لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

انتقاد روحانی از محدودیت رسانه‌ها: امنیت تنها با موشک و تانک حفظ نمی‌شود


حسن روحانی، رئیس جمهور، روز شنبه با انتقاد از محدودیت‌های موجود علیه رسانه‌ها در ایران گفت نباید «دهان‌ها را با بهانه‌های واهی» بست٬ «از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست» و «امنیت تنها با تفنگ» حفظ نمی‌شود.

آقای روحانی همچنین گلایه کرد که «رانت اطلاعاتی٬ بلای کشور است.»

به گزارش روز شنبه، ۱۵ آبان‌ماه، در خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، آقای روحانی در مراسم افتتاحبه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات این نکات را متذکر شده و افزود که نباید به «بهانه‌ای واهی» قلم‌ها را شکست.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

رئیس جمهوری ایران با طرح این پرسش که آیا «از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟» گفت: «بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود مردم را «صاحب اصلی کشور» معرفی کرده و افزود: «ما چه‌کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی را می‌خواهیم یا خیر و مثل این ‌که یادمان رفته همه چیز از صندوق رأی بیرون می‌آید.»

رئیس جمهوری ایران افزود که مردم این کشور «با رسانه‌ها خو» گرفته‌اند٬ اما «عده‌ای نمی‌گذارند رسانه‌ها جوانه دهند و کار خودشان را بکنند.»

روحانی در سخنان روز شنبه خود نامی از این افراد٬ جریان‌ها یا نهاد‌ها نبرد٬ اما خبر داد که «دولت در حال تدوین نظام رسانه‌ای است» و «بسیاری از تخلفات باید در همان نظام رسانه‌ای بررسی شود و جایش در دادگاه نیست.»

وی افزود: «قانون مطبوعات تغییراتی لازم دارد که مشغول بررسی در دولت هستیم و در صورتی که تکمیل کنیم به مجلس می‌فرستیم.»

رئیس قوه مجریه ایران همچنین «رانت اطلاعاتی را بلای بزرگ در کشور» دانسته و گفت: «هنوز پرونده دست بازپرس است٬ قاضی و دادستان هم خبر ندارند، این آقا خبر دارد، نمی‌دانم اجنه هستند؟ چگونه خبر دارند و چگونه ارتباط دارند؟»

روحانی ادامه داد: «چطور از یک پرونده‌ای، یک روزنامه‌ای زودتر از رئیس آن قوه خبر دارد؟ رانت اطلاعاتی برای جامعه ما بلاست. البته مردم خوب می‌فهمند و خوشحالم که مردم پاسخ درستی می‌دهند. آنها متوجه امور هستند.»

به نظر می‌رسد اشاره وی به فعالیت آن ‌دسته از روزنامه‌ها و رسانه‌های محافظه‌کاری است که در سه سال گذشته برخی اسناد و مدارک مربوط به پرونده‌های در حال رسیدگی در قوه قضائیه را منتشر کرده‌اند.

«هر که فریاد می‌زند٬ انقلابی نیست»

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امنیت در ایران پرداخته و گفت: «برخی فکر می‌کنند امنیت ما تنها با موشک، تانک و هواپیما حفظ می‌شود.»

او پیشتر هم نظیر این گفته‌ها را مطرح کرده و باعث انتقاد تند از سوی محافظه‌کاران جمهوری اسلامی شده است، از این رو احتمالا گفته‌های روز شنبه او هم از طرف مقابل بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی افزود: «ما قدرت نظامی و قدرت دیپلماسی برای حفظ امنیت می‌خواهیم، اما یادمان باشد که ناامنی منطقه ما تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شود.»

این اظهارات روحانی پاسخی به موضع‌‌‌گیری منتقدان محافظه‌کار دولت یازدهم به‌ویژه گروهی از فرماندهان سپاه است که در سال‌های اخیر از «قدرت نظامی» جمهوری اسلامی به عنوان یگانه عامل «موفقیت» ایران در منطقه و جهان نام می‌برند.

حسن روحانی همچنین خطاب به منتقدان توافق‌نامه برجام نیز گفت باید «از دوران نوین پسابرجام و پساتحریم» استفاده کرد و پس از امضای برجام «یک هوای سالمی ایجاد شده» است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت وحدت در ایران سخن به میان آورده و اضافه کرد: «هر کسی که تهمت می‌زند، دروغ می‌گوید و فریاد می‌زند٬ انقلابی نیست.»

رئیس‌ جمهوری ایران افزود: «برای من و امثال منی که از نوجوانی‌اش در انقلاب عمر، جوانی و هستی‌اش را گذاشته قابل تحمل نیست که کسانی انقلاب را بدزدند. آدمی که دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند رابطه‌ای با انقلاب ندارد

حسن روحانی به همراه گروه دیگری از روحانیون در ایران مدت‌هاست که از سوی برخی از حامیان علی خامنه‌ای به «انحراف» از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران متهم می‌شوند.

در همین حال علی خامنه‌ای نیز پس از در اختیار گرفتن امور قوه مجریه از سوی روحانی٬ بارها از ضرورت استفاده از «تفکر انقلابی» در اداره کشور سخن به میان آورده است.

رئیس جمهوری ایران هم با اشاره به این موضوع گفت: «امروز اگر برای جوانان توانستیم شغلی ایجاد کنیم انقلابی هستیم، در غیر آن انقلابی نیستیم. اگر رونق اقتصادی را ایجاد کردیم از انقلابی‌ها هستیم.»

رئیس قوه مجریه در سخنان خود به موضوع تحریم‌ها نیز اشاره کرده و این پرسش را مطرح کرد که «چرا جوری رفتار کردیم که آمریکا و اروپا رای به تحریم ما داد؟»

وی خطاب به کسانی در داخل ایران که باعث وضع این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شدند گفت: «آنهایی که امروز به جای نقادی، هتاکی می‌کنند، چرا آن روز صدای‌شان بلند نشد؟ چرا راهی را انتخاب کردیم که همه عالم را علیه خود متحد کردیم؟»

وی ادامه داد: «تحریم‌ها را برداشتیم٬ اما بعضی‌ها ناراحت هستند و می‌گویند چرا تحریم‌ها برداشته شده است؟ و آدم دچار حیرت است؛ چرا درک نمی‌شود.»

به اعتقاد آقای روحانی، آنها «فکر می‌کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می‌برد. در حالی که این موفقیت برای مردم است. دولت رای داده، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هم رای داده، رهبری هم تائید کرده، باز هم نمی‌دانم مشکل کجاست؟»

XS
SM
MD
LG