لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۹

نتانیاهو در استرالیا خواستار موضعی سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران شد


نتانیاهو اولین نخست وزیر اسرائیل است که به استرالیا سفر رسمی می‌کند.
نتانیاهو اولین نخست وزیر اسرائیل است که به استرالیا سفر رسمی می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در سفر خود به استرالیا از دولت این کشور خواست تا در قبال جمهوری اسلامی «موضع‌گیری سخت‌گیرانه‌تر»ی داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، پنجم اسفند، با حضور در نشست کابینه استرالیا این کشور را به پیوستن به ائتلافی در برابر حکومت جمهوری اسلامی فرا خواند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، این فراخوان نتانیاهو از استرالیا در ادامه تلاش‌های او در سفر به کشورهای مختلف برای تشکیل جبهه‌ای جدید در برابر جمهوری اسلامی ایران بیان می شود.

آقای نتانیاهو دو هفته پیش همین درخواست را در سفر به بریتانیا از دولت لندن مطرح کرد؛ پس از آن در دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید به «خطرات ایران» اشاره کرد؛ و در سفر روزهای گذشته به سنگاپور و اکنون در سفر به استرالیا این درخواست را تکرار کرد.

به نوشته این روزنامه، در حالی که دولت ترامپ نیز مواضع صریح‌تری علیه رژیم ایران دارد، نتانیاهو تلاش می کند کشورهای هم‌پیمان را از عادی‌سازی مناسبات با تهران بازدارد.

استرالیا پس از توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران به مسیر عادی مناسبات با دولت تهران گام نهاده و در همین راستا جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا، در آخرین روزهای فروردین سال ۹۴ از تهران دیدار کرد.

مالکوم ترنبول که از شهریور سال ۹۴ نخست وزیر استرالیا است، ضمن تلاش برای همکاری‌هایی با ایران، از هم‌پیمانان نزدیک اسرائیل نیز هست و خود او روابط دوستانه نزدیکی با نتانیاهو دارد.

به نوشته جروزالم پست، نخست وزیر اسرائیل به یازده وزیر استرالیایی که برای نشست ویژه مشترک با او از کانبرا به سیدنی آمده بودند، گفت که برجام در حال حاضر به ایران بمب (هسته ای) نمی دهد، اما یک دهه بعد ایران می تواند صد بمب داشته باشد.

آقای نتانیاهو در گفت‌وگو با نخست وزیر استرالیا در مورد وضعیت سوریه نیز سخن گفت؛ استرالیا بخشی از ائئلاف در مبارزه با داعش در منطقه است.

جروزالم پست روز چهارشنبه نیز نوشته بود که نتانیاهو اندک زمانی پس از سفر به استرالیا، با انجام چهارمین سفر به مسکو در یک سال گذشته، درباره حضور ایران و حزب الله در سوریه و خطرات ناشی از آن برای اسرائیل، با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از «مقامات بلندپایه دیپلماتیک» اسرائیلی افزوده بود که مسئله حضور ایران در سوریه در صدر دستور مذاکرات، در سفر دو هفته دیگر نتانیاهو به مسکو خواهد بود.

به نوشته جروزالم پست، موافقت بشار اسد با حضور نیروهای ایرانی، افزون بر حضور نیروهای نیابتی ایران مانند حزب الله درست در مرز سوریه با اسرائیل، «برای اسرائیل بسیار مسئله‌ساز است».

نتانیاهو اولین نخست وزیر اسرائیل است که به استرالیا سفر رسمی می‌کند.

XS
SM
MD
LG