لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ارتش اسرائیل خبر سقوط جنگنده خود به دست سوریه را تکذیب کرد


سخنگوی ارتش اسرائیل روز جمعه، ۲۷ اسفندماه، در اقدامی بی‌سابقه حمله جنگنده‌های این کشور به سوریه را تایید کرد. همزمان سوریه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور دو جنگنده اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند که «یکی از آنها ساقط شده و دیگری آسیب دیده است».

مقام نظامی اسرائیلی این بخش آخر از گفته مقامات سوری را تکذیب کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور «سالم» به پایگاه خود بازگشتند و گزارش سوریه در مورد ساقط کردن یک جنگنده و آسیب رساندن به جنگنده دیگر «کذب» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:21 0:00
لینک مستقیم

این نخستین بار بعد از آخرین جنگ میان اسرائیل و سوریه در سال ۱۹۷۳ میلادی یعنی از ۴۴ سال پیش است که چنین برخورد نظامی جدی میان ارتش های اسرائیل و سوریه رخ می‌دهد.

ارتش اسرائیل در عین حال تایید کرد که «برای نخستین بار» پدافند هوایی سوریه به سوی جنگنده های اسرائیلی شلیک کرده است.

اسرائیل به طور معمول این گونه اخبار و گزارش‌ها را به سکوت برگزار کرده و نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

از سوی دیگر سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به نقل از بیانیه فرماندهی ارتش سوریه گزارش داد که سامانه پدافند هوایی این کشور، در ساعت دو و چهل دقیقه بامداد جمعه برای مقابله با چهار جنگنده بمب‌افکن نیروی هوایی ارتش اسرائیل که برای حمله به سوریه وارد آسمان این کشور شده بود، فعال شد.

به گزارش فرماندهی ارتش سوریه، چهار جنگنده اسرائیلی از آسمان لبنان به حریم سوریه تعرض کرده و یک پایگاه نظامی را در مسیر شهر باستانی تدمر (پالمیرا) در شرق استان حمص مورد حمله قرار دادند.

آن طور که در گزارش‌های سوری آمده است، جنگنده اسرائیلی با آتش پدافند هوایی سوریه در خاک اسرائیل به زمین افتاد و جنگنده دوم اسرائیل نیز زمانی که به حریم اسرائیل بازگشته بود، با موشک شلیک شده از سوی سوریه آسیب دید.

همزمان، رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه، ۲۷ اسفند، ضمن بازتاب گسترده گزارش‌های انتشاریافته در سوریه، نوشتند که سامانه دفاع هوایی اسرائیل موشک های شلیک شده از سوی سوریه را «شناسایی و منحرف کرده است».

وب‌سایت خبری اسرائیلی، وای‌نت، نوشت که سامانه دفاع هوایی اسرائیلی «ختص» («پیکان») موشک های سوری را «شکار و منهدم کرد».

رون بن ییشای، کارشناس باسابقه نظامی اسرائیلی، در وب‌سایت وای‌نت نوشته است، استفاده سوریه از سامانه اس ۲۰۰ نشان از «اعتماد به نفس بشار اسد دارد».

رسانه‌های اسرائیلی افزودند که جنگنده های این کشور برای حمله به موشک های پیشرفته ای اعزام شده بودند که در حال انتقال به انباری در یک پایگاه نظامی ارتش سوریه برای حزب‌الله بودند.

همزمان، رسانه های عربی، از جمله الجزیره، گزارش دادند، اسرائیل در این حمله محموله جنگ‌افزار پیشرفته را که «راهبردی» محسوب می شوند، و برای حزب الله به سوریه رسیده بود، هدف قرار دادند.

رسانه های بین المللی از آغاز جنگ داخلی سوریه که روز ۲۵ اسفند وارد هفتمین سال خود شد تاکنون حملات متعدد هوایی را که علیه سوریه انجام شده، به اسرائیل نسبت داده اند.

در واکنش، مقامات اسرائیل به طور تلویحی از برخی از این حملات سخن گفته و آن را «اقدام علیه حزب‌الله» توصیف کرده‌اند.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل بعد از یک حمله در نیمه پاییز سال ۲۰۱۶ گفت: «از انتقال جنگ افزار کشتار شیمیایی برای حزب الله لبنان جلوگیری شد.»

در همین حال بنیامین نتانیاهو روز ۱۹ اسفند با سفر به مسکو، در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت، اسرائیل دائمی شدن حضور نظامی ایران و «اذناب ایران» در سوریه و انتقال جنگ افزار برای حزب الله از طریق سوریه را تحمل نخواهد کرد.

آقای نتانیاهو همچنین روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در نشست دولت خود گفت که به پوتین در دیدار اخیر گفت، ایران در حال انتقال جنگ افزار پیشرفته برای حزب الله از طریق سوریه است و اسرائیل با این وضعیت کنار نخواهد آمد.

ارتش اسرائیل همچنین پنج‌شنبه شب، ۲۶ اسفند، خبر داد که یک راکت که از سوریه شلیک شد، در بخش شرقی بقاع اردن «در فضای باز به زمین اصابت کرد و آسیب جانی نداشت».

XS
SM
MD
LG