لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

ترکیه در هفته‌های اخیر «از چند حمله تروریستی پیشگیری کرده است»


شماری از شهروندان در مقابل محل انفجار انتحاری هفته گذشته در استانبول
شماری از شهروندان در مقابل محل انفجار انتحاری هفته گذشته در استانبول

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد کشورش که در دو هفته گذشته تحت تأثیر دو حمله خونین در آنکارا و استانبول بود، «در هفته‌های گذشته از چندین حمله تروریستی از جمله حملاتی انتحاری پیشگیری کرده است».

به گزارش رویترز ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، این موضوع را در کنفرانسی خبری که روز دوشنبه در آنکارا برگزار شد، اعلام کرد، اما جزئیات بیشتری را در مورد این اقدامات پیشگیرانه افشا نکرد.

در روزهای گذشته پلیس ترکیه هشدارهایی را در مورد احتمال حمله به مراکز مسیحیان و یهودیان در خلال تعطیلات عید پاک منتشر کرده بود و از شهروندان به ویژه آنکارا خواسته بود، مراقبت خاص به عمل آورند.

ترکیه از آغاز سال جاری میلادی، اوائل دی ماه ۹۴، با چهار حمله تروریستی روبه‌رو شده که بیش از ۸۰ تن در جریان این حملات کشته شده‌اند.

تازه‌ترین این حملات، انفجار انتحاری هفته گذشته در استانبول است که در آن سه شهروند اسرائیلی و یک ایرانی جان خود را از دست دادند. مسئولیت این حمله که به زخمی شدن نزدیک به ۴۰ تن دیگر انجامید، متوجه گروه حکومت اسلامی یا داعش شد.

این حمله که در یکی از نقاط پرتردد و توریستی استانبول یعنی خیابان استقلال و در نزدیکی مراکز دیپلماتیک چند کشور اروپایی در این شهر روی داد، پیامدهایی داشت و از جمله هلند اعلام کرد که کنسولگری خود را در این شهر موقتاً تعطیل می‌کند و از شهروندانش خواست در مناطق اطراف کنسولگری تردد نکنند.

ایران و اسرائیل که شهروندان‌شان از جمله قربانیان این حمله تروریستی بودند نیز از شهروندان خود در ترکیه خواستند در اولین زمان ممکن این کشور را ترک کنند و از سفر این کشور پرهیز کنند.

پس از این حمله، رجب طیب اروغان در پیام‌هایی جداگانه، به ایران و اسرائیل، کشورهایی که شهروندان خود را در انفجار اخیر استانبول از دست داده‌اند، تسلیت گفت.

اما کمتر از یک هفته پیش از انفجار استانبول، حمله انتحاری دیگری در قلب آنکارا، دست کم ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت. مسئولیت این انفجار خونین را اما گروه شبه‌نظامی «بازهای آزادی کردستان» از گروه‌های مرتبط با حزب کارگران کردستان بر عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG