لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

ساختمان پلاسکو در تهران فرو ریخت؛«دستکم ۲۰ آتش‌نشان جان باخته‌اند»


مجتمع تجاری پلاسکو که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذشت مرکز توزیع پوشاک در تهران و نخستین ساختمان مرتفع ایران در پنج دهه پیش بود.
مجتمع تجاری پلاسکو که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذشت مرکز توزیع پوشاک در تهران و نخستین ساختمان مرتفع ایران در پنج دهه پیش بود.

مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران پنج‌شنبه ۳۰ دی صبح در پی آتش‌سوزی گسترده در آن به طور کامل فرو ریخت.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، خبر داده است که در این حادثه دستکم ۲۰ آتش‌نشان جان باخته‌اند. شبکه خبر تلویزیون ایران به نقل از آقای قالیباف گزارش داد که «تاکنون بیش از ۲۰ نفر از همکاران ما در آتش‌نشانی در راه نجات مردم جان باخته‌اند».

این در حالی است که جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی، گفته است: «از سرنوشت حدود ۲۰ تن از آتش‌نشانان که زیر آوار گرفتار آمده‌اند خبری در دست نیست، اما قطعا ‌نمی‌توان شهادت آنها را تایید کرد».

در این میان، شهرداری تهران در توئیتر خود خبر داد که «آتش‌نشانان از جبهه‌های مختلف سعی دارند که علاوه بر برش آهن‌های نمای ساختمان پلاسکو، مانع از حریق ساختمان‌های اطراف شوند».

شبکه خبر همچنین خبر داد که شمار مصدومان این حادثه به ۷۸ تن رسیده است که شمار زیادی از آنان ماموران آتش نشانی هستند.

به گفته این شبکه، یکی از مصدومان دچار سوختگی شدید شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، تمام بیمارستان‌های تهران در آماده‌باش کامل هستند.

در همین حال، پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، نیز به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت برخی از این مصدومان، مردمی هستند که هنگام وقوع این حادثه در محل حضور داشتند.

آقای کولیوند در مورد تلفات این حادثه تنها گفت که «قطعا تعدادی افراد فوتی داریم اما آماری از این تعداد در دست نیست» و افزود: بخشی از این آمار به اکیپی از آتش نشانان که در محل مشغول امداد و نجات بودند بر می‌گردد.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، اعلام کرد: پنج تن از آتش نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شدند و این در حالی است که گفته می‌شود ۲۵ امدادگر مفقود هستند.

وی اضافه کرد: چند تن از آتش نشانان با پیامک موبایل اعلام کردند که در موتورخانه جان پناه گرفته‌اند.

در این ارتباط، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، به شبکه خبر گفت که سه تن از ماموران آتش نشانی از زیر آوار تماس گرفته‌اند.

گزارش رادیویی از حادثه فروریزی ساختمان قدیمی پلاسکو در تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:40 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، هم گزارش داد: در پی دریافت پیامی از سوی یکی از افراد محبوس زیر آوار ساختمان پلاسکو، یک تیم برای شکافتن دیوار از ملک مجاور وارد عمل شدند. همچنین سگ های زنده یاب به این محل اعزام شده اند.

به نوشته میزان، چند مقنی نیز در تلاش برای حفر چاه و رسیدن به این افراد هستند.

این خبرگزاری افزود: «شنیده شده است که پنج تن در این محل هنوز سالم هستند و یکی از آنها که موبایل به همراه دارد این پیام را مخابره کرده است».

از سوی دیگر، حسین کتابدار، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر به همراه تجهیزات مورد نیاز از شهرهای تهران، کرج، شهر ری، رباط کریم، شهریار، اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، ملارد، دماوند و همچنین ستاد استان تهران به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود که این نیروها به پنج دستگاه زنده‌یاب و ۱۴ قلاده سگ مجهزند.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، خبر داده که «به مسئولان محلی و شهرداری مجوزهای لازم را دادیم تا اگر نیاز به تخریب مکانی برای نجات جان امدادگران است، این اقدام را انجام دهند».

به گزارش ایسنا، وی افزوده است: «امیدواریم هرچه زودتر ساختمان‌های مجاور تخریب شوند تا بتوان به ساختمان پلاسکو ورود کرد».

در این ارتباط، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، به ایسنا گفت: آتش‌نشانان و امداد گران با استفاده از پارکینگ بازار بزرگ کویتی‌های استانبول در صدد حفر چاه برای رسیدن به محبوس شدگان کف ساختمان پلاسکو هستند.

وی افزود: پس از حفر این تونل، دستگاه‌های زنده‌یاب به محل حادثه و دقیقا زیر پاساژ پلاسکو منتقل می‌شوند تا محل دقیق محبوس شدگان مشخص و نسبت به نجات آنها اقدام شود.

«بی‌توجهی مالک ساختمان پلاسکو» به اصول ایمنی

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران، روز پنجشنبه «بی‌توجهی به ایمنی» را دلیل «فاجعه پلاسکو» دانست و گفت: «ساکنین و مالکین ساختمان پلاسکو در سنوات گذشته به اخطارهای آتش‌نشانی بی‌توجه بوده‌اند».

ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف پوشاک تهران، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، شمار واحدهای تجاری مستقر در ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو را ۴۰۰ واحد تجاری و تولیدی اعلام کرده‌ است.

ساختمان پلاسکو پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، به بنیاد مستضعفان واگذار شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای تقی‌پور با اشاره به اینکه «به رغم تمام تذکرات آتش‌نشانی به خطرات ساختمان پلاسکو، شاهد تداوم فعالیت کسب‌وکار در این ساختمان بودیم» افزود: «نمی‌خواهیم با برخوردهای خشن مانع از کسب و کار شهروندان در ساختمان‌های مشابه پلاسکو شویم اما ایمنی، موضوع مهمی است که بی‌توجهی به آن فاجعه به بار می‌آورد».

وی همچنین گفت که ساختمان‌های مشابه ساختمان پلاسکو در بافت فرسوده مرکز شهر تهران بسیارند.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی، نیز با اشاره به اینکه «مردم و آتش‌نشانان تاوان عده‌ای بی‌احتیاط را می‌دهند» گفت: «بارها و بارها توصیه کردیم که چینش اجناس و سیم کشی این ساختمان اصلا استاندارد نیست اما گوش شنوا نیست».

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، هم با اشاره به آنچه «بارها تذکر» آتش‌نشانی، اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان ایمنی به ناامن بودن ساختمان پلاسکو نامید، افزود: «ساختمان‌های خیابان‌های جمهوری به دلیل انباشت تجهیزات کارگاهی و بارگذاری بیش از حد جمعیت، از ناایمن ترین نقاط شهر تهران هستند».

وی اضافه کرد: ساختمان علاءالدین و دیگر بناهای تجاری مانند پلاسکو که «نه ایمنی لازم را دارند و نه از تجهیزات امدادی استاندارد برخوردار هستند آمادگی ایجاد بحران‌های شهری را دارند».

وی خواستار آن شد که بناهای خطرناک پلمپ شوند.

دستور حسن روحانی

در همین حال، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به عبدالرضا رحمانی فضلی دستور داد تا در «اسرع وقت» دلایل و مسوولیت حادثه، رسیدگی و گزارش شود.

در این دستور همچنین از وزیر کشور خواسته شده تا «نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسوول اقدام فوری صورت پذیرد.»

دلایل ریزش ساختمان

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر ایران، دلیل فروریختن ساختمان پلاسکو را «وقوع چند انفجار شدید» در طبقات فوقانی این ساختمان عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول، «حرارت شدید ناشی از حریق و قدیمی‌ بودن ساختمان پلاسکو»، از دیگر دلایل فروریختن ساختمان بوده است.

در این میان، حسین هاشمی، استاندار تهران به ایرنا گفت که حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو «هیچ جنبه امنیتی نداشته‌ است».

محسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران، نیز «سهل‌انگاری انسانی» را عامل آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اعلام کرد.

وی به خبرگزاری ایسنا گفت آتش‌نشانان پس از ورود به ساختمان پلاسکو گزارش دادند که علت آتش‌سوزی اتصال سیم‌های برق یا روشن بودن گاز پیک ‌نیک بوده است.

با وجود این، ابوالفضل قناعتی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، یکی از دلایل انتشار آتش‌سوزی را وجود یک تانکر گازوئیل در ساختمان و انفجار این تانکر اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این مخزن حدود چهار هزار لیتر گازوئیل داشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعت ۱۱ و نیم صبح روز پنج‌شنبه خبر داد که چند ساعت آتش‌سوزی در این مجتمع و شدت این حریق منجر به «فروریختن کامل» این ساختمان ۱۷ طبقه شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در گزارشی که شبکه خبر صداوسیمای ایران از این حادثه پخش کرد، سرعت فروریختن این بنا نشان از فرسودگی بسیار این بنای قدیمی داشت.

گفته می‌شود، ریزش این ساختمان عمودی بوده و به ساختمان‌های مجاور پلاسکو آسیب جدی وارد نشده است.

فروریختن ساختمان پلاسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00


خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که «برخی از کارگاه‌های تولیدی در این ساختمان شیفت کاری شب داشته‌اند و آتش‌نشانان چندین نفر را از داخل کارگاه‌ها نجات داده و به محل امن انتقال داده‌اند».

به گفته مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور کلان‌شهر تهران، در خیابان‌های اطراف محدودیت‌هایی اعمال شده که «برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی و آتش نشانی است و بعد از مهار شعله‌های آتش برچیده خواهد شد».

بنا بر گزارش‌ها، «بسیاری از خودروهای امدادی» از جمله اورژانس تهران در محل حاضر هستند.

واحدهایی از ارتش ایران و هلال احمر نیز به جمع امدادگران در محل حادثه پیوسته‌اند.

ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف پوشاک تهران، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، شمار واحدهای تجاری مستقر در ساختمان پلاسکو را ۴۰۰ واحد تجاری و تولیدی اعلام کرده‌است.

مجتمع تجاری پلاسکو که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذشت مرکز توزیع پوشاک در تهران و نخستین ساختمان مرتفع ایران در پنج دهه پیش بود.

ساختمان پلاسکو را حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاستیک‌سازی «پلاسکو»، پیش از انقلاب ۵۷ در تهران ساخت.

خانواده القانیان طی دهه‌ها در ایران چندین کارخانه و مرکز خرید تاسیس کردند. ساختمان پلاسکو پس از انقلاب به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و سازنده آن، آقای القانیان، که رییس انجمن کلیمیان تهران نیز بود، در جریان وقایع مرگ‌بار پس از انقلاب اعدام شد.

XS
SM
MD
LG