لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

وعده روحانی به خامنه‌ای: کاستی‌های موجود جبران خواهد شد


در پی ادامه انتقاد‌های علی خامنه‌ای از عملکرد دولت یازدهم، حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی به او «اطمینان» داد که «کاستی‌های موجود» را «جبران» خواهد کرد.

آقای روحانی در نامه خود که روز چهارشنبه، دوم فروردین، در وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری منتشر شد٬ «تاکید» آیت‌الله خامنه‌ای «بر اجرای مستمر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» را «مایه دلگرمی» و موجب «تشکر و قدردانی» دانست.

رئیس جمهوری ایران در نامه خود نوشت که دولت وی به سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» اعتقادی «عمیق» دارد و حاصل این اعتقاد «رشد ‏چشمگیر در تولید داخلی» بوده است.

آقای روحانی «پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات» و «شغل‌آفرینی کم‌سابقه» را از دیگر نتایج اعتقاد دولت یازدهم به سیاست یادشده برشمرد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی بیشتر در «فضای حقوقی، فرهنگی و مدیریتی ‏نظام» در سال‌ جاری «کاستی‌های ‏موجود» جبران شود.

روحانی در نامه خود همچنین نوشت: «نخستین جلسه دولت در سال جدید، به تقسیم کار ملی برای جهش در تولید داخلی و افزایش ‏اشتغال اختصاص خواهد یافت.»

این نامه پس از انتقاد صریح رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود و سخنرانی در جمع گروهی از مردم مشهد از برخی عملکرد‌های اقتصادی دولت یازدهم از سوی حسن روحانی منتشر می‌شود.

آقای خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز انتقاد‌های صریحی از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم مطرح و این انتقاد‌ها را در ۳۰ اسفند و یکم فروردین‌ماه نیز تکرار کرد.

حسن روحانی نیز در پیام نوروزی خود پاسخ برخی از این انتقاد‌ها را داده و از عملکرد اقتصادی خود دفاع کرد، اما رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از پیام نوروزی روحانی٬ این‌ بار در آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد به تکرار انتقاد‌های خود پرداخت.

آقای روحانی در پیام نوروزی خود از دستاوردهای دولتش در عرصه مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال در سال ۹۵ دفاع کرده و آن را «در مقایسه با ۲۵ سال گذشته بی‌نظیر خوانده بود.

رهبر جمهوری اسلامی هم در واکنش به آمار‌های ارائه شده از سوی روحانی روز گذشته در مشهد گفت که «آمارهای رسمی انسان را قانع نمی‌کند که حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات است.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای به فاصله حدود دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران٬ انتقاد‌های خود از دولت حسن روحانی را به طور کم‌سابقه‌ای علنی کرده و افزایش داده است.

حسن روحانی نیز از زمان انتقادات علنی رهبر جمهوری اسلامی از سیاست‌های دولت وی به خصوص سیاست‌های اقتصادی٬ تلاش کرده که مستقیم یا غیرمستقیم پاسخ این انتقاد‌ها را بدهد.

روحانی آن‌ طور که گزارش شده قصد دارد برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و نامه امروز وی به رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند پیامی در جهت جلب اعتماد وی باشد.

یکی از مهم‌ترین محور‌های انتقاد رهبر از دولت یازدهم٬ بی‌اعتنایی یا کم‌توجهی این دولت به اجرای سیاست «اقتصاد مقاومتی» است که اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی اجرای آن را «موفقیت‌آمیز» دانسته است.

آقای جهانگیری روز گذشته از ارائه گزارش «اقتصاد مقاومتی» به آیت‌الله علی خامنه‌ای خبر داده و گفت که «این گزارش حکایت از موفقیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته است.»

XS
SM
MD
LG