لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

ترکیه: با آمریکا در مبارزه با پ کا کا همکاری می کنیم


علی بابکان اظهارات تازه را در واشینگتن بیان کرد. عکس از AFP
علی بابکان اظهارات تازه را در واشینگتن بیان کرد. عکس از AFP

علی بابکان، وزير امور خارجه ترکيه اعلام کرد که اين کشور برای مبارزه با شورشيان کرد که درگير نبری مسلحانه با آنکارا هستند، همکاری بسيار نزديکی با ايالات متحده آمريکا دارد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای بابکان که به واشينگتن سفر کرده است، پس از ديدار با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا افزود که ترکيه در نبرد با شبه نظاميان «حزب کارگران کردستان، پ کا کا»، با مقام های ايرانی نيز در ارتباط است.


ساعتی پيش از اظهارات اين مقام دولت ترکيه، ژنرال ايلکر باش بوغ، فرمانده نيروی زمينی ارتش ترکيه و دومين مرد قدرتمند ارتش اين کشور نيز در جريان يک کنفرانس امنيتی گفته بود که ارتش اين کشور، در حملات خود به مواضع جدايی طلبان کرد در شمال عراق با ايران همکاری اطلاعاتی و هماهنگی می کند.


وی ضمن تاکيد بر اينکه ايران و ترکيه در چند ماه اخير عمليات نظامی مشترک عليه پ کا کا انجام داده اند، افزوده بود: «دو کشور در گذشته مبادله اطلاعاتی داشته اند و برای حملات آينده عليه جدايی طلبان پ کا کا و شاخه ايرانی آن، پژاک، برنامه ريزی کرده اند.»


حزب کارگران کردستان، پ کا کا، برای تشکيل يک کردستان مستقل در منطقه ای ميان مرزهای ايران، ترکيه و عراق تلاش می کند.


  • «پ کا کا، دشمنی برای عراق است، دشمنی برای آمريکاست، دشمنی برای ترکيه است، دشمنی برای منطقه است.»
کاندولیزا رایس

اين گروه از سال ۱۹۸۴ میلادی دست به سلاح برده و وارد جنگ چريکی با دولت ترکيه شده است.


پژاک هم نام شاخه ايرانی پ کا کا است که در مناطق مرزی شمال غرب ايران مستقر شده و به طور پیاپی با مرزبانان و نيروهای سپاه پاسداران درگير می شود.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز پس از ديدار با وزير امور خارجه ترکيه گفت که کشورش در کنار عراق، «بر سر اينکه نگذارند پ کا کا بتواند از خاک عراق برای حمله به ترکيه استفاده کند، در موضعی مشترک قرار دارند.»


خانم رايس افزود: «پ کا کا، دشمنی برای عراق است، دشمنی برای آمريکاست، دشمنی برای ترکيه است، دشمنی برای منطقه است.»


طی ماه های گذشته درگيری نيروهای نظامی ايران و ترکيه با گروه های شورشی کرد شدت گرفته است.


ارتش ترکيه در زمستان گذشته به طور گسترده ای به مواضع شورشيان پ کا کا در شمال عراق حمله کرد، و نيروی زمينی اين کشور برای نخستين بار از مرز عراق هم گذشت و وارد خاک اين کشور شد.


همچنين خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۱۶خرداد ماه اعلام کرد که ۱۲ «تروريست» طی درگيری با نيروهای نظامی ايران در مرزهای شمال غربی ايران کشته شده اند.


در اين درگيری چهار سرباز ايرانی هم کشته شده اند اما مقامات نظامی ايران هنوز در باره هويت کشته شدگانی که تروريست خوانده شده اند توضيحی نداده اند.


با شدت گرفتن درگيری نيروهای نظامی و انتظامی ايران با گروه پژاک، در ماه های شماری از سربازان ايرانی جان خود را از دست داده اند.


XS
SM
MD
LG