لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

گاردین: افشای دست ایران در یک آدم‌ربایی در بغداد


پیتر مور بریتانیایی که حدود دو سال در مکانی نامعلوم زندانی، به گفته گاردین، سپاه قدس بود.
پیتر مور بریتانیایی که حدود دو سال در مکانی نامعلوم زندانی، به گفته گاردین، سپاه قدس بود.
روزنامه گاردین چهارشنبه شب در گزارشی گفت که ربوده شدن یک کارشناس بریتانیایی کامپیوتر در عراق با نقشه و کمک سپاه پاسداران ایران انجام شده است. این روزنامه به نقل از منابع خود سپاه قدس را عامل این آدم‌ربایی معرفی کرده است.

به گفته این روزنامه بریتانیایی، آزادی پیتر مور، کارشناس ۳۷ ساله کامپیوتر، که دو سال پیش، ماه مه ۲۰۰۷، در عراق ربوده شده بود روز چهارشنبه در ازای آزادی یک روحانی شیعه جوان به نام غیث الخزعلی صورت گرفته است.

گاردین می‌گوید غیث الخزعلی که هم‌اکنون توسط نیروهای آمریکایی مستقر در عراق به دولت این کشور تحویل داده شده تا مراحل آزادی‌اش طی شود از افراد رده‌بالای یک گروه تندروی شیعه است که بیشتر در سایه سپاه قدس فعالیت می‌کرده است.

آقای مور به همراه چهار محافظ خود ربوده شده بود، محافظانی که گفته می‌شود به احتمال زیاد کشته شده‌اند. ربایندگان آقای مور او را از ساختمان وزارت دارایی عراق در بغداد ربودند.

روزنامه گاردین در گزارش خود می‌گوید یک روز پس از این عملیات، این پنج تن توسط ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایران منتقل شده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، وظیفه پیتر مور نصب نرم‌افزاری بر روی کامپیوترهای وزارت دارایی عراق بوده که قادر بوده است چگونگی رساندن کمک‌های مالی بین‌المللی به عراق به گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط به ایران را ردیابی کند.

به نظر می‌رسد این نرم‌افزار قرار بوده در تحقیقی استفاده شود که هدف از آن ردیابی و یافتن ۱۸ میلیارد دلار گمشده از کمک‌های مالی آمریکا و متحدانش به عراق، پس از صدام، بوده است.

یک عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که گاردین نامی از او نمی‌برد به این روزنامه بریتانیایی گفته است که پس از آدم‌ربایی، پیتر مور به همراه محافظانش به دو اردوگاه نظامی در قصرشیرین، در نزدیکی مرز ایران با عراق، منتقل شده است.

این منبع همچنین به روزنامه گاردین گفته است که طرح این عملیات آدم‌ربایی از سپاه پاسداران بوده و خود عملیات توسط سپاه قدس اجرا شده است. سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران است.

یک مقام در دولت عراق هم که در این گزارش نام او فاش نمی‌شود این ادعاها را تایید کرده و معتقد است که عملیات آدم‌ربایی مذکور کاملا با طراحی و اجرای سپاه پاسداران انجام شده است.

وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به پرسش‌های روزنامه گاردین اعلام کرده است که هیچ مدرکی دال بر این که این آدم‌ربایی به دست سپاه پاسداران انجام شده در دست ندارد. وزارت خارجه بریتانیا همچنین افزوده است که هیچ مدرک قطعی در دست ندارد که نشان دهد در مدت دو سال و نیمی که این افراد ربوده شده بودند در کجا نگهداری می‌شدند.

مقامات نظامی آمریکا در عراق، پس از آزادی پیتر مور، گروه عراقی ربایندگان را به دولت عراق تحویل داده‌اند. روزنامه گاردین می‌گوید احتمالا معامله پشت پرده‌ای میان دولت عراق و نیروهای نظامی آمریکایی صورت گرفته است.

جسد سه تن از محافظان آقای مور در تابستان گذشته تحویل داده شد و از سرنوشت نفر چهارم هنوز خبری نیست، اما مقامات بریتانیایی می‌گویند او نیز به احتمال زیاد کشته شده است.
XS
SM
MD
LG