لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

ادامه بحران در غزه: شلیک راکت به شمال اسرائیل برای اولین بار


پناه گرفتن مردم در تل‌آویو به دنبال به صدا درآمدن آژیر خطر
پناه گرفتن مردم در تل‌آویو به دنبال به صدا درآمدن آژیر خطر

در چهارمین روز از تنش میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در باریکه غزه، روز جمعه، ۲۰ تیر، برای نخستین بار هم راکتی از غزه به سوی بندر حیفا در شمال اسرائیل شلیک شد و هم افراد مسلح از جنوب لبنان به شمال اسرائیل راکت‌اندازی کردند.

ارتش لبنان اعلام کرد که یک عضو گروه‌های شبه‌نظامی را در ارتباط با این راکت‌اندازی به سوی اسرائیل دستگیر کرده است.

در عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه که از شانزدهم تیر آغاز شد، برای نخستین بار گروه‌های مسلح فلسطینی توانایی شلیک راکت از غزه به سوی شمالی‌ترین نقاط اسرائیل در بندر حیفا را عملا ثابت کرده‌اند.

در این مدت، سه فروند راکت با برد یکصد و ده کیلومتر و بیش از آن، به «خدرا»، کوهپایه‌های «کارمل» و بندر حیفا اصابت کرده است.

«یگان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس، برای نخستین بار در روز جمعه در بیانیه‌ای از پذیرش مسئولیت شلیک راکتی به سوی منطقه «لود» که فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» در آن قرار دارد خبر داد.

در همین زمینه رادیو اسرائیل اعلام کرد که شماری از پروازهای خارجی در روز جمعه برای دقایقی با تاخیر روبه‌رو بوده است.

«ایرفرانس» نیز که برای ساعاتی پروازهای مسیر اسرائیل و فرانسه را متوقف کرده بود، پروازهای خود را از سرگرفت.

سایر شرکت‌های هوایی نیز اعلام کردند که از احتمال تهدید علیه فرودگاه «بن گوریون» احساس خطر نمی‌کنند و پروازها به مقصد یا از مبداء اسرائیل به صورت منظم ادامه خواهد یافت.

پیش از ظهر جمعه برای اولین بار یک فروند راکت که به سوی تل آویو شلیک شده بود، بر فراز مرکز این شهر، از سوی سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» در هوا شکار و منهدم شد.

همزمان دو راکت دیگر به سوی اطراف تل آویو نشانه‌گیری شد، که آنها را نیز سامانه «گنبد آهنین» در هوا منحرف و شکار کرد.

در همین زمینه بنی گانتز، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز جمعه گفت که سامانه «گنبد آهنین» چتر پوششی «صد درصدی نیست، هرچند که بیش از هفتاد فروند از صدها راکت شلیک شده از غزه را منهدم کرده است».

یک زن ۷۱ ساله اسرائیلی که از حمله راکتی بامداد جمعه دچار حمله قلبی شده بود درگذشت، اما صدها حمله راکتی چهار روز گذشته کمترین خسارت را به طرف اسرائیلی وارد کرده و تلفاتی در برنداشته است.

در همین حال کابینه امنیتی اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه با تشکیل نشستی به ارتش اختیار داد که حمله هوایی به غزه را «تشدید» کند.

در همین حال کابینه اسرائیل اعلام کرد، هنوز زمان آغاز عملیات پیاده نظام در غزه فرا نرسیده است. این درحالی است که هزاران نفر دیگر از نیروهای پیاده نظام از واحدهای ذخیره ارتش اسرائیل به خدمت فراخوانده شده‌اند.

محمود عباس، رهبر حکومت خودگردانی فلسطین، ابراز نگرانی کرده بود که عملیات زمینی اسرائیل «بسیار زود» شروع شود.

حملات هوایی اسرائیل علیه آن چه «هدف‌های تروریستی» در غزه می‌نامد، از شامگاه چهارشنبه گسترده‌تر شده و هر ساعت شمار تلفات و ابعاد آسیب در طرف فلسطینی را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، جنگنده‌ها و پهپادهای این کشور بیش از ۸۵۰ سورتی عملیاتی بر فراز غزه داشته‌اند.

تا ظهر جمعه شمار کشته‌ها در طرف فلسطینی به یکصد نفر رسیده بود. شمار دیگری نیز زخمی شده‌، و ده‌ها خانه در غزه بمباران شده که اسرائیل آنها را خانه‌های فعالان حماس توصیف می‌کند.

در همین حال سران ارشد حماس از بیم سوء قصد از سوی اسرائیل پنهان شده‌اند.

برای نخستین بار از آغاز بحران، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، و اسماعیل هنیه، معاون او در غزه، در بیانیه‌هایی به اسرائیل در مورد عواقب وخیم‌ترکردن اوضاع امنیتی «هشدار» داده‌اند.

مشعل و هنیه در بیانیه‌های خود تهدید کردند که حماس می‌تواند از اسرائیل «انتقام سختی» بگیرد.

اما سازمان جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، خواهان تشدید اوضاع نیست و زمان کنونی را برای انتقام‌گیری مناسب نمی‌داند.

در این میان، مصر که در روزهای گذشته گذرگاه الرفح میان خاک این کشور و غزه را باز کرده بود تا مجروحان فلسطینی در غزه برای درمان به مصر انتقال یابند، از بامداد جمعه این گذرگاه را دوباره بست.

به دنبال این اقدام، حماس از تصمیم حکومت مصر به بستن گذرگاه الرفح، که تنها راه ارتباطی غزه با جهان بیرون است، ابراز «تاسف» کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه شب در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آمادگی کشور خود را برای تلاش جهت خاتمه دادن به این دور از نزاع نظامی میان اسرائیل و تشکل‌های فلسطینی اعلام کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز پنج‌شنبه شب در تماس با محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، خواهان اعمال فشار از سوی حکومت خودگردانی بر جنبش حماس برای پایان دادن به راکت‌اندازی به سوی اسرائیل شد.

همزمان روسای جمهوری فرانسه و روسیه دو طرف را به قطع خشونت‌ها و پایان بحران فراخواندند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز پنج‌شنبه در پی نشست اضطراری شورای امنیت از عواقب تشدید اوضاع ابراز نگرانی کرد.

در این میان، رسانه‌های دنیای عرب خبر داده‌اند که نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد ترکیه را برای میانجی‌گری میان این کشور و حماس رد کرده است.

ریشه این دور از بحران میان اسرائیل و غزه، به ربودن و قتل سه نوجوان یهودی اسرائیلی در ماه گذشته بازمی‌گردد.

یک روز پس از پیدا شدن جسد این سه نوجوان اسرائیلی، جسد سوزانده شده یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی نیز در جنگلی در اطراف بیت‌المقدس به دست آمد.

اسرائیل تاکنون شش جوان ۱۸ تا ۲۲ ساله یهودی را به اتهام ارتکاب قتل نوجوان فلسطینی دستگیر کرده است.

XS
SM
MD
LG