لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

نماینده مجلس آمریکا: رفتار ایران با ملوانان بازداشتی تکان‌دهنده بود


رندی فوربز، نماینده جمهوری‌خواه
رندی فوربز، نماینده جمهوری‌خواه

یک عضو کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت، منتشر شد ادعا کرد که جزئیات «رفتار ایران» با چند ملوان بازداشتی آمریکا برای ملت این کشور «تکان‌دهنده» خواهد بود.

وب‌سایت شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز بر اساس مصاحبه‌ای که رندی فوربز، نماینده جمهوری‌خواه، با وب‌سایت محافظه‌کار «واشینگتن فری‌بیکن» داشته این ادعا را مطرح کرده است.

رندی فوربز همچنین گفته است که افشای این جزئیات چالشی خواهد بود برای دولت آمریکا که به عقیده این نماینده جمهوری‌خواه در برخورد با این رخداد بسیار بد عمل کرده است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال گذشته، ۹۴، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ده ملوان آمریکایی شامل ۹ مرد و یک زن را در آب‌های خلیج فارس بازداشت کرده است.

در بیانیه سپاه پاسداران اشاره شده بود که با این ملوانان بازداشتی که یک روز در بازداشت به سر بردند «برخورد اسلامی» داشته است.

با این حال تلویزیون حکومتی ایران در جریان گزارش‌های خود از این رخداد تصاویری را هم از گریه کردن یکی از این ملوانان پخش کرد که واکنش تند نیروی دریایی ایالات متحده را به دنبال داشت.

حال رندی فوربز ادعا کرده است که بر اساس گزارش «کامل و محرمانه» مقامات ارتش که او در دسترس داشته جزئیات رفتار ایران با این ملوانان تکان‌دهنده بوده و مردم آمریکا را در صورت آگاهی از این جزئیات شوکه خواهد کرد.

به گفته آقای فوربز، دولت باراک اوباما تلاش دارد جزئیات کامل رفتار سپاه پاسداران با این ملوانان را مخفی و محرمانه نگاه دارد.

او همچنین اشاره کرده است که انتشار گزارش کاملی از این رخداد در آب‌های خلیج فارس «یک سال یا بیشتر» به طول خواهد انجامید.

ادعای تازه درباره بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که نیروی دریایی آمریکا رسما اعلام کرد فرمانده ده ملوان را به دلیل قصور در فرماندهی و اشتباهات متعدد در ساعات پیش از این رخداد از کار برکنار کرده است.

مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که ۹ ملوان مرد و یک ملوان زن سوار بر دو قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا روز ۱‍۲ ژانویه به دلیل انحراف از مسیر از پیش تعیین شده وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده و توسط نیروهای سپاه بازداشت شده‌اند.

سرنشینان این دو قایق که از نوع ریوراین بودند، از کویت عازم بحرین بودند. ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

XS
SM
MD
LG