لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

واکنش نمایندگان مجلس به کاشت خشخاش: «نه می‌شود رد کرد، نه تایید»


تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ضمن تائید تلویحی کاشت خشخاش در مناطقی از کشور برای تولید تریاک، کاشت آن در حوزه انتخابیه خود را تکذیب کردند.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه، دوم خرداد، در گزارش خود نوشت که هرچند نمایندگان مجلس «اصرار دارند در حوزه انتخابیه‌‌شان چنین تخلفاتی وجود ندارد، صحبت‌های‌شان به طور تلویحی تاییدکننده رواج کشت غیرقانونی خشخاش در برخی نقاط کشور است».

در همین حال ناصر صالحی‌نسب، نماینده دشت آزادگان در مجلس، گفت که «این مسئله را نه می‌شود رد کرد و نه می‌شود تایید کرد».

وی در عین حال با اشاره به «سود سرشار» کاشت خشخاش افزود: «کشاورز هر محصولی را که سودآور و اقتصادی باشد کشت می‌کند. کشاورزان ما به‌راه هستند و شاید شرایط اقتصادی آنها را به این سو کشانده است.»

این نماینده مجلس همچنین از مسئولان درخواست کرد که از «توسعه» کاشت خشخاش در ایران جلوگیری کنند و نگذارند «این موضوع به صورت فرهنگ دربیاید».

روزنامه شهروند، چاپ تهران، روز ۲۱ اردیبهشت در گزارشی به نقل از یک مقام مسئول که نخواسته بود نامش فاش شود، از «افزایش» کاشت غیرقانونی خشخاش در ایران خبر داده بود.

دو روز پس از این گزارش، اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، گفت که وجود گزارش رسمی در این باره «مورد تایید نیست».

در همین حال هدایت‌الله میرمرادزهی، نماینده سراوان در مجلس، گفت که در سال‌های ۹۱-۹۰ «چند» مزرعه خشخاش در «دامنه‌های نیک‌‌شهر» وجود داشت که «با فرهنگ‌سازی و توسط خود مردم» از بین رفت.

شهرستان نیک‌‌شهر یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان ایران است.

نماینده سراوان در مجلس اضافه کرد: «‌تا چندی پیش، مزارع کشت خشخاش تک و توک در بیابان‌ها وجود داشت، اما چون دولت مخالف بود و اطلاع‌رسانی کرده بود، مردم خودشان آنها را از بین بردند.»

روزنامه شهروند در گزارش روز ۲۱ اردیبهشت خود به نقل از کشاورزان، از کازرون در استان فارس، پیچاب، گچساران و باشت در استان کهگیلویه، نقاطی از دشت‌های خوزستان، مناطق شرقی استان کرمان و بیشتر نقاط یزد به عنوان «مناطق عمده» کشت خشخاش نام برده بود.

با این حال موسی غضنفرآبادی، نماینده بم در مجلس، با بیان این که «ممکن است در جاهایی تخلف شود» در عین حال گفت کهدر استان کرمان «کشت مخفی» خشخاش وجود ندارد.

وی اضافه کرد: «کشت خشخاش باید به صورت دیمی باشد و در ارتفاعات انجام شود تا بتوان آن را مخفی کرد. در استان کرمان، ارتفاعاتی که بخواهد محرمانه باشد وجود ندارد.»

آقای غضنفرآبادی تاکید کرد: «به علاوه، خشکسالی امان همه را بریده و امکان زیادی برای کشت دیمی وجود ندارد.»

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، در سال ۸۶ گفته بود که در ارتفاعات فارس و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت بالا و عدم امکان دسترسی آسان، «تعدادی سودجو در اراضی ملی و منابع طبیعی» اقدام به کشت خشخاش می‌‌کنند.

وی تاکید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای امکان انهدام این مزارع و دستگیری عوامل کاشت خشخاش را پیدا کرده است.

در همین حال عباس پاپی‌‌زاده، نماینده دزفول در مجلس، نیز گفت که «تا جایی که من در جریانم» امکان کاشت خشخاش در دشت خوزستان «فراهم نیست».

وی اضافه کرد: «به لحاظ ارتفاع و شرایط خاص این گیاه چنین شرایطی در دشت خوزستان وجود ندارد. این گیاه علائمی نشان می‌دهد که قابل رصد و رویت است و به راحتی نمی‌توان دست به چنین اقدامی زد.»

کشت خشخاش‌ در ایران جرم محسوب می‌شود و برای افرادی که برای چهارمین بار به این اتهام دستگیر شوند، مجازت اعدام نیز پیش‌بینی شده است.

XS
SM
MD
LG