لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

مسدود شدن حساب کاربری بازیکنان ایرانی بازی «دنیای وارکرافت»


شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در آمریکا در گزارشی به جنبه تازه‌ای از تأثیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران پرداخته و با اشاره به خیل عظیم طرفداران بازی‌های رایانه‌ای در ایران، به‌ویژه بازی «دنیای وارکرافت» [فن جنگ]، می‌نویسد: بازیکنان ایرانی که در دنیای خیالی جن و پری‌های افسانه‌ای، شاخ هر غولی را شکسته‌اند، این روز‌ها در نبردی جدید، هیولایی دیگر را در برابر خود می‌یابند: تحریم‌های ایالات متحده.

اما دردسر بازیکنان ایرانی «دنیای وارکرافت» از آنجا آغاز شد که متوجه شدند شرکت «بلیزرد اکتیویژن»، سازنده این بازی رایانه‌ای پرطرفدار، حساب کاربری بازیکنان ایرانی را مسدود کرده است.

به همین دلیل، ایرانی‌ها از هفته پیش صفحه‌های گفت‌و‌گوی اینترنتی شرکت یاد شده را با پیام‌های پر از شکایت و گلایه پر کرده‌اند و از منع ورود خود به بخش خدمات مربوط به بازی به شدت انتقاد کرده‌اند.

در مقابل، شرکت «بلیزرد اکتیویژن» نیز روز سه‌شنبه، هفتم شهریور، در ای‌میلی که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال داشت در پاسخ به سیل شکایات کاربران ایرانی «قوانین ایالات متحده» را دلیل اقدام خود در مسدودسازی حساب کاربران معرفی کرده است.

در این ای‌میل آمده است: «محدودیت‌های تجاری ایالات متحده و قوانین مربوط به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شرکت بلیزرد را از انجام هر گونه معامله با ساکنان کشورهایی خاص، از جمله ایران، بر حذر می‌دارد.»

این شرکت در ادامه نامه خود توضیح داده است که «بلیزرد برای پیروی از این قوانین اقدامات محدودکننده یاد شده را به مرحله اجرا درآورده و دسترسی بازیکنانی کشورهای فوق را به سامانه بازی و خدمات مربوطه محدود کرده است.»

در عین حال یک اطلاعیه دیگر بر روی سایت شرکت فوق اعلام می‌کند که پول پرداخت شده توسط کاربرانی که حساب‌شان مسدود شده به آنها بازگردانده نخواهد شد.

تاریخچه بازی «دنیای وارکرافت» به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد، زمانی که این پدیده دنیای دیجیتال به صورت دنیایی مجازی به سرعت شکل گرفته و گسترش یافت. کاربران در این دنیای جذاب با نوعی اقتصاد آن‌لاین و جامعه‌ای منحصربه‌فرد سر و کار دارند.

تاکنون ۹ میلیون نفر به عضویت «دنیای وارکرافت» درآمده‌اند و با ورود به سامانه بازی با انتخاب هویت یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای بازی به نبرد با یکدیگر - یا به همراه یکدیگر- می‌پردازند.
XS
SM
MD
LG