لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

حزب پیروز کنگره، تشکیل کابینه هند را آغاز کرد


سونیا گاندی، رهبر حزب کنگره، پس از انداختن رأی خود به صندوق
سونیا گاندی، رهبر حزب کنگره، پس از انداختن رأی خود به صندوق
با به پایان رسیدن ماراتن یک‌ماهه انتخابات در هند که بزرگترین دموکراسی دنیا نام گرفته است، حزب پیروز کنگره از امروز یکشنبه مذاکرات خود را برای تشکیل کابینه در این کشور آغاز کرد.

ائتلاف حزب کنگره به رهبری مانموهان سینگ، نخست وزیر، روز شنبه رقبای خود را با اختلاف زیاد در آرا کنار زد و اکنون تلاش می‌کند با یافتن گروه کوچکی از متحدان اکثریت مجلس هند را نیز به دست بگیرد و بر احیای اقتصاد کشور متمرکز شود.

حزب کنگره موظف است تا روز دوم ژوئن،‌ ۱۲ خردادماه، اعضای کابینه دولت خود را معرفی کند.

پیروزی حزب چپ کنگره بر ائتلاف هندوهای ناسیونالیست به معنای آن است که دولت هند از این پس در مورد مسائلی چون اصلاحات اقتصادی کمتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

سونیا گاندی، بیوه راجیو گاندی و رئیس حزب کنگره، به خبرنگاران گفت: «نهایتاً مردم هند می‌دانند چه چیز برای آنها خوب است و همواره درست‌ترین چیز را انتخاب می‌کنند.»

در این میان خبرگزاری‌ها از احتمال عضویت راهول گاندی ۳۹ ساله، از بازماندگان خاندان گاندی و نهرو، در این کابینه خبر می‌دهند که «معمار» جان گرفتن حزب کنگره به‌ویژه در ایالات شمالی هند تلقی می‌شود.

گرچه مانموهان سینگ ۷۶ ساله فعلاً مقام نخست‌وزیری را حفظ خواهد کرد،‌ خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان می‌گوید این احتمال هست که در آینده این مقام به آقای گاندی برسد.

همچنین به گفته کمال نات،‌ وزیر تجارت هند، دولت جدید هند بر سرمایه‌گذاری و تقاضاهای داخلی متمرکز خواهد شد تا رشد سومین اقتصاد بزرگ آسیا را در این دوره بحران مالی جهانی احیا کند.

حزب کنگره در خلال انتخابات برای جلب آرای بیشتر وعده افزایش بودجه برای بهبود وضعیت فقرا و روستاییان هند، از جمله بخشش اقساط وام‌های کشاورزان مقروض به دولت، را مطرح کرد.

در سیاست خارجی نیز پاکستان همچنان در صدر برنامه‌های دولت جدید هند خواهد بود. انتظار می‌رود دهلی نو در پاسخ به درخواست واشینگتن برای کمک به برقراری ثبات در پاکستان در راه کاستن از تنش با همسایه غربی خود تلاش کند.

از زمان حمله تروریستی شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان به دو هتل و یک مرکز یهودیان در شهر مومبای در نوامبر سال گذشته میلادی روابط اسلام‌آباد و دهلی نو سخت به سردی گراییده است.

حدود ۷۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات گذشته هند بودند.
XS
SM
MD
LG