لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

محکومیت «یک خواننده زیرزمینی» در ایران به ده سال حبس


عباس جعفری دولت‌آبادی
عباس جعفری دولت‌آبادی

دادستان تهران روز شنبه اعلام کرد که یک «خواننده زیرزمینی» به ده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و همچنین هشدار داد که باید از اظهار‌نظر درباره «جرم» بودن یا نبودن واگذاری املاک شهرداری «خودداری» شود.

به گزارش روز شنبه، ۱۵ آبان‌ماه، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه٬ «میزان»٬ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان، این مطالب را در پنجمین نشست مبارزه با «آسیب‌های اجتماعی» با موضوع جرایم مواد مخدر بیان کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

آقای دولت‌آبادی در این جلسه از صدور حکم حبس و شلاق برای یک خواننده «زیر‌زمینی» از سوی دادگاهی در تهران خبر داد.

این مقام قوه قضائیه نامی از این خواننده نبرده و به جزئیات پرونده وی اشاره‌ای نکرده٬ اما گفت که «با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات» نیمی از مجازات حبس [این خواننده] «تعلیق» شده است.

با این حال به نظر می‌رسد اشاره دادستان به امیر تتلو با نام اصلی امیرحسین مقصودلو باشد، خواننده پاپ و از مشهورترین خوانندگان «زیر‌زمینی» در ایران که اواخر تابستان سال‌ جاری بازداشت و بیش از دو ماه زندانی شد.

آقای تتلو روز دوم شهریور امسال بازداشت و کمتر از ۲۴ ساعت بعد، صفحه آیت‌الله علی خامنه‌ای در اینستاگرام، شاهد سیلی بی‌سابقه از کامنت‌ها برای آزادی وی شد.

طرفداران تتلو که اکثر آنها را نوجوانان تشکیل می‌دهند در این کامنت‌ها از «بی‌گناهی» خواننده محبوب خود نوشته‌ و از آقای خامنه‌ای درخواست آزادی وی را کرده بودند.

تتلو با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار فالوئر یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ایرانی در فضای مجازی نیز به شمار می‌رود.

«تشویق جوانان به فساد و فحش» و «توهین به قاضی» از اتهامات این خواننده اعلام شده و دادستان تهران هم پیشتر از «عذرخواهی» وی در دادگاه خبر داده بود.

مقام‌های انتظامی و قضایی ایران تاکنون بارها با گروه‌های زیرزمینی برخورد کرده٬ چندین خواننده «زیر‌زمینی» را بازداشت و فعالیت بسیاری از این گروه‌ها را ممنوع یا محدود کرده‌اند.

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ نیز رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی با تاکید بر غیرقانونی بودن فعالیت‌ گروه‌های موسیقی بدون مجوز گفته بود که «پلیس با خوانندگان غیرمجاز چه در زیر زمین و چه روی زمین برخورد می‌کند.»

آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز رئیس پلیس تهران از پلمب دو مرکز تهیه و توزیع موسیقی‌های زیرزمینی و دستگیری افراد مرتبط با این مراکز خبر داده بود.

در ایران علاوه بر محدودیت‌های گسترده برای فعالیت گروه‌های موسیقی٬ محدودیت‌های فراوان دیگری برای سایر گروه‌های هنری٬ رسانه‌ای٬ مدنی و اجتماعی اعمال می‌شود که تخطی از آنها می‌تواند منجر به بازداشت و زندان شود.

ممنوعیت اظهار نظر درباره پرونده شهرداری

یاشار سلطانی٬ مدیرمسئول «معماری‌نیوز» از جمله فعالان رسانه‌ای است که به خاطر انتشار اسناد واگذاری املاک شهرداری تهران از ۲۷ شهریورماه بازداشت شده و با وجود درخواست‌های فراوان برای آزادی‌اش هنوز در زندان به‌ سر می‌برد.

در وب‌سایت معماری نیوز تصاویری از نامه سازمان بازرسی کل کشور منتشر شد با این مضمون که شهرداری تهران در اقدامی «غیرقانونی» ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

دادستان تهران هم روز شنبه در تازه‌ترین اظهارات خود درباره پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران گفته است که «تمام مسئولان تا اتخاذ تصمیم نهایی از سوی دادستانی، باید از اظهارنظر پیرامون وقوع یا عدم وقوع جرم در این پرونده خودداری کنند.»

XS
SM
MD
LG