لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

محمود عباس: آشتی با حماس را بر کمک های مالی آمريکا ترجيح می دهم


محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی گفته است که آماده است در راه آشتی ملی فلسطينی از دريافت کمک های مالی از آمريکا صرفنظر کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از مشاوران ارشد محمود عباس دوشنبه گفت که ابومازن رسيدن به آشتی ميان جنبش فتح با جنبش حماس را بر دريافت پول از دولت آمريکا ترجيح می دهد.

عزام احمد، مشاور ابومازن، به آسوشيتد پرس گفت «مسلم است که ما به پول آمريکا نياز داريم اما اگر قرار باشد که آمريکا از اين پول به عنوان اهرم فشار بر ما استفاده کند، با طيب خاطر از آن چشم پوشی می کنيم».

دولت واشينگتن ساليانه ۴۷۰ ميليون دلار کمک مالی دراختيار تشکيلات خود گردان فلسطينی می گذارد اما ارزيابی می شود که اعطای اين کمک را در صورت آشتی فتح و حماس لغو کند.

آمريکا حماس را يک موجوديت تروريستی می داند و از هرگونه تماس با آن اکيدا خودداری می کند.

در دوره پيشين انتخابات پارلمانی فلسطينی، در ژانويه ۲۰۰۶ نيز هنگامی که اکثريت کرسی های مجلس قانون گذاری در اختيار حماس قرار گرفت و ابتداء دولتی با همپيمانی ميان فتح و حماس تشکيل شد، دولت آمريکا اعطای کمک ساليانه به دولت فلسطينی را تعليق کرده بود.

حدود يک سال و نيم پس از آن، در ژوئن ۲۰۰۷، زمانی که حماس به طور يکجانبه بر باريکه غزه مسلط شد و سرزمين های فلسطينی عملا دو پارچه گرديد و دولت حماس امور غزه، و دولت تشکيلات فلسطينی تنها مسئول امور کرانه باختری باقی ماند، آمريکا کمک های ساليانه مالی به حکومت خود گردانی را از سرگرفت، که تا کنون ادامه يافته بود.

در روزهای اخير اين احتمال تقويت شده است که پس از سالها رقابت و خصومت عميق و درگيری های بشدت مرگبار ميان فتح و حماس، اين دو جنبش فلسطينی به آشتی برسند.

حماس حتی گفته است که محمود عباس می تواند از باريکه غزه نيز ديدار کند.
آقای عباس تاکيد کرده است که زير نظر سازمان ملل متحد آماده سفر به باريکه غزه است.

در پی آمادگی حماس برای ميزبانی از ابومازن در غزه، تدارکات لجيستيک برای اين سفر در حال تکميل است.

همزمان، دراقدامی که در سالهای اخير سابقه نداشته است، محمود عباس اوايل اين هفته با هيئتی از مقامات بلند پايه حماس در کرانه باختری ديدار کرد.

حکومت پيشين مصر به رهبری حسنی مبارک در طول سالها تلاش کرده بود تا حماس و فتح به آشتی برسند اما همه اين کوشش ها، همانند تلاش های عربستان سعودی، قطر و ساير کشورها ناکام مانده بود.

در هفته های اخير که حکومت های عربی خاورميانه دستخوش تلاطم های جدی شده اند، و در حالی که وخامت رخدادهای اخير ميان اسرائيل و باريکه غزه، موجب احساس نزديکی ميان فلسطينی های باريکه غزه با کرانه باختری شده است، سران فتح و حماس بيش از گذشته به آشتی ملی تفاهم نشان داده اند.

ابو مازن و ساير سران تشکيلات فلسطينی تاکيد کرده اند که پيش از درخواست رسمی از سازمان ملل متحد برای برسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، بايد اتحاد و آشتی ميان خود فلسطينی ها عملی شده باشد.

با وجود آمادگی زياد رقبای قديمی برای آشتی، اما معلوم نيست که اين امر چه هنگام تحقق يابد.

سران حماس گفته اند که از هم اينک بايد معلوم شود که حيطه اختيارات هر يک از آنها، پس از آشتی چه خواهد بود.

مشير المصری، يکی از سخنگويان حماس، سه شنبه گفت: «گرفتن تنها چند عکس يادگاری ميان اسماعيل هنيه و ابومازن کافی نيست و بايد از هم اينک مشخص شود که چه نتايج ملموسی بدست می آيد».

حماس يک سری اقدامات «حسن نيت» از سوی محمود عباس را درخواست می کند؛ از جمله، آزادی نيروهای حماس که از سوی تشکيلات امنيتی فلسطينی درکرانه باختری زندانی شده اند، موافقت با از سرگيری فعاليت صندوق های «خيريه اسلامی» وابسته به حماس در کرانه باختری و قايل شدن اختيارات برای از سرگيری فعاليت های کامل سياسی حماس در کرانه باختری.

از سوی ديگر، اسرائيل نسبت به تقويت احتمال آشتی فتح با حماس روی خوشی نشان نداده و پيشاپيش از آن احساس خطر کرده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل دوشنبه «هشدار» داد که همپيمانی مجدد فتح با حماس «به مفهوم منحل شدن همه ساختارهای مناسبات ميان اسرائيل با تشکيلات فلسطينی و تفاهم های بدست آمده است».

آقای نتانياهو اضافه کرد که «يکی شدن حماس و فتح در ساختار تشکيلات فلسطينی يعنی از بين رفتن روند صلح».

به گفته نخست وزير اسرائيل، «فتح بايد ميان حماس يا صلح با اسرائيل يکی را انتخاب کند».
XS
SM
MD
LG