لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

«اعلام آمادگی» پوتين برای عفو خودورکوفسکی


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه اعلام کرد مشغول بررسی احتمال عفو «ميخائيل خودورکوفسکی»، میلیارد سابق نفتی و از متقدان کرملین است.

به گزارش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، رييس جمهوری روسيه در جريان کنفران خبری روز پنجشنبه ۲۸ آذر خود گفت: «خودورکوفسکی که نزديک به ۱۰ سال است در زندان به سرمی برد، به تازگی نامه ای برای من نوشته و درخواست عفو کرده است.»

رييس جمهوری روسيه همچنين گفت: «وی در نامه خود نوشته که مادرش مريض است و با اين شرايط فکر می کنم امکان اين باشد که فرمان عفو برای او صادر کرد که فکر کنم در آينده نزديک روی دهد.»

وکلای مدافع خودورکوفسکی که رييس سابق شرکت نفتی «يوکوس» است، می گويند خودورکوفسکی چنين نامه ای ننوشته است. «کارينا موسکالنکو» از وکلای مدافع او می گويد» «من به هيچ وجه از اين که او چنين نامه ای نوشته و درخواست عفو کرده باشد، اطلاعی ندارم.»

وکلای مدافع خودورکوفسکی همچنين روز پنجشنبه و ساعاتی پس از گفته های ولاديمير پوتين گفتند ديگر در اين مورد موضعی اعلام نخواهند کرد و منتظر می مانند تا با موکل خود ديدار کنند. خودورکوفسکی در حال حاضر در زندانی در ناحيه «کارليا» است.

«دميتری پسکوف»، سخنگوی ولاديمير پوتين در پاسخ به خبرنگاران گفت: «نامه ای با امضای خودورکوفسکی موجود است که در آن درخواست عفو کرده است.

هرچند ولاديمير پوتين در کنفرانس خبری خود در مورد خودورکوفسکی صحبت کرد، اما چيزی در مورد شريک و همکار او «پلاتون لبديف» که در زندان است، نگفت.

وکلای خودورکوفسکی می گويند درخواست برای عفو به اين معناست که او به گناهکار بودن خود باور دارد. «پاول کراشنينيکوف» رييس دومای روسيه اما گفته طبق قانون اساسی روسيه، درخواست عفو به معنای پذيرش گناه نيست.

خودورکوفسکی از زمان دستگيری مدام بر بيگناهی خود تاکيد داشته و حاميان او می گويند او به دلايل سياسی و به اين دليل که امکان حمايت مالی از منتقدان ولاديمير پوتين را داشت، به زندان افتاده است.

خودورکوفسکی در سال ۲۰۰۳ دستگير شده و در سال ۲۰۰۵ به تخلفات مالياتی محکوم شد. يک بار هم به دليل اختلاس در سال ۲۰۱۰ دادگاهی شده و محکوم شد.

دوران محکوميت خودورکوفسکی در ماه اوت سال ۲۰۱۴، به پايان می رسد.
XS
SM
MD
LG