لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

خبرنگارها بیرون ماندند؛ «به رنگ ارغوان» پس از ۵ سال جایزه برد


تجمع و اعتراض خبرنگاران در خارج از سالن برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره
تجمع و اعتراض خبرنگاران در خارج از سالن برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره
بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر که از ابتدا با حواشی بسیار همراه بود روز چهارشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه‌ای که خود با حاشیه‌ای دیگر همراه بود با اعلام نام برندگان به پایان رسید.

تازه‌ترین دوره از جشنواره فیلم فجر که بزرگ‌ترین رخداد سینمایی در ایران به شمار می‌رود در نهایت در حالی پایان یافت که در مراسم اختتامیه،‌ عده‌ای از خبرنگاران که برای ورود به سالن برگزاری مراسم اختتامیه با مشکل مواجه شده بودند، در حرکتی جمعی و در اعتراض به ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی که در مورد خبرنگاران جشنواره صورت گرفته بود سالن را ترک کردند.

در میان برگزیدگان این دوره از جشنواره، در بخش بازیگری، محسن طنابنده برای بازی در فیلم‌های «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و نگار جواهریان برای ایفای نقش در فیلم «طلا و مس» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. همچنین هدایت هاشمی برای بازی در فیلم «لطفا مزاحم نشوید» و مریلا زارعی برای ایفای نقش در فیلم «کیفر» دیپلم افتخار گرفتند.

در رشته فیلنامه‌نویسی نیز همایون شهنواز و بهنام اسدی برای فیلم «شب واقعه» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شدند، و مصطفی رستگاری نیز برای فیلم «چهل سالگی» بر اساس رمانی به همین نام اثر ناهید طباطبایی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

اما شگفتی جشنواره بیست و هشتم فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود که بعد از پنج سال توقیف برنده سه سیمرغ شد.

«به رنگ ارغوان» که حدود شش سال از زمان ساختش می‌گذرد، پیش از این اجازه اکران عمومی نداشت. با این وجود، این بار اجازه نمایش این فیلم در جشنواره صادر شد و «به رنگ ارغوان» ‌با ورودش به جشنواره سه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم جشنواره و جایزه نگاه مردمی را از آن خود کرد.

این در حالی است که پیش از مراسم اختتامیه، ‌سید احمد میرعلایی، کارگردان «شب واقعه» و مدیر بنیاد سینمایی فارابی، در نامه‌ای به هیئت داوران جشنواره از شرکت در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم ملی انصراف داده بود.

آقای میرعلایی در نامه خود نوشت که اگرچه ساخت فیلم «شب واقعه» پیش از واگذاری مدیریت بنیاد فارابی به وی به پایان رسیده است، او با توجه به جایگاه شغلی فعلی خود درخواست دارد تا این فیلم در این دو بخش داوری نشود.

جشنواره فیلم فجر امسال برخلاف روال همیشه این بار از تاریخ پنجم تا پانزدهم بهمن برگزار شد و عده‌ای از سینماگران ایرانی و خارجی در اعتراض به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری که تاکنون چندین کشته و هزاران بازداشتی برجای گذاشته است این جشنواره را تحریم کردند.

انتخاب و معرفی هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران نیز از دیگر مسائل این جشنواره بود. عزت‌الله انتظامی، اصغر فرهادی،‌ عباس کیارستمی و عده‌ای دیگر از سینماگران بنام ایران هر یک به نوعی از داوری این جشنواره سر باز زدند و در نهایت در روز چهارم جشنواره اسامی داوران بخش مسابقه اعلام شد.
XS
SM
MD
LG