لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

« دسترسی به تکنولوژی غربی غیرممکن است »


اکبر ترکان، معاون وزیر نفت ایران. (عکس:ایسنا)
اکبر ترکان، معاون وزیر نفت ایران. (عکس:ایسنا)

اکبر ترکان، معاون وزیر نفت ایران، گفت: به دلیل وجود تحریم ها که دسترسی ایران به تکنولوژی غربی را غیرممکن کرده اند و هزینه بالا، صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله «به صرفه تر» است.


معاون امور برنامه ریزی و نظارت وزارت نفت ایران روز دوشنبه در همایش بین المللی صادرات گاز در تهران گفت: هزینه صدور گاز از طریق خط لوله که مشمول تحریم ها و محدودیت های روش های دیگر نیست، در مقایسه با روش مایع کردن گاز یا «ال ان جی» پایین تر است.


او به خبرگزاری «رویترز» گفت: « شرکت های «توتال» فرانسه و «شل» هلند، در اجرای پروژه های خود بسیار کند عمل کرده اند و ما از روند کار راضی نیستیم.»


آقای ترکان ضمن ابراز امیدواری نسبت به یافتن چاره ای برای این مسئله گفت: «اگر راه حلی پیدا نشود... ما نمی توانیم تا ابد صبر کنیم.»، اما اضافه کرد که پروژه های ال ان جی «متوقف نخواهند شد.»


«توتال» در ژوئیه گذشته اعلام کرد: گرچه کار در ایران را کنار نخواهد گذاشت، پروژه این شرکت در فاز ۱۱ از میدان گازی پارس جنوبی عملا متوقف شده است. «شل» هم در ماه ژوئن اعلام کرد که از فاز ۱۳پارس جنوبی بیرون می رود.


« شرکت های «توتال» فرانسه و «شل» هلند، در اجرای پروژه های خود بسیار کند عمل کرده اند و ما از روند کار راضی نیستیم.»
اکبر ترکان، معاون وزیر نفت ایران،

به دلیل بالا گرفتن تنش ها بر سر برنامه هسته ای تهران، اکثر شرکت های اروپایی با آغوش باز از سرمایه گذاری و کار در ایران استقبال نمی کنند.


کشور ایران پس از روسیه بزرگ ترین منابع گازی دنیا را در اختیار دارد، اما وجود تحریم های سازمان ملل متحد، توسعه این بخش در ایران را کند کرده است.


ساخت اولین کارخانه «ال ان جی» ایران، یک سال قبل در جزیره تمبک در خلیج فارس آغاز شد. اما اغلب تجهیزات لازم برای پروژه های «ال ان جی» در ایالات متحده یا اروپا ساخته می شوند.


ایران که چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان نیز هست، هنوز برای صدور گاز از «ال ان جی» استفاده نکرده است، اما پیشتر اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۱۴قادر خواهد بود سالانه ۷۷ میلیون تن گاز تولید کند.


اکبر ترکان از کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس، و ایتالیا به عنوان بازار گاز ایران نام برد و گفت: رساندن گاز به این کشورها با خط لوله بیشتر «به نفع» ایران است.


او به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ایرنا» گفت: «هم اکنون احداث خط لوله ای با عنوان خط لوله پارسی مد نظر است... که از عسلویه آغاز و به اروپا می رسد.»


اما تحلیل گران می گویند: بدون کارخانه های «ال ان جی» برای تبدیل گاز به مایع و انتقال آن توسط تانکر، ایران فقط می تواند به همسایگان خود گاز بفروشد که بازارهای نسبتا محدودی دارند.


تنها پروژه خط لوله در مقیاس وسیع که قادر است گاز ایران را از طریق پاکستان به هند برساند، در حال حاضر، گرفتار مسائلی چون مناقشه بر سر قیمت این گاز و چگونگی تامین امنیت این خط لوله است.


تحلیل گران به حمایت اتحادیه اروپا از پیشنهاد ایران مبنی بر راه اندازی خط لوله نابوکو و انتقال گاز آسیای مرکزی به اروپا چندان خوشبین نیستند.


واشینگتن که شرکت های آمریکایی را از انجام معامله با ایران در بخش انرژی منع کرده است، می گوید تهران در حال تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای است.


ایران همواره این اتهام را رد و اعلام کرده است که فقط مقاصد صلح طلبانه را دنبال می کند.


XS
SM
MD
LG