لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

جروزالم پست: جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران نتیجه تلاش پرز بود


روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز جمعه، نهم مهرماه، همزمان با خاکسپاری شیمون پرز، رئیس جمهوری پیشین اسرائیل، نوشت که جلوگیری از حمله نظامی اسرائیل به ایران نتیجه تلاش پرز بوده است.

از گزارش این روزنامه چنین برمی‌آید که طرح حمله به ایران مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بوده است، زمانی که هفته‌ای نبود از حمله به ایران به دلیل فعالیت اتمی‌اش سخنی به میان نیاید، سال‌هایی که نه از برجام خبری بود و نه از لغو تحریم‌ها.

جروزالم پست روز جمعه نوشت، در حالی که بنیامین نتانیاهو تصمیم خود را برای حمله به ایران نهایی کرده بود، شیمون پرز با مخالفت با این اقدام و هشدار نسبت به عواقب سخت آن، نتانیاهو را منصرف کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

بر اساس این گزارش، اهود باراک، وزیر پیشین دفاع، نیز در کنار نتانیاهو از مدافعان حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران بود.

به نوشته این روزنامه، شیمون پرز خود دو سال قبل از مرگ در مصاحبه با این روزنامه این امر را فاش کرده و گفت که اگر دخالت او نبود، نتانیاهو به سوی جنگ با ایران پیش می‌رفت.

جروزالم پست نوشته است، پرز در گفت‌وگویی که ۲۴ اوت سال ۲۰۱۴ با دیوید برین از گزارشگران ارشد این روزنامه در «بنیاد صلح شیمون پرز» در تل آویو انجام شد، این امر را افشا کرد.

به نوشته دیوید برین که در زمان مصاحبه سردبیر جروزالم پست بود، پرز این سخنان را تنها یک ماه بعد از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش برای او بیان کرد.

در آن زمان، این گزارشگر از پرز پرسیده بود، مهم ترین دستاورد هفت سال ریاست جمهوری‌اش چه بوده، و پرز پاسخ داده است که «جلوگیری از حمله به ایران».

به گفته دیوید برین، پرز تاکید داشته که «نمی خواهد وارد جزییات» شود، اما اشاره کرده است که «همین را بگویم که نتانیاهو می خواست حمله را عملی کند و من نگذاشتم؛ گفتم عواقب حمله فاجعه‌بار خواهد بود».

دیوید برین نوشته است، «تردید» داشت که آیا این مصاحبه را منتشر کند یا نه، و دلیل این تردید این بود که دوستی نزدیکی با پرز داشت.

این روزنامه نگار افزوده است، وقتی از پرز پرسیدم که اجازه می دهد مصاحبه منتشر شود، او پاسخ داد که «تنها بعد از مرگ من».

دیوید برین در ادامه گزارش خود می‌گوید که در هفتم ژوئن سال ۲۰۱۵، زمانی که خود مجری برنامه ای در کنفرانس جروزالم پست در نیویورک بود، مئیر داگان رئیس پیشین موساد و ژنرال گابی اشکنازی رئیس اسبق ستاد ارتش اسرائیل مخالفت خود را با حمله به ایران تکرار کردند.

داگان در آن همایش اندکی قبل از مرگش فاش کرد که او از دستور نتانیاهو و باراک برای آماده کردن زمینه «حمله قریب‌الوقوع» به ایران سرپیچی کرد.

آقای داگان در ادامه دستور حمله به ایران را «غیرقانونی» نامید.

کارولین گلیک گزارشگر راستگرا در همایش یاد شده در نیویورک با داگان و اشکنازی وارد جدل شده و به داگان گفته بود، کابینه امنیتی به شما دستور داده بود.

داگان هم «با خشم» به این گزارشگر افراطی اسرائیلی پاسخ داده بود، «شما آنجا نبودید؛ خبر ندارید آنجا چه شد».

ژنرال اشکنازی نیز پذیرفت که خواسته نتانیاهو و باراک را برای آماده کردن زمینه جهت انجام «یک حمله فوری» به ایران اجرا نکرد، اما در همین حال گفت خواسته آنها دستور نبود.

به نوشته جروزالم پست، یک روز بعد از همایش نیویورک، یک گزارشگر اسرائیلی دیگر به نام «بن کاسپیت» در همایش هرتصلیا در اسرائیل، موضوع این جدل اتفاق افتاده در نیویورک را با شیمون پرز در میان گذاشت.

پرز با ناراحتی جواب می‌دهد: «آن روزنامه نگار (کارولین گلیک) آنجا نبود؛ چطور می‌توانست خبردار باشد؛ این ها موضوع هایی است که باید در کابینه امنیتی بحث شود؛ نه در رسانه ها و در فضای عمومی.»

بن کاسپیت بعدا در وب‌سایت «المانیتور» نوشت، «پرز حق داشت ناخشنود باشد؛ خود او نقش کلیدی در آن رخدادهای دراماتیک سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ داشت».

به گفته بن کاسپیت، «داگان و اشکنازی در سرپیچی کردن از خواسته نتانیاهو و باراک مورد حمایت شیمون پرز رئیس جمهوری وقت بودند».

شیمون پرز در آخرین سال ریاست جمهوری خود نیز در مصاحبه اختصاصی با رادیوفردا نیز که اول فروردین سال ۹۵ توسط فرنوش رام انجام شد، گفت: «اسرائیل از حمله نظامی به ایران هیچ چیزی عایدش نخواهد شد؛ مخالف جنگ بین اسرائیل و ایران و هر کشور دیگری هستیم.»

XS
SM
MD
LG