لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

آغاز همکاری ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر


علی‌اکبر صالحی (راست) در کنار همتای روسش
علی‌اکبر صالحی (راست) در کنار همتای روسش

ایران عملیات ساخت دو نیروگاه اتمی جدید با همکاری روسیه در بوشهر را روز شنبه، ۲۰ شهریورماه، آغاز کرد. طبق برنامه زمان‌بندی، ساخت این نیروگاه‌ها ۹ تا ده سال به طول می‌انجامد.

«باشگاه خبرنگاران جوان» ایران گزارش کرد که مراسم کلنگ‌زنی این دو نیرو‌گاه با حضور علی‌اکبر صالحی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و سرگئی کرینکو٬ مدیرعامل شرکت «روس‌اتم» روز شنبه برگزار شده است.

آقای صالحی در این مراسم اعلام کرد که، بر اساس برنامه زمان‌بندی٬ نیروگاه نخست ۱۰۸ ماه و نیروگاه دوم در مدت ۱۲۶ ماه با مشارکت شرکت «روس‌اتم» روسیه ساخته خواهد شد.

وی افزود که با ساخت این دو واحد٬ حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت‌ خام صرفه‌جویی و از ورود ۱۴ میلیون تن گازهای آلاینده به جو جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت که «با اجرای برجام مسیر کار برای اجرای این پروژه هموار شد».

صالحی همچنین ساخت این دو نیروگاه را «پاسخ شفافی» به کسانی اعلام کرد که معتقدند «صنعت هسته‌ای [ایران] با کندی، رکود و توقف مواجه شده است.»

احتمالا اشاره آقای صالحی به منتقدان داخلی برجام یا همان توافق اتمی با قدرت‌های جهانی است که بارها گفته‌اند دولت حسن روحانی پیشرفت در این صنعت را فدای رفع تحریم‌ها کرده است.

منابع پيش‌بينی شده برای ساخت اين دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر حدود ده ميليارد دلار برآورد شده است.

این مقام مسئول در عین حال اعلام کرد که این دو واحد در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس و در چارچوب ان. پی. تی، قانون منع گسترش تسلیحات اتمی، با اهداف مشخص پیش خواهد رفت.

پیش از این شرکت دولتی روس اتم اعلام کرده بود که قصد دارد مهندسی نیروگاه اتمی جدیدی را در بوشهر تا آخر سال جاری میلادی، ۲۰۱۶، آغاز کند.

ایران و روسیه پیشتر بر سر تکمیل نیروگاه نخست بوشهر نیز با یکدیگر همکاری داشتند.

XS
SM
MD
LG