لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

افت ناگهانی قیمت نفت در پی «ناتوانی اوپک در مقابل شیل آمریکا»


قیمت نفت پس از عدم اطمینان بازار به توانایی اوپک در غلبه بر صنعت رو به پیشرفت نفت شیل در آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را در طول یک ماه گذشته شاهد بود.

روز جمعه، اول اردیبهشت، بهای نفت شاخص وست تکزاس اینترمیدیت با ۱ دلار و ۳۲ سنت کاهش به ۴۹ دلار و ۳۹ سنت رسید. نفت برنت نیز با ۱ دلار و ۲۴ سنت کاهش بشکه ای ۵۱ دلار و ۷۵ سنت معامله شد.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، بهای هر دو نفت شاخص بیش از ۷ درصد در این هفته کاهش یافته که از اوایل ماه مارس تاکنون بی‌سابقه بوده است.

از زمان اجرای توافق تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، و تولیدکنندگان غیرعضو در ژانویه امسال با هدف کاهش تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه، که منجر به افزایش قیمت‌ها شد، تولید نفت شیل در آمریکا روند صعودی داشته و بازار را با دو قدرت رقیب مواجه کرده است.

اما نگرانی‌ها از این است که افزایش تولید نفت شیل در آمریکا تلاش اوپک و دیگر تولیدکنندگان، شامل روسیه، را برای کاهش ذخایر موجود و خاتمه دادن به سقوط قیمت‌ها بی‌اثر کند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید روزانه نفت این کشور به ۹ میلیون و۲۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

سال گذشته تولید آمریکا به زیر ۹ میلیون بشکه در روز افت کرده بود.

در همین حال، رویترز به نقل از آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نوشت تصمیم به تمدید توافق بین‌المللی برای کاهش سقف تولید هنوز گرفته نشده، اما در اجلاس آتی با اوپک در روز ۲۴ ماه مه در مورد آن بحث خواهد شد.

علیرغم بهبود نسبی بازار، ذخایر نفت هنوز بالا است و تمرکز بر این موضوع است که آیا تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برنامه کاهش تولید را به نیمه دوم سال ۲۰۱۷ تمدید می کنند یا خیر.

به گفته آقای نواک، کاهش روزانه تولید نفت روسیه به ۲۵۰ هزار بشکه رسیده و تا پایان ماه آوریل هدف کاهش ۳۰۰ هزار بشکه محقق می شود.

روز جمعه، نواک گفت با اعمال سهمیه کاهش تولید به وسیله تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک، شامل روسیه، وضعیت بازار رو به بهبود است و ذخایر نفت مازاد که باعث سقوط قیمت ها شده بود در حال کاهش است.

روز پنج‌شنبه، صادرکنندگان عمده نفت در منطقه خلیج فارس، یعنی عربستان سعودی و کویت، اعلام کردند اوپک به طور جدی در حال بررسی امکان تمدید برنامه کاهش تولید است.

منابع اوپک می گویند یک ارزیابی اولیه نشان می دهد بدون تمدید برنامه کاهش تولید، قیمت نفت به ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG