لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

جيتکس ۲۰۰۷ : سایه سنگین تحریم آمریکا بر سر ایرانیان


امسال غرفه ایران از سال گذشته در جیتکس کوچکتر شده است.
امسال غرفه ایران از سال گذشته در جیتکس کوچکتر شده است.

نمايشگاه محصولات الکترونيکی و کامپيوتری جيتکس که در سال های اخير به بزرگترين نمايشگاه چنين محصولاتی در خاورميانه بدل شده، در حالی از روز شنبه، هشتم سپتامبر در دبی، آغاز شد که بازرگانان ايرانی، کماکان «سايه تحريم های آمريکا» را بزرگترين مانع خود برای موفقيت در اين نمايشگاه توصيف می کنند.

ارائه دستاوردهای جديد کامپيوتری، ارتباطات سيار، نمايشگرهای پلاسما و ساير فن آوری های نوين کامپيوتری و الکترونيک، از مهم ترين اهداف اين نمايشگاه سالانه توصيف می شوند.


در نمايشگاه امسال، سه هزار و ۳۰۰ شرکت از ۸۲ کشور جهان، در مکانی به وسعت ۶۴ هزار متر مربع حضور يافته اند.


در اين نمايشگاه غول های دنيای کامپيوتر همچون مايکروسافت، اپل، HP و سونی که همچون ساير نقاط جهان، رقابتی نفس گير برای قبضه بازار اين منطقه - خاور ميانه و آفريقای شمالی - دارند، تنها گروهی از نام های بزرگ جيتکس ۲۰۰۷ هستند.


در کنار اين نام ها، غرفه های بزرگ و کوچک ديگری نيز در قالب گروهی و انفرادی با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.


بيشترين تعداد بازديد کننده متعلق به عربستان سعودی، مصر، چين و ايران است.


ايران و تحريم آمريکا


ايرانيان که در سال های اخير، همواره از نمايشگاه جيتکس برای بازديد از آخرين دستاوردهای فناوری های نوين ارتباطی بهره برده اند و برای ارتقا کسب و کار خود و خريد تجهيزات الکترونيکی به اين نمايشگاه آمده اند، می گويند که در نمايشگاه امسال، «سايه تحريم های آمريکا» نمود بيشتری نسبت به گذشته دارد.



محمد صادق گیتی نژاد، از ایرانیانی که به ناچار با مدارک امارتی اش در نمایشگاه حاضر شده است.

محمد صادق گيتی نژاد، فارغ التحصيل رشته الکترونيک از دانشگاه سراسری سمنان که برای شرکت ايران خود رو کار می کند، در مصاحبه ای به راديو فردا می گويد: «سال گذشته يک ميليون تومان هزينه کردم و به نمايشگاه آمدم تا با شرکت های آمريکايی مثل سيسکو و ماکروسافت ارتباط برقرار کنم و از خدماتی که در نمايشگاه به بازيدکننگان می دهند استفاده کنم، اما مهندسان اين شرکت ها به محض ديدن نام ايران بر روی کارتم از من فاصله می گرفتند و حاضر به هيچ نوع همکاری نبودند.»


محمد در ادامه، دنيای فن آوری اطلاعات را «يک دنيای آمريکائی» می خواند و می افزايد: «۷۰ درصد از شرکت های بزرگ دنيا مثل فاندری، جونيپر و موتورولا از اين کشور هستند و ما در ايران ناچار به استفاده از تکنولوژی آنها هستيم . تمامی اين محصولات تحريمی هم در ايران پيدا می شوند - البته ۳۰درصد گرانتر از دبی - اما دانش استفاده از آن در کشور وجود ندارد و از همين رو ما نياز داريم تا با شرکت در نمايشگاه هايی مثل جيتکس دبی، دانش خودمان را به روز کنيم.»


محمد صادق گيتی نژاد امسال با عنوان يک شهروند اماراتی و با گرفتن کارت خبرنگاری سعی دارد تا از نمايشگاه استفاده کافی را بکند و جديد ترين تکنولوژی ها را با خود ايران ببرد.


او همچنان معتقد است که مشکل تحريم باعث شده است تا بسياری از شرکت های ايرانی نتوانند فعاليت گسترده ای در جيتکس داشته باشند و به همين دليل بعضی از اين شرکت ها در نهايت مجبور می شوند تا با ثبت شرکتی در دبی و با نام ديگری فعاليت کنند.


غرفه ايران و حمايت دولتی


حضور گروهی شرکت های ايران در غرفه ايران نيز در نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته، محدودتر شده است.



سال گذشته در غرفه ايران ۱۲ شرکت ايرانی حضور داشتند که اين رقم امسال به ۸ شرکت رسيده است.


يکی از اعضای غرفه ايران که نخواست نامش فاش شود به راديو فردا می گويد: «حمايت دولت از صنعت IT کشور قطع شده است و به همين دليل بعضی از شرکت های خصوصی نتوانستند حضور مستقيمی در جيتکس ۲۰۰۷ داشته باشند.»


حلال المرعی، مدير نمايشگاه جیتکس

هر چند که غرفه ايران که قرار است با حمايت دولتی، فناوری های نوين ارتباطی را در جيتکس نمايندگی کند، کم رونق به نظر می رسد، اما در عوض تعداد زيادی غرفه ايرانی مستقل در نمايشگاه حضور دارند.


جيتکس ۲۰۰۷


حلال المرعی، مدير نمايشگاه در يک کنفرانس خبری گفت: «تعداد غرفه های امسال ۲۰ درصد افزايش يافته است، اما اين بدان معنا نيست که جيتکس به دنبال بازديدکنندگان بيشتر است، چرا که ارائه خدمات به بيش از ۱۳۰ هزار بازديد کننده کار بسيار دشواری است و به همين دليل جيتکس امسال تبليغات کمتری از سال های گذشته داشته است.»


نمايشگاه امسال در سه بخش گلف کامز ، وسائل اککترونيکی مصرفی و راهکارهای تجاری برگزار می شود و تا ۱۲ سپتامبر ادامه خواهد داشت.


در نمايشگاه امسال چون هميشه، تعداد زيادی روزنامه و ويژه نامه به زبان های مختلف در ايام نمايشگاه چاپ می شوند که پوشش خبری و تبليغاتی جيتکس را بر عهده دارند و البته ايرانيان نيز در اين زمينه فعال هستند و ويژه نامه فارسی ۲۰ صفحه ای به نام «کاغذ ديجيتال» به زبان فارسی منتشر می شود.


XS
SM
MD
LG