لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

رویترز: صادرات نفت ایران به اروپا از میزان پیش از تحریم‌ها پیشی گرفت


خبرگزاری رویترز با استناد به منابعی در صنعت نفت گزارش می‌دهد که صادرات روزانه نفت ایران به اروپا (شامل ترکیه) در ماه جاری به ۷۶۷ هزار بشکه رسیده است. این رقم نسبت به ماه گذشته میلادی رشدی ده درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش رویترز که روز چهارشنبه، ۲۴ آذرماه، منتشر شد، می‌نویسد که، بنا بر آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، متوسط صادرات نفت ایران به اروپا در دوران قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه بود.

در همین حال بر اساس آخرین به‌روزرسانی آمارهای سایت «یورواستات» که تجارت خارجی اتحادیه اروپا را منتشر می‌کند، اگرچه تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه سال جاری میلادی لغو شد، اما اتحادیه اروپا (غیر از ترکیه) از ماه مارس (اوایل بهار) واردات نفت از ایران را شروع کرد و طی ماه مارس تا آخر اوت (شش ماه) روزانه حدود ۱۷۳ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد.

آمارهای رسمی ترکیه نیز نشان می‌دهد که واردات نفت این کشور از ایران طی ژانویه تا ماه اوت حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز بوده و تغییر چندانی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته نداشته است.

هیچ یک از منابع رسمی یاد شده، آمارهای جدیدی درباره سه ماه گذشته نداده‌اند.

رویترز می نویسد که واردات نفت ترکیه از ایران در ماه جاری به ۱۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم تقریبا برابر میزانی است که ترکیه قبل از تحریم‌ها از ایران وارد می کرد.

به این ترتیب، صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا و ترکیه طی چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

ایران قبل از تحریم‌ها کلا روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت.

رویترز می نویسد که به‌رغم افزایش صادرات نفت ایران به اروپا، کل صادرات نفت ایران در ماه جاری نسبت به ماه نوامبر کاهشی ۸ درصدی را تجربه کرده و به کمترین میزان در پنج ماه گذشته رسیده است.

ایران در ماه جاری روزانه ۱.۸۸ میلیون بشکه صادرات نفت دارد، در حالی که این رقم در ماه گذشته دو میلیون و ۴۰ هزار بشکه بود.

واردات نفت چهار مشتری عمده آسیایی ایران در ماه جاری نسبت به نوامبر ۱۷ درصد کاهش یافته و به ۱.۱۱ میلیون بشکه رسیده است.

چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، واردات نفت از ایران در ماه دسامبر را ۲۸ درصد کاهش داده و به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

ژاپن روزانه ۱۳۴ هزار بشکه، کره ۶۰ هزار و هند ۵۱۷ هزار بشکه نفت از ایران طی ماه جاری می‌خرند.

هند واردات نفت ایران را در ماه جاری ۱۲ درصد افزایش داده و طی دو ماه متوالی به جای چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران شده است.

XS
SM
MD
LG