لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

علی مطهری: نیروهای مسلح نباید مثل حزب یا دستگاه اقتصادی عمل کنند


به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح نباید همچون «حزب یا دستگاه اقتصادی» عمل کنند و «تمرکز» قدرت نظامی٬ سیاسی٬ اقتصادی و رسانه‌ای در یک «نهاد»٬ به «صلاح» ایران نیست.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، در گفت‌وگو ‌با وب‌سایت «عصر ایران» و در پاسخ به سوالی درباره «اهمیت» ممنوعیت وارد شدن نیروهای مسلح به «دسته‌بندی‌های سیاسی، جناحی و انتخاباتی» بیان کرد.

این موضوع با آن که بارها به نقل از روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی، نقل شده٬ به تازگی در سیاست‌های کلی انتخابات نیز که از سوی علی خامنه‌ای به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شد مورد تاکید قرار گرفت.

علی مطهری نیز با اشاره به نظر آیت‌الله خمینی مبنی بر پرهیز نظامیان از ورود به سیاست گفت که دخالت نیروهای مسلح در سیاست «منجر به اختلاف میان آنها و در نتیجه ضعیف و سست شدن آنها می‌شود.»

وی همچنین افزود: «امروز هم یک نیروی مسلح نباید مانند یک حزب عمل کند... همین طور نباید مانند یک دستگاه اقتصادی عمل کند.»

به گفته نایب رئیس مجلس٬ «تمرکز قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای در یک نهاد به صلاح کشور نیست و آینده انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.»

به نظر می‌رسد منظور وی در این گفت‌و‌گو از «یک نیروی مسلح»٬ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد که فرماندهان آن همواره با توجیه حفاظت از «انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن» در سیاست و انتخابات دخالت کرده‌اند.

سپاه همچنین فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله از طریق قرارگاه «خاتم‌الانبیا» دارد و به یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های اقتصادی در ایران تبدیل شده است.

این سازمان نظامی با راه‌اندازی رسانه‌های مختلف در فضای مجازی و حقیقی و حمایت مالی پیدا و پنهان از آنها٬ ضمن آموزش نیروهای خود برای فعالیت در این عرصه٬ به شناسایی مخالفان و منتقدان نیز می‌پردازد و با آنها برخورد می‌کند.

روز گذشته نیز علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه٬ در واکنش به انتشار ممنوعیت دخالت نظامیان در «دسته‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی» از سوی علی خامنه‌ای که از سوی رسانه‌های منتقد این نیروی نظامی با استقبال مواجه شد٬ فعالیت سیاسی را «جزء ذات» سپاه عنوان کرد.

آقای سعیدی در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح نو» گفته بود که «در مسائل سیاسی کشور توقع این هست که سپاه مواضعش را اعلام کند... گاهی یک مدت کوتاهی می‌گذرد و مثلاً بنده یا سردار جعفری موضعی نمی‌گیریم٬ مخاطبین به ما می‌گویند چرا موضعی نمی‌گیرید؟»

وی افزود که «اگر مسائل کشور را تقسیم کنیم به مسائل امنیتی، نظامی، فرهنگی و حتی اقتصادی سپاه نسبت به همه اینها نقش معین را دارد.»

اما علی مطهری با انتقاد از فعالیت سیاسی نظامیان به عنوان اشخاص حقوقی می‌گوید که یک نظامی به عنوان یک فرد٬ تنها در صورتی که «نظر خودش را به طور خصوصی به افرادی اعلام کند آزاد است.»

این در حالی است که به گفته معاون سیاسی سپاه پاسداران باید میان «فعالیت و دخالت سیاسی با تبیین و روشنگری» تمایز قائل شد.

رسول سنایی‌راد افزود که «نیروهای مسلح باید جریان‌شناس، حزب شناس، گروه‌شناس و شخصیت‌شناس باشند» و «چنان چه احیاناً تبیین یا روشنگری صورت بگیرد هیچ ‌گاه به معنای مداخله و ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی نیست.»

سپاه پاسداران هر گونه انتقاد مبنی بر دخالت این نهاد در سیاست را به شدت رد می‌کند و مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، در پاسخ به منتقدان گفته بود که «اگر کسی سند، مدرک یا شواهدی دال بر این مسئله دارد که نیروهای مسلح فرضاً به صورت سازمان‌یافته لَه یا علیه جریان و گروهی وارد عرصه شدند ارائه کند.»

XS
SM
MD
LG