لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

لغو دور دوم انتخابات افغانستان؛ کرزی بار دیگر رئیس جمهور


حامد کرزی (چپ)، پیروز انتخابات، و عبدالله عبدالله
حامد کرزی (چپ)، پیروز انتخابات، و عبدالله عبدالله
کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که پس از کناره‌گیری رقیب حامد کرزی از انتخابات ریاست جمهوری دور دوم این انتخابات برگزار نمی‌شود و آقای کرزی پیروز است.

عبدالله عبدالله، تنها رقیب آقای کرزی و وزیر امور خارجه سابق افغانستان، روز یک‌شنبه با ذکر این دلیل که به اعتقاد او دور دوم انتخابات هم به اندازه دور اول با تقلب توام خواهد بود خود را از رقابت در انتخابات کنار کشید.

آقای عبدالله در توضیح این اقدام خود گفت: «می‌خواهم این انتخابات درس عبرتی شود برای آینده تا از این پس کسی سعی نکند با توسل به تقلب از حقوق مردم افغانستان سوء‌استفاده کند.»

خبر لغو دور دوم انتخابات افغانستان در حالی منتشر می‌شود که کمیسیون انتخابات این کشور پیشتر گفته بود که این دور به‌رغم کناره‌گیری آقای عبدالله به هر حال در روز ۷ نوامبر، هفته آینده، برگزار خواهد شد.

عزیزالله لودین، رئیس این کمیسیون، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با لغو دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزی را برنده این انتخابات اعلام کرد، «به این دلیل که او برنده دور اول بود و همین طور تنها نامزد در دور دوم».

حامد کرزی در ماه اوت گذشته، اواسط تابستان، خود را پیروز انتخابات اعلام کرد، اما هیاتی از بازرسان بین‌المللی انتخابات تقریبا یک سوم از آرای آقای کرزی را به دلیل «تقلب گسترده» باطل اعلام کرد.

با ابطال آرا حامد کرزی اکثریت را از دست داد و مجبور به پذیرش برگزاری دور دوم انتخابات شد.

عبدالله عبدالله در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواستار استعفای مقامات انتخاباتی این کشور شد.

آقای عبدالله چنین اظهار نظر می‌کرد که اعضای کمیسیون انتخابات از آنجا که توسط حامد کرزی انتخاب شده‌اند نمی‌توانند «مستقل و بی‌طرف» باشند.

در مقابل کمیسیون انتخابات افغانستان ادعای آقای عبدالله مبنی بر تقلب در انتخابات را رد و اعلام کرد که در صورتی که او مدارکی دال بر تقلب نداشته باشد در مقامی نیست که خواستار کناره‌گیری اعضای این کمیسیون شود.
XS
SM
MD
LG