لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

کشف ویروس رایانه‌ای جدید فعال در خاورمیانه


اویگن کاسپرسکی، مدیر کمپانی کاسپرسکی
اویگن کاسپرسکی، مدیر کمپانی کاسپرسکی
شرکت حفاظت و امنیت رایانه‌ای کاسپرسکی در روسیه از پیدا شدن رد پای ویروس رایانه‌ای جدیدی در اسرائیل، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی خبر داده که بیش از ۲۵۰۰ کامپیوتر را آلوده کرده است.

به باور کارشناسانِ شرکت کاسپرسکی، «یک کشور» می‌تواند پشت پرده تولید چنین ویروسی برای امور جاسوسی باشد.

شرکت کاسپرسکی که کاشف بسیاری از ویروس‌های رایانه‌ای مهم سال‌های اخیر، از جمله در ایران، بوده می‌گوید این ویروس جدید در خاورمیانه از ساخته‌های‌‌ همان عواملی است که ویروس‌های پیشین، مانند بدافزار «استاکس‌نت»، را تولید کرده بودند.

این ویروس جدید «گائوس» نام گرفته است که برگرفته از نام یکی از ریاضیدانان مشهور دنیاست: کارل فردریک گائوس، ریاضیدان آلمانی.

ویروس «گائوس» از توانایی ردگیری نقل و انتقالات مالی و نیز پیگیری مکاتبات رایانه‌ای و سایر فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی برخوردار است و قادر به دادن دستورات جدید و متفاوت در داخل هر کامپیوتر آلوده به این ویروس است.

با این حال توانایی اصلی و مهم این ویروس جدید «ضربه زدن به زیربنا‌ها» عنوان شده است.

«گائوس» قادر است رمز عبور و اطلاعات دیگر فرد را به سرقت ببرد، اطلاعات سیستم آلوده را به مسیرهایی که طراحی شده منتقل کند و اطلاعات حساس را برای دسترسی به امور بانکداری در خاورمیانه در خود ذخیره کند.

شرکت کاسپرسکی روز پنج‌شنبه، نوزدهم مردادماه، در این باره در وب‌سایت خود نوشته بود: «تمامی این ابزارهای تهاجمی پیشاهنگ عرصه جاسوسی سایبری و نبرد سایبری محسوب می‌شوند که کشور‌ها می‌توانند حامی آنها باشند.»

با این حال کار‌شناسان آزمایشگاه رایانه‌ای کاسپرسکی که مقر آن در مسکو است از گمانه‌زنی در این زمینه که چه عامل، و به گفته آنها، چه کشوری احتمالاً پشت پرده تولید این ویروس است خودداری کرده‌اند.

کمپانی امنیت رایانه‌ای کاسپرسکی در اوایل سال جری نیز بدافزار فلیم یا «زبانه آتش» را کشف کرد که قادر است از راه دور میکروفون کامپیو‌تر را برای ضبط صداهای اطراف روشن کند، از صفحه کامپیوتری که به آن نفوذ کرده عکس ثبت کند و مکالماتی را که ضبط می‌کند، سریعاً به صورت پیام‌های اضطراری به مرکز کنترل خود بفرستد.

به گفته کار‌شناسان کاسپرسکی، ویروس «زبانه آتش» نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به ایران رخنه کرده، ولی فعالیت گسترده آن در سال ۲۰۱۰ آغاز شده است.

اما «زبانه آتش» سومین ویروس مهمی بود که در سال‌های اخیر ردگیری شد؛ مهم‌ترین ویروس پیش از آن، «استاکس‌نت» بود که به باور کارشناسان به برنامه هسته‌ای ایران لطمات زیادی وارد کرد.
XS
SM
MD
LG