لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

یکی از بنیانگذاران سپاه از «نیروی قدس» می گوید


محسن سازگارا که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند، خود زمانی از بنیانگذارن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
محسن سازگارا که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند، خود زمانی از بنیانگذارن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
در روزهای گذشته، مقام های آمريکايی، به کرات درباره نيروی «قدس» سپاه پاسداران و مداخله آن در عراق، از جمله کمک به انجام عمليات عليه نيروهای آمريکايی اشاره کرده اند.

درهمين ارتباط، جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز چهارشنبه ۱۴ فوريه، در يک کنفرانس خبری گفت: «نيروی قدس، سلاح و مهمات در اختيار شبه نظاميان عراقی قرار می دهد.»

آقای بوش افزود: «آنچه ما می دانيم، اين است، که نيروی قدس، نقش موثری در اين زمينه دارد.... اما آنچه درباره آن مطمئن نيستيم، اين است، که آيا رهبران در اين مورد، خود به سپاه قدس دستور داده اند يا نه؟»

پبيش از آن هم مقام های نظامی آمريکا در عراق گفته بودند که پنج ايرانی دستگير شده دريک دفتر ارتباطی دولت جمهوری اسلامی، در شمال اربيل عراق، با نيروی قدس، که به گفته آنها، اسلحه در اختيار شبه نظاميان عراق قرار می دهد، در ارتباط بوده اند.

با اين همه، مقام های ايرانی، اين اتهامات را تکذيب کرده اند اما محسن سازگارا، که از بنيانگذاران سپاه پاسداران بوده است، درباره نيروی قدس به راديو فردا می گويد: «در طرح اوليه تشکيل سپاه پاسداران، چيزی به نام نيروی قدس وجود نداشت. قرار بود سپاه، در مواقع حمله خارجی به ايران، مردم را برای دفاع از کشور بسيج کند. اما پس از تبديل سپاه به يک ارتش منظم، و در دوران جنگ و فرماندهی محسن رضايی بر آن، دو نيرو به نيروهای زمينی، دريايی و هوايی افزوده شدند.»

وی که هم اکنون در ایالات متحده آمریکا به سر می برد، می افزايد: «نخستين نيرو، بسيج برای داخل کشور بود، که پس از مدتی به ارگان سرکوب مخالفين تبديل شد، و دستش در بسياری جاها هست.»

دومين نيرويی که تشکيل شد، به گفته محسن سازگارا، نيروی «قدس»، با هدف انجام عمليات برون مرزی بوده است. آقای سازگارا می گويد که در ابتدا نام اين ارگان جديد، «سپاه قدس» بوده است، اما بعدا ارتقاء پيدا کرده و به نيرويی در کنار نيروهای سپاه پاسداران تبديل شده است.

آقای سازگارا در پاسخ به اين پرسش، که آيا حوزه عمليات نيروی قدس، محدود به کشورهای همسايه ايران بوده است يا خير، می گويد: «کسی از کم و کيف کار نيروی قدس، مانند هر نيروی مخفی ديگر، خبر ندارد، جز آنکه تحت نظر آيت الله خامنه ای، به عنوان فرمانده کل قوا عمل می کند، گزارش عملکرد خود را به رهبر جمهوری اسلامی می دهد. به عبارت ديگر، مسئوليت عملکرد نيروی قدس با خود رهبر جمهوری اسلامی است.»

وی اضافه کرد: «در مورد اقدامات و عمليات نيروی قدس، شايعات مختلفی وجود دارد. برای مثال، از ترور عبدالرحمان قاسملو، دبير کل حزب دموکرات کردستان ايران در شهر وين اتريش تا انفجار مقر تفنگداران آمريکايی در شهر بيروت لبنان، گفته می شود، که کار نيروی قدس بوده است. حتی انفجار الخبر در عربستان سعودی و آژانس يهوديان در بوئنوس آيرس آرژانتين و ده ها عمليات ديگر به اين نيرو نسبت داده می شود. اما هيچکس دقيقا در اين مورد اطلاع ندارد، و درعين حال هم اين نيرو مسئوليت آنها را برعهده نگرفته است. رفتاری که همه سازمان های مخفی و نيمه مخفی عمل می کنند.»

آقای سازگارا در همين ارتباط، به يک سخنرانی حسن عباسی در دانشگاه خواجه نصير طوسی تهران اشاره کرد، که گفته بود سپاه پاسداران مسئوليت سياست خارجی انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و بر همين اساس در ۵۰ کشور، هسته های «حزب الله» تشکيل داده است.

محسن سازگارا در مورد عملکرد نيروی قدس در عراق، که اين روزها در گزارش های خبری مطرح شده است، می گويد: «حتی قبل از حمله ارتش آمريکا به عراق و سرنگونی صدام، دخالت در عراق، به ويژه در کردستان آن کشور، در حوزه عمليات نيروی قدس بود. ضمن آنکه بايد اشاره کرد که سفير کنونی ايران در عراق هم قبلا معاون نيروی قدس بوده است.»

به اعتقاد آقای سازگارا، شواهد نشاندهنده آن است، که جمهوری اسلامی ايران، مسئوليت امور عراق در موارد سياسی، نظامی و امنيتی را به نيروی قدس واگذار کرده است؛ نيرويی که تحت نظر رهبری جمهوری اسلامی عمل می کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG