لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۰

تاکید ظریف بر یافتن «راه حل سیاسی» برای بحران سوریه


در آستانه نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و روسیه و سوریه درباره بحران سوریه در مسکو، وزیر خارجه ایران تاکید کرد که خروج از بحران سوریه تنها «راه حل سیاسی» دارد.

پیش از برگزاری این نشست سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی، و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، دیدارهای دوجانبه‌ای انجام داده بود.

محمدجواد ظریف روز جمعه، هفتم آبان، در بدو ورود به فرودگاه ونوکووا در مسکو گفت: «ما همواره بر ضرورت برقراری آتش‌بس همه‌جانبه، کمک‌رسانی انسان‌دوستانه گسترده و پیدا کردن راه حل سیاسی برای موضوع سوریه تاکید کرده‌ایم.»

وی تاکید کرد که نشست سه جانبه در مسکو با هدف هماهنگی بیشتر میان کشورهایی انجام می‌شود که به گفته او «خواهان صلح و برخورد با گروه‌های تکفیری در سوریه هستند».

قرار است محمدجواد ظریف، سرگی لاوروف و ولید معلم از جمله درباره راه‌اندازی یک فرایند سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه گفت‌وگو کنند.

رسانه‌های روسیه روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه، خبر داده بودند که سرگی لاوروف با جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز درباره تحولات سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مسکو برای دخالت نظامی در عراق و لیبی برنامه‌ای ندارد.

ایران اصلی‌ترین حامی حکومت سوریه در خاورمیانه به شمار می‌رود و روسیه نیز از پارسال حملات هوایی خود علیه مخالفان بشار اسد را آغاز کرده است.

در همین حال گروه‌های مخالف حکومت سوریه روز جمعه از آغاز عملیات گسترده‌ای برای شکستن محاصره شرق شهر حلب خبر دادند.

یکی از سخنگویان گروه «احرار الشام» به خبرگزاری فرانسه گفته است که در این عملیات تمام گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد شرکت دارند.

همزمان آسوشیتدپرس به نقل از برخی از ساکنان شهر حلب از وقوع درگیری‌های سنگین در نقاط مختلف شهر از صبح روز جمعه خبر داده است.

گزارش‌هایی نیز از صدای پرواز جنگنده‌ها بر فراز شهر حلب منتشر شده است.

انتشار این گزارش‌ها از پرواز جنگنده‌ها بر فراز شهر حلب در حالی است که ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز سه‌شنبه گفته بود جنگنده‌های این کشور و نیز نیروی هوایی سوریه «طی هفته گذشته به مواضع مخالفان بشار اسد در شهر حلب حمله نکرده‌اند».

روسیه در عین حال گفته است که ارتش این کشور برای یک دوره زمانی دیگر نیز به حلب حمله نخواهد کرد.

شهر حلب که زمانی پرجمعیت‌ترین شهر سوریه به شمار می‌رفت به دو قسمت شرقی که در اختیار مخالفان است و بخش غربی که در دست نیروهای دولتی است تقسیم شده.

روسیه مخالفان را به ممانعت از خروج مردم از منطقه شرقی این شهر متهم می‌کند و مخالفان نیز می‌گویند نظامیان روسیه و سوریه با مخفی‌ شدن در اطراف دالان‌هایی که امن اعلام شده، قصد هدف گرفتن آنها را دارند.

XS
SM
MD
LG