لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

صدور مجوز ساخت‌وساز تازه در اراضی اشغالی به دست مقامات اسرائیلی


در عین تشدید تنش در نزاع اسرئیلی‌ـ‌فلسطینی، اسرائیل روز پنج‌شنبه، چهارم دی، «مجوز اولیه» ساخت ۲۴۳ واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مجوز از سوی کمیته ساخت‌وساز اورشلیم، برای احداث خانه در منطقه «راموت» در شمال شرقی این شهر صادر شده است.

این کمیته همچنین تکمیل پروژه ۲۷۰ خانه در منطقه «تپه خوما» در شرق اورشلیم را درخواست کرده است؛ پیشتر مجوز طرح یادشده در این منطقه صادر و با انتقاد جهانی روبه‌رو شده بود.

خانه‌سازی جدید در حالی است که فلسطینی‌ها پیش‌نویس قطعنامه کشور فلسطین و خاتمه اشغالگری اسرائیل را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده و خواهان اجرای آن تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ هستند.

جامعه جهانی از جمله دولت آمریکا از صدور مجوز برای خانه‌سازی تازه انتقاد کردند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این هفته تکرار کرد که «اورشلیم پایتخت ابدی ما است و از آن صرف نظر نمی‌کنیم».

این ساخت‌وسازها در حالی است که تنش در نزاع اسرائیلی- فلسطینی تشدید شده و درگیری‌های تازه‌ای در اورشلیم و کرانه باختری بین طرفین رخ داده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، شلیک گلوله لاستیکی نیروهای پلیس اسرائیل یک کودک پنج ساله فلسطینی را از ناحیه صورت شدیدا زخمی کرده است.

این تیراندازی در حومه شرق بیت المقدس و در ساعتی که کودکان با اتوبوس از کودکستان و مدرسه به خانه خود برگردانده می شدند، رخ داد.

در ساعت وقوع این حادثه، پلیس اسرائیل برای پراکنده کردن فلسطینی‌هایی که سنگ و بطری آتش‌زا پرتاب می‌کردند، به محل رسیده بود و از ابزار مهار شورش استفاده می کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، بامداد جمعه، پنجم دی، نیز حمله یک فلسطینی با چاقو به دو پلیس گارد مرزی اسرائیل باعث جراحت برداشتن آنها شده است.

این حمله در شرق بیت المقدس و در پایان نماز صبح فلسطینی ها در «حرم شریف» رخ داد.

این در حالی است که پس از چند ماه ناآرامی گسترده در الاقصی و شرق اورشلیم، در چند هفته گذشته نماز جمعه با آرامش نسبی برگزار شده و اسرائیل نیز محدودیت سنی برای نمازگزاران فلسطینی را لغو کرده بود.

همچنین در شامگاه پنج‌شنبه، چهارم دی، اصابت یک بطری آتش‌زا به خودروی یک خانواده اسرائیلی در جاده ای در کرانه باختری این خودرو را به آتش کشیده و دختر ۱۱ ساله خانواده را شدیداً مجروح کرد.

استقرار دوباره «گنبد آهنین» در مرز اسرائیل و غزه

تشدید تنش در بیت المقدس و کرانه باختری در حالی است که براساس گزارش رسانه های اسرائیل، ارتش این کشور بار دیگر سامانه «گنبد آهنین» را در اطراف شهرهای جنوبی خود مستقر کرده است.

این نخستین بار پس از پایان جنگ ۵۱ روزه تابستان گذشته میان ارتش اسرائیل و تشکل های مسلح غزه است که اسرائیل می خواهد در برابر حملات راکتی از غزه، از این سامانه استفاده کند.

XS
SM
MD
LG