لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

اعتراض زندانیان سیاسی به جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها در آستانه اجلاس


چند زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای در اعتراض به جمع‌آوری گداها و معتادان و کارتن‌خواب‌های پایتخت پیش از آغاز اجلاس غیرمتعهدها این اقدام را «بدترین و وهن‌آورترین» اقدام دولت محمود احمدی‌نژاد توصیف کرده‌اند.

پیش از آغاز اجلاس عدم تعهد که پنجم شهریور در تهران آغاز به کار کرد، شهرداری تهران از «طرحی ویژه» برای جمع‌آوری «متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها» از سطح پایتخت خبر داد.

اما در هیچ یک از گزارش‌هایی که در رسانه‌های داخلی کشور از این طرح ویژه منتشر شد اشاره نشده بود که پس از پایان اجلاس تهران در روز جمعه، دهم شهریور، به سر افرادی که توسط شهرداری تهران جمع شده‌اند چه خواهد آمد.

۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به همین رویکرد و «طرح ویژه» این اقدام دولت جمهوری اسلامی را «ظاهرسازانه» و «بزک کردن خیابان‌ها» توصیف کرده‌ و تاکید کرده‌اند که «پاک‌سازی هیچ کمکی به آسیب‌دیدگان جامعه ما نمی‌کند».

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه که روز چهارشنبه،‌هشتم شهریور، منتشر شد، این نامه اعتراضی به امضای افرادی چون عبدالفتاح سلطانی، فریبرز رئیس دانا، سیامک قادری، محمد داوری، و محمد سیف‌زاده رسیده است.

امضاکنندگان این نامه انتقادی در مقابل «سیاست‌ها و سمت‌گیری‌های دولت» در ایران را «پدیدآورنده مسائل، محرومیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی» دانسته‌اند.

در این نامه آمده است: «این بزک کردن خیابان، آن هم به قیمت فشار بیشتر بر قربانیان فقر و جهل و خودکامگی و نامعلوم بودن سرنوشت بعدی آنان پس از پایان اجلاس و میهمانی، دل همه ما را به درد آورده است.»

رضا شهابی، رضا انصاری راد، فریدون صیدی راد، سعید متین‌پور، مصطفی نیلی، مهدی خدایی و سعید جلالی‌فر دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

دستور «خیلی محرمانه» ارشاد در مورد برگزاری اجلاس تهران

اما آن چه نویسندگان نامه «بزک کردن» توصیف کرده‌اند به همین جا ختم نمی‌شود و دامنه آن از همین فراتر رفته و به رسانه های داخلی کشور نیز رسیده است.


وب‌سایت کلمه روز سه‌شنبه گذشته تصویر نامه «خیلی محرمانه»ای را منتشر کرد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در آستانه اجلاس غیرمتعهدها به رسانه‌های داخلی کشور ارسال کرده است.

در این نامه که به امضای مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد رسیده، رسانه‌های ایران حتی از پوشش خبر «نشست زمین در معابر، قطعی برق، و قتل و ضرب و جرح و سرقت» در مدت برگزاری اجلاس هم منع شده‌اند.

مدیرکل مربوطه رسانه‌ها را با این توضیح حتی از چاپ اخبار یا گزارش‌های مربوط به زلزله در پایتخت هم منع کرده است: «انتشار هر گونه اظهار نظر یا گزارشی که موجب نگرانی پیرامون امنیت تهران شود».
XS
SM
MD
LG