لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

همسر احمد منتظری: خامنه‌ای مخالف اجرای حکم همسرم بود


زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری، می‌گوید که آیت‌الله علی خامنه‌ای «مخالف» اجرای حکم زندان همسرش بوده٬ اما ابراهیم رئیسی به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت بر اجرای حکم اصرار داشته است.

خانم املشی روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفند، در گفت‌و‌گو با «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» گفت که وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی نیز «مخالف» اجرای حکم زندان احمد منتظری بوده است.

احمد منتظری روز چهارشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۵ بدون «احضار رسمی» و درپی فراخوانده شدن به دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت و یک روز بعد با عنوان «مرخصی هشت روزه» آزاد شد.

آقای منتظری در پی انتشار فایل صوتی اعتراض پدرش آیت‌الله حسینعلی منتظری به اعدام‌های سال ۱۳۶۷ پس از چندین مرتبه احضار به دادگاه ویژه روحانیت به ۲۱ سال حبس محکوم شد.

این «فایل صوتی» مربوط است به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ منتظری، قائم مقام وقت آیت‌الله روح‌الله خمینی با چند تن از مقام‌های عالی رتبه قضایی و امنیتی وقت جمهوری اسلامی.

آیت‌الله منتظری در این فایل صوتی اعدام‌های مرداد ۱۳۶۷ را جنایت خوانده و می‌گوید: «بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده است.»

این فایل صوتی بعد از انتشار در روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ با درخواست وزارت اطلاعات از وب‌سایت آیت‌الله منتظری حذف شد٬ اما احمد منتظری به دلیل انتشار آن در دادگاه ویژه روحانیت قم محاکمه و به ۲۱ سال حبس محکوم شد.

این حکم روز یک‌شنبه هفتم آذرماه ۹۵ به آقای منتظری ابلاغ شد و در آن نوشته شده بود به دلیل «ارزش و حرمت خون برادر شهید» و «سن و سال و وضعیت خاص وی و فقد سابقه محکومیت کیفری» فقط شش سال حبس اجرا می‌شود و ۱۵ سال این حکم مورد عفو واقع شده است.

منتظری روز چهارشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۵در حالی برای گذراندن دوران محکومیتش بازداشت شد که پیشتر به این حکم اعتراض کرده بود.

پس از بازداشت احمد منتظری هم زهرا ربانی املشی گفته بود که «اصلا حکم دادگاه تجدیدنظر به ایشان ابلاغ نشده و بدون این که به ایشان حکمی ابلاغ شود، بازداشت کرده‎اند.»

خانم املشی چند روز پس از آزادی همسرش هم ابعاد تازه‌‌ای از روند بازداشت احمد منتظری را تشریح کرده و گفت: «ابراهیم رئیسی٬ دادستان دادگاه ویژه روحانیت در بازداشت» وی دست داشته است.

آقای رئیسی یکی از مخاطبان اعتراض آیت‌الله حسینعلی منتظری به اعدام‎های سال ۱۳۶۷ در فایل صوتی جنجالی است.

ابراهیم رئیسی که در جریان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ عضو به‌اصطلاح «هیئت مرگ» بود، اکنون «دادستان دادگاه ویژه روحانیت» است و به گفته همسر احمد منتظری موافق اجرای حکم زندان فرزند حسینعلی منتظری بوده است.

زهرا ربانی املشی اضافه کرده که آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به نامه موسوی شبیری زنجانی٬ یکی از مراجع تقلید اعلام کرده بود که «مخالف» اجرای حکم احمد منتظری است٬ اما این حکم با پیگیری رئیسی اجرا شد.

او افزود، با وجود مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با اجرای این حکم٬ «رئیسی می‎خواست حکم اجرا شود» که اجرای آن با ناراحتی شبیری زنجانی نیز مواجه شده بود.

به گفته همسر احمد منتظری، یکی از ماموران اطلاعات پس از بازداشت همسرش به وی گفته بودند که «ما از اول می‎گفتیم حکم اجرا نشود اما آقایان می‎گفتند اجرا شود.»

وی همچنین با ابراز خوشحالی از آزادی همسرش گفت: «چرا باید در مملکت این طور باشد که یکی بگوید برو، یکی بگوید نرو؟ این بی قانونی است.»

ربانی املشی با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه نیز گفت: «یک نفر اعتصاب غذا می‎کند او را آزاد می‌کنند. یک نفر دیگر اعتصاب می‎کند آزاد نمی‎کنند و در حد مرگ می‎رود. همه اینها ظلم است و آدم را آزار می‌دهد.»

XS
SM
MD
LG