لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

موسوی و کروبی برای رقابت با احمدی‌نژاد ثبت نام کردند


میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی (چپ)
میرحسین موسوی (راست) و مهدی کروبی (چپ)
میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران، روز شنبه با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ایران برای نامزدی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و دیگر رقیب اصلاح‌طلب رئیس جمهور فعلی ایران، نیز ساعتی پیشتر از آقای موسوی نام خود را در ستاد انتخابات برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت کرد.

آقای موسوی پس از ثبت نام در وزارت کشور با نام بردن از خود به عنوان «فرزند کوچک انقلاب اسلامی» دلیل نامزدی خود را آن اعلام کرد که «روندهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی موجود را نگران‌کننده یافتم.»

هر دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۲ خردادماه سال جاری اقتصاد ایران و روابط متشنج این کشور با جامعه بین‌الملل را بهبود خواهند بخشید.

بسیار از محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست جمهوری اسلامی سیاست‌های اقتصادی آقای احمدی‌نژاد را به باد انتقاد گرفته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد نیز که در سال ۱۳۸۴ تنها در مرحله دوم نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توانست به این مقام دست یابد روز جمعه به همراه عده‌ای از مشاوران خود در وزارت کشور بار دیگر برای نامزدی ثبت نام کرد تا در صورت پیروزی همچنان بر مسند رئیس جمهور بماند.

میرحسین موسوی وعده داده است تصویر «افراطی» از ایران در خارج از این کشور را تغییر دهد ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت که «تنش‌زدایی با دیگر کشورها امری اساسی است که موجب اعتمادسازی می‌شود.»

آقای موسوی که از حمایت همه‌جانبه محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، برخوردار است همچنين گفته است در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور تلاش خواهد کرد سياست‌هايش را به ديدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی نزديک سازد، چرا که به اعتقاد وی اگر در کشور در قبال سياست‌های بنيادی اتفاق‌نظر بيشتری وجود داشته باشد وضع بهتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مير حسين موسوی پس از ثبت نام در دهمين انتخابات رياست جمهوری گفت: «آمده‌ام تا به صورت صريح و روشن از توليد ملی در کشاورزی و صنعت و همه‌ فعاليت‌های مفيد اقتصادی پشتيبانی کنم. آمده‌ام تا حامی مستضعفين باشم. آنانی که فشار تورم قامت‌شان را خم کرده و سياست‌های نادرست اقتصادی عزت‌شان را نشانه رفته است. آمده‌ام تا اشتغال را دغدغه‌ هر روزه‌ دولت قرار دهم. آمده‌ام تا با گسترش بيمه‌های همگانی قدمی در جهت آزادی اقشار مردم از فقر و رهايی آنها از نياز بردارم. اقشاری که استقلال کشور و عظمت جمهوری اسلامی مرهون فداکاری و فضيلت‌های آنها است.»

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، نیز سياستی را که محمود احمدی‌نژاد تاکنون پيش برده اشتباه ارزيابی می‌کند و بر اقدام‌های او خط بطلان می‌کشد: «سياست احمدی‌نژاد سبب شد که ايران همچنان دشمنان بيشتری نصيبش شود.»

به گزارش ايسنا آقای کروبی پس از ثبت نام در انتخابات رياست جمهوری، به خبرنگاران دخالت بسيج در انتخابات را بی معنا دانست و گفت:‌ «فرمانده محترم نيروی سپاه، برادر بسيار معزز و محترم جناب آقای جعفری نکته‌ای گفته که برای من بسيار تعجب‌آور بود؛ او بسيج را در دو بخش تعريف کرده و فرموده‌اند يک بخش بسيج نيروی نظامی و يا وابسته به نظامی است که نبايد در انتخابات دخالت کند. اما يک بخش ديگر بسيج بيشتر به امور امداد و يا فرهنگ توجه می‌کند که دخالت آن در انتخابات اشکال ندارد. اين عبارت تازه‌ای است،گويا قرار است ما هر روز حرف‌های بديع و تازه بشنويم.»

رئيس سابق مجلس شورای اسلامی افزود:«اگر کوچکترين تخلفی شود محکم می‌ايستم و از صحنه بيرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهيم پيامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع واحوال را مناسب نمی‌بينند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهايی می‌خوانند.»

آقای کروبی اخیرا با انتشار اعلامیه ای خواستار لغو اعدام کودکان زیر ۱۸ سال در ایران شد.

XS
SM
MD
LG