لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

وضع بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی، «بحرانی» است


بهروز جاوید تهرانی
بهروز جاوید تهرانی
خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، می‌گوید بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی که در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد،‌ پس از شانزده روز اعتصاب غذا در وضعیتی بحرانی است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی آقای جاوید تهرانی که نزدیک به چهار سال در زندان رجایی‌شهر محبوس بوده و هم‌اکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد، از مسئولین این زندان تضمین سلامت جانی او را خواستار شده است.

کیوان رفیعی، از اعضای سازمان غیردولتی مجموعه فعالان حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره به این که آقای جاوید تهرانی در اعتراض به ضرب و شتم خود در سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده، وضعیت این زندانی سیاسی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف می‌کند.

مجموعه فعالان حقوق بشر ایران می‌گوید که « بهروز جاوید تهرانی در پی فشار مسئولین زندان رجایی‌شهر برای انتقال به بخشی دیگر از این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس دست به اعتصاب زده است.»

به گفته آقای رفیعی، بهروز جاوید تهرانی چندین سال است به دلیل حبس «از لحاظ تغذیه و شرایط روحی وضعیت نرمالی ندارد و در سال ۱۳۸۴ هم در زندان اوین دچار مشکل بینایی و مشکلات مغزی شد.»

بهروز جاوید تهرانی در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد. او پس از چهار سال تحمل حبس با آزادی مشروط از زندان بیرون آمد.

بهروز جاوید تهرانی چندین سال است به دلیل حبس «از لحاظ تغذیه و شرایط روحی وضعیت نرمالی ندارد و در سال ۸۴ هم در زندان اوین دچار مشکل بینایی و مغزی شد».
به گفته کیوان رفیعی، آقای جاوید تهرانی بار دیگر در ۲ خردادماه سال ۱۳۸۴ به علت فعالیت برای تحریم انتخابات [ریاست جمهوری که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید] بازداشت شد و برای سه پرونده به هفت سال حبس محکوم شد.

آقای رفیعی می‌گوید بهروز جاوید تهرانی به سه جرم مجازات هفت سال حبس را دریافت کرده است: «عضویت در جبهه دموکراتیک ایران، ارتباط با یک حزب اپوزیسیون و تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری.»

خبرنامه امیرکبیر از قول مجموعه فعالان حقوق بشر ایران می‌نویسد که امیرحسین حشمت ساران نیز «بر اثر اهمال مسئولین همین زندان [رجایی‌شهر]» جان خود را از دست داد.

امیرحسین حشمت ساران، زندانی سیاسی و دبیرکل جبهه اتحادیه ملی ایران، در اسفندماه سال گذشته پس از چهار سال حبس در زندان رجایی‌شهر، به گفته وکیلش،‌ «در اثر کوتاهی مقامات زندان» درگذشت.
XS
SM
MD
LG