لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

اسرائیل اتهام جاسوسی در خاک آمریکا را تکذیب کرد


آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل
یک روز پس از انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های جاسوسی اسرائیلی‌ها در آمریکا، وزیر امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت، این خبر را «مطلقا» رد کرده و آن را کذب محض خواند.

نشریه آمریکایی نیوزویک روز سه‌شنبه به نقل از «مقامات اطلاعاتی» این کشور، اسرائیل را در «تلاش‌های جاسوسی» علیه آمریکا «فعال‌تر» از هر کشور دیگری توصیف کرد.

نیوزویک نوشته بود که «اسرائیل خطوط قرمز در دوستی و هم‌پیمانی نزدیک با آمریکا را زیر پا گذاشته است».

این نشریه در گزارش خود نوشت که «بلندپایگان اطلاعاتی آمریکا» نظر به این سابقه، به دولت باراک اوباما توصیه کرده‌اند که شهروندان اسرائیل را از دریافت روادید ورود به آمریکا معاف نکند.

نیوزویک همچنین به نقل از «یک مشاور پیشین» اعضای کنگره، بدون ذکر نام او، نوشته بود که «هیچ کشوری در جاسوسی علیه آمریکا به پای اسرائیل نمی‌رسد».

این «مشاور پیشین کنگره» افزوده است، اسرائیلی‌ها به «جاسوسی صنعتی» علاقه زیادی نشان می‌دهند و حتی «اعضای هیئت‌های صنعتی که برای بازدید به آمریکا می‌آیند یا افرادی که در هیئت‌های اطلاعاتی راهی آمریکا می‌شوند، با دستور دولت خود، به جاسوسی اقدام می‌کنند».

این اتهام علیه اسرائیل از زمانی رسانه‌ای شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دو ماه پیش، در اقدامی برای تشویق اسرائیل در پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها، احتمال معاف کردن اسرائیلی‌ها از دریافت روادید ورود به آمریکا را عنوان کرد.

در واکنش به گزارش نیوزویک، روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه اتهام جاسوسی علیه آمریکا را «توطئه‌ای مرموز» نامید.

آقای لیبرمن به رادیو اسرائیل گفت: «عواملی می‌خواهند مناسبات نزدیک دولت‌های واشینگتن و اورشلیم را خدشه‌دار کنند.»

اسحاق آهارونوویچ وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز روز چهارشنبه، هفدهم اردیبهشت، به رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «حرف‌های بیهوده‌ای به گوش می‌رسد؛ من وزارت دفاع کشور خود را می‌شناسم و می‌دانم که هرگز چنین کاری علیه آمریکا را تصویب نخواهد کرد.»

سفارت اسرائیل در واشینگتن نیز روز سه‌شنبه، شانزدهم اردیبهشت، در بیانیه‌ای مطالب عنوان شده در نیوزویک را رد کرد و نوشت: «اسرائیل هیچ کس را مامور جاسوسی علیه آمریکا نکرده و در هیچ فعالیت جاسوسی علیه آمریکا شراکت ندارد.»

این در حالی است که جاناتان پولارد، یک آمریکایی یهودی شاغل در نهادهای امنیتی آمریکا، مهم‌ترین جاسوس اسرائیل در آمریکا در دهه هشتاد میلادی بود که به حبس ابد محکوم شد و نزدیک به سی سال است که در حبس به سر می‌برد.

باراک اوباما چند هفته پیش درخواست مجدد اسرائیل برای آزادی پولارد را رد کرد.

در حالی که آمریکا اسرائیل را نزدیک‌ترین کشور هم‌پیمان خود می‌داند، همه شهروندان اسرائیل برای سفر به آمریکا نیاز به گرفتن روادید دارند.

در همین حال بخشی از شهروندان اسرائیل که زاده کشورهایی مانند ایران هستند، از پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، با سخت‌گیری‌های بیشتری در مقایسه با سایر ساکنان اسرائیل، در دریافت روادید ورود به آمریکا، روبه‌رو بوده‌اند.

مقامات فرودگاهی آمریکا حتی چند سال پیش ژنرال شائول موفاز، رئیس پیشین ستاد کل ارتش و وزیر دفاع پیشین اسرائیل، را به این دلیل که زاده ایران است، چند ساعت در فرودگاهی در آمریکا نگاه داشتند.
XS
SM
MD
LG