لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

احتمال پذیرش قانونی کامپیوترهای گوگل به عنوان راننده


اداره ایمنی رانندگی آمریکا اعلام کرد احتمالا سیستم هوش مصنوعی را که به طور آزمایشی در اتومبيل‌های خودران گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد طبق قوانین فدرال به عنوان راننده قبول خواهد کرد. این تصمیم گام بسیار مهمی در راستای پذیرش اتومبيل‌های خودران و رونق این صنعت نوپا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره ایمنی رانندگی آمریکا این تصمیم خود را روز ۱۶ بهمن‌ماه، از طریق نامه‌ای که در وب‌سایت این نهاد منتشر شد به شرکت گوگل اعلام کرده، ولی خبر آن روز پنج‌شنبه، ۲۲ بهمن‌ماه، منتشر شده است.

احتمال پذیرش قانونی کامپیوترهای گوگل به عنوان راننده
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:23 0:00

واحد تولید خودروهای بدون راننده شرکت گوگل روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ طرح کامل خود برای تولید خودروهایی را «که به راننده نیاز ندارند» به اداره ایمنی رانندگی آمریکا تسلیم کرد.

این اداره در نامه خود خطاب به کمپانی گوگل نوشت: «اداره ایمنی رانندگی در طرح پیشنهادی گوگل مفهوم "راننده" را سیستم خودران اتومبیل تفسیر خواهد کرد، نه سرنشین اتومبیل. ما با گوگل موافقیم که اتومبیل‌های خودران به شکلی که طی بیش از یک قرن گذشته مرسوم بوده "راننده" نخواهند داشت.»

شرکت‌های خودروسازی بزرگ و شرکت‌های فناوری مثل گوگل برای تولید خودروهایی که بتواند حداقل برخی اوقات بدون راننده حرکت کنند سخت در حال رقابتند.

در همین حال همه شرکت‌های فعال در این رقابت معتقدند که قوانین فدرال آمریکا در مورد ایمنی رانندگی و جاده‌ها برای آزمایش و تولید نهایی خودروهای بدون راننده مانع ایجاد می‌کند. ایالت کالیفرنیا پیش‌نویس قانونی را تنظیم کرده که ایجاب می‌کند همه اتومبیل‌های خودران یک راننده دارای گواهی‌نامه رانندگی را جزء سرنشينان حمل کنند.

بسیاری از کارشناسان اتومبیل در آمریکا معتقدند که هنوز در جنبه‌های قانونی مربوط به اتومبیل‌های بدون راننده سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد.

کارل بروئر یکی از این کارشناسان می‌گوید: «اگر اداره ایمنی رانندگی آمریکا هوش مصنوعی را به عنوان بدیل قابل قبولی برای کنترل اتومبیل توسط انسان بپذیرد، این امر می‌تواند زمینه را برای ورود اتومبیل‌های بدون راننده به جاده‌های کشور فراهم کند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید اگر سيستم کامپیوتری این نوع اتومبیل‌ها از جنبه حقوقی و قانونی نیز به عنوان راننده محسوب شود راه را برای گوگل و سایر شرکت‌ها هموار خواهد ساخت تا اتومبیل‌هایی طراحی کنند که بدون دخالت انسان و مستقیما با سیستم هوش مصنوعی هدایت‌کننده خودرو ارتباط برقرار کند.

اداره ایمنی رانندگی آمریکا در بخش دیگری از نامه خود می‌نویسد: «سوال بعدی این است که گوگل چگونه می‌تواند ثابت کند که سیستم‌های خودران با ضوابط و استانداردهایی که برای اتومبیل‌های دارای راننده تنظیم شده است قابل انطباق هستند.»

سخنگوی گوگل روز سه‌شنبه گفت که این شرکت هنوز مشغول بررسی نامه اداره ایمنی رانندگی آمریکاست. مدیران شرکت گوگل گفته‌اند که برای تولید انبوه اتومیبل‌های خودران با شرکت‌های خودروسازی همکاری خواهند کرد.

شرکت گوگل در طرح پیشنهادی خود به اداره ایمنی رانندگی آمریکا گفته است که گنجاندن ابزارهایی در سیستم هوش مصنوعی این خودروها که به سرنشین یا راننده اجازه دخالت دهد ممکن است خطرناک باشد. به گفته گوگل، سرنشینان ممکن است تصمیم‌های سیستم خودران اتومبیل را نقض کنند و این برای ایمنی خودرو و سرنشینان آن بسیار خطرناک خواهد بود.

مقامات اداره ایمنی رانندگی آمریکا گفتند قبل از تصمیم‌گیری در مورد افزودن ابزارهای قابل کنترل توسط انسان به این نوع خودروها، مثل ترمز یا فرمان، باید قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد قانونی بودن تولید این خودروها تصمیم بگیرند.

روند تجدید نظر در قوانین فدرال ایمنی رانندگی ممکن است سال‌ها طول بکشد، ولی مقامات این اداره گفتند که شرکت گوگل می‌تواند موارد استثنایی در تغییر سریع این قوانین را به شرط ارائه مدارک کافی تقاضا کند.

XS
SM
MD
LG