لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، از تبعید در گناباد عفو شد


همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره آزادشدن ۱۱ زندانی سیاسی و «تخفیف مجازات» چهار زندانی دیگر، خانواده احمد زیدآبادی روز پنج‌شنبه، اول مردادماه، از پایان تبعید و آزادی این روزنامه‌نگار خبر دادند.

احمد زیدآبادی روز ۳۱ اردیبهشت پس از پایان دوره زندان خود از زندان رجایی‌شهر کرج مستقیما و با هزینه شخصی به شهر گناباد فرستاده شد تا دوره پنج ساله تبعید خود را در آن شهر بگذراند.

با این حال خانواده آقای زیدآبادی روز پنج‌شنبه به رادیوفردا اعلام کردند که دادستانی گناباد از «عفو و آزادی» این روزنامه‌نگار خبر داده، اما دلیل این «عفو» را به آنها اعلام نکرده است.

در همین حال به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، مهدیه محمدی گرگانی، همسر احمد زیدآبادی، گفته است که آقای زیدآبادی برای «مرخصی پنج روزه از گناباد به تهران آمده بود و امروز به ما اطلاع دادند که او آزاد است».

احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و دبيرکل سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامی، بعد از انتخابات جنجالی رياست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شد.

او بعدها پس از هفته‌ها حبس انفرادی، در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» محاکمه و به شش سال زندان، پنج سال تبعيد در گناباد و همچنين محروميت مادام‌العمر از فعاليت‌های اجتماعی و سياسی محکوم شد.

به گفته وب‌سایت کلمه، باقی مدت تبعید احمدزیدآبادی «شامل عفو عید فطر شده است».

این وب‌سایت همچنین خبر داد که شامگاه چهارشنبه گذشته یازده زندانی سیاسی از بندهای هشت، ۳۵۰ و زنان زندان اوین به عنوان «مشمولان عفو عید فطر» آزاد شدند و مدت محکومیت چهار زندانی سیاسی دیگر نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، برخی از این زندانیان «در آستانه پایان دوره محکومیت خود بودند و به طور عادی باید یک تا دو ماه دیگر آزاد می‌شدند».

به گفته این وب‌سایت، علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میرحسن موسوی، از جمله زندانیان آزاد شده است که دوره محکومیت او «به طور عادی حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسید».

این وب‌سایت از مهدى تدین، على ذاکری، رضا (آرش) همپای قراملکی و محمدحسن یوسف پورسیفى به عنوان دیگر زندانیان آزاد شده نام برده که از یک ماه تا شش ماه از دوره محکومیت آنان مانده بود.

به گفته این وب‌سایت، ندا مستقیمی، نصور نقی‌پور، مسعود صادقی، نادر جانى،مهدی دولتی و رهام برکچى‌زاده نیز شامگاه چهارشنبه آزاد شده‌اند.

بر اساس این گزارش، کاظم برجسته، محسن رحمانی، بهزاد فروزش و احمد عسگری نیز مشمول «تخفیف مجازات» شده‌اند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و بازداشت گسترده فعالان سیاسی و معترضان به این انتخابات، تعدادی از زندانیان در مناسبت‌های مذهبی با حکم «عفو» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آزاد شده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، در سه سال گذشته تعداد زندانیانی که با این حکم آزاد شده‌اند در مقایسه با سال‌های پیش از آن کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG