لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه رسید


آمارهای رسمی حاکی است که ایران در پی کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور توانسته است صادرات این نوع سوخت را به ۴۰۰ هزار بشکه برساند. از طرفی صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران نیز به دو میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران، شانا، وابسته به وزارت نفت، روز جمعه، ۲۹ مردادماه، گزارش داد که نگاهی به آمار مصرف انواع فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌‌دهد که مصرف چهار فرآورده نفتی اصلی شامل نفت گاز (گازوئیل)، گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره در کشور روندی کاهشی داشته است.

در این میان مصرف گاز مایع با ثبت ۱.۵ درصد کاهش به حدود پنج هزار و ٢٩٠ تن در روز رسیده است.

بر این اساس متوسط مصرف روزانه نفت گاز هم با ثبت بیش از ٩ درصد کاهش به ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی کاهشی حدود هفت میلیون لیتری در روز را داشته است.

میانگین مصرف نفت سفید در این بازه زمانی با ثبت کاهشی حدود ۷.۵ درصد به سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و در نهایت نفت کوره با ثبت بیشترین کاهش مصرف از ابتدای امسال تاکنون با ثبت کاهشی ٦٥.٤ درصدی به حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است.

همچنین میانگین مصرف روزانه نفت کوره در حدود پنج ماه امسال در کشور به ٩ میلیون لیتر رسیده که این میزان در مدت مشابه پارسال حدود ۲۶ میليون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده و در مجموع مصرف این فرآورده روزانه حدود ١٧ میلیون لیتر کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای سالانه شرکت ملی تولید و پخش فرآورده‌های نفتی، ایران از آغاز دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تا دو سال گذشته، واردکننده گازوئیل و از سال ۱۳۶۸ واردکننده گاز مایع بود، اما هم اکنون رقم قابل توجهی گازوئیل صادر می‌کند.

صادرات دیگر فرآورده‌های نفتی نیز افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

با این حال واردات بنزین ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته و به حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۱.۵ میلیون لیتر بود، اما در دوران قبل از تحریم‌های بنزینی آمریکا علیه ایران بالای ۲۰ میلیون لیتر بود.

شانا در ادامه می نویسد که با افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت کوره، گاز مایع و نفت گاز، از ابتدای امسال حجم صادرات این فرآورده‌های نفتی با جهش قابل توجهی همراه شده، به طوری ‌که روزانه میانگین ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی شامل نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و انواع سوخت مایع به بازارهای جهانی صادر شده است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون حجم صادرات نفت گاز ایران با ثبت رشدی بیش از ۴۳۰ درصدی از حدود ۳.۵ میلیون لیتر در مدت مشابه پارسال به حدود ١٣ میلیون لیتر افزایش یافته است. صادرات نفت کوره ایران نیز به روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر و صادرات گاز مایع به حدود ۶۴۰ تن رسیده است.

بخشی از مازاد فرآورده‌های نفتی ایران به کاهش چشمگیر استفاده از گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌های برقی بر‌می گردد. تزریق گاز به نیروگاه‌ها از ۳۶ میلیارد متر مکعب در سال ۹۲ به حدود ۵۸ میلیارد متر مکعب در سال گذشته رسید و انتظار می رود که این رقم در سال جاری ۷ میلیارد متر مکعب دیگر نیز افزایش یابد و معادل همین میزان، یعنی حدود ۷ میلیارد لیتر، از مصرف سوخت مایع در بخش برق کاهش یابد.

شانا می‌نویسد که در مجموع در حدود پنج ماه امسال حدود سه میلیارد و ٧٠٠ میلیون لیتر نفت کوره و نفت گاز کمتری در کشور مصرف شده است که سهم نیروگاه‌ها حدود دو میلیارد لیتر بوده است.

صادرات نفت خام ایران نیز اوج گرفت

شانا روز چهارشنبه از قول سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، گزارش داد که صادرات روزانه نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی به دو میلیون و صد هزار بشکه رسیده که نسبت به دوران تحریم‌ها بیش از دو برابر افزایش را نشان می دهد، اما هنوز صد هزار بشکه کمتر از صادرات نفت خام ایران در دوران پیش از تحریم‌ها است.

صادرات میعانات گازی ایران نیز به گفته وی در ماه گذشته به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم در سال‌های تحریم حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود.

البته بر اساس گزارش گمرک ایران، صادرات میعانات گازی ایران در چهار ماه اول سال حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که ۲۰ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته کاهش یافته بود.

آقای قمصری گفت که صادرات نفت و میعانات گازی طی ماه ژوئن در مجموع به ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دوران پیش از تحریم‌ها حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از چاه‌های گاز به دست می‌آید و نسبت به نفت خام قیمت بالاتری دارد.

XS
SM
MD
LG