لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

تدابیر سختگیرانه دولت برای کنترل ناآرامی ها در گرجستان


کنترل خيابان های تفلیس، پايتخت گرجستان در دست نيروهای نظامی است.
کنترل خيابان های تفلیس، پايتخت گرجستان در دست نيروهای نظامی است.

بعد از شش روز تظاهرات ضد دولتی در گرجستان، برخورد پلیس با معترضین و تمدید وضعیت فوق العاده موجب شد تا تفلیس، پنج شنبه، شاهد روز آرامی باشد.


به خشونت کشيده شدن اعتراض های ضد دولتی در گرجستان موجب شد تا در اين کشور «وضعيت فوق العاده» اعلام شود و در حال حاضر، کنترل خيابان های پايتخت اين کشور، در دست نيروهای نظامی است.


همچنین پخش برنامه های راديوهای مستقل و برپايی هرگونه تظاهرات در گرجستان ممنوع شده است.


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، در ساعات پايانی روز چهارشنبه، برای ۱۵ روز آينده وضعيت فوق العاده اعلام کرد.


اين تصميم در پی آن گرفته شد که پليس ضد شورش گرجستان، به معترضينی که خواهان استعفای آقای ساکاشويلی هستند حمله کرد و با گاز اشک آور، گلوله های پلاستيکی و ماشين های آب پاش، معترضين را متفرق ساخت.


اين درگيری ها در ششمين روز تظاهرات پياپی مخالفان ساکاشويلی، در برابر پارلمان اين کشور که با بحران سياسی رو به رو است، برگزار شد.


آقای ساکاشويلی که چهارسال پيش خود با اعتراض های مردمی به قدرت رسيد، گفته است که «حق اعتراض مردم» را به رسميت می شناسد، اما اجازه نمی دهد تا «عده ای کشور را به آشوب بکشند و دموکراسی گرجستان را با مشکل رو به رو کنند.»

آقای ساکاشويلی می گويد که برای قطع نفوذ روسيه از گرجستان تلاش می کند و روسيه را متهم کرده است که در برپايی تظاهرات اخير دست دارد.


تظاهرات اخير، روز جمعه هفته گذشته آغاز شد و معترضين در ابتدا خواستار تغيير زمان تعيين شده برای انتخابات و نظام رای گيری کشور بودند، اما رد اين درخواست ها از سوی ساکاشويلی موجب شد تا استعفای وی به خواسته اصلی مخالفين بدل شود.


گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از شهر تفليس، پايتخت گرجستان حاکی است که روز پنج شنبه، مرکز اصلی برپايی تظاهرات آرام است.


همچنين خبرگزاری فرانسه به نقل از رهبران گروههای مخالف دولت نوشته است که آنها از هوادران خود خواسته اند، تظاهرات را متوقف کنند.


آقای ساکاشويلی که چهارسال پيش خود با اعتراض های مردمی به قدرت رسيد، گفته است که «حق اعتراض مردم» را به رسميت می شناسد، اما اجازه نمی دهد تا «عده ای کشور را به آشوب بکشند و دموکراسی گرجستان را با مشکل رو به رو کنند.»


با اين حال وی تمامی راديوهای خبری را توقيف کرده و تنها شبکه تلویزيونی دولت اجازه دارد که اخبار را برای مردم گرجستان منتشر کند.


اشغال استودیوی یک تلویزیون مستقل


چهارشنبه شب و در يکی از کم سابقه ترين برخوردها با مخالفين در گرجستان، نيروهای پليس ضد شورش وارد استوديوی پخش زنده يک شبکه خبری به نام «ايمدی» شدند که به گفته دولت، توسط نيروهای مخالف اداره می شود.


مجری تلويزيون در حال اجرای برنامه، به بينندگان خود گفت که ميهمانان ناخوانده به شبکه تلويزيونی آمده اند. به نوشته خبرگزاری ها، بعد از اين جمله مجری، صدايی شنيده شد که گفته است: «خاموشش کن!» و آخرين جمله که از این تلویزیون پخش شد، صدای مجری است که می گويد: «خاموش کرديم و ديگر روی آنتن نيستيم.»


يکی از دو سهامدار اصلی اين شبکه خبری، روبرت مورداک، سرمايه دار معروف آمریکایی - استرالیایی است که کنترل دهها روزنامه، هفته نامه، شبکه تلويزيونی و استوديوی فيلسمازی را در دست دارد.


عمده انتقادهايی که از آقای ساکاشويلی در رسانه های مخالف منتشر می شوند، به موضوعاتی چون «ناتوانی در توسعه اقتصادی»، «تلاش برای زير پا نهادن قانون»، «جلوگيری از فعاليت آزاد رسانه ها» و «بازداشت های سياسی» اختصاص دارند.


همزمان آقای ساکاشويلی که به عنوان مخالف روسيه و هوادار غرب به قدرت رسيده است، از ابتدای ورود به کاخ رياست جمهوری با چالش هايی از جانب اين کشور نيز رو به رو بوده است.


وزارت امور خارجه روسيه، دست داشتن در تظاهرات اخير را تکذيب کرده است و اتهامات طرح شده از سوی آقای ساکاشويلی را «تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات واقعی» توصيف کرده است.


XS
SM
MD
LG