لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

جهاد اسلامی فلسطین خبر تعهد به قطع حملات راکتی را تکذیب کرد


زنی اسرائیلی در خانه خود که هدف راکت نیروهای حماس قرار گرفته است.
زنی اسرائیلی در خانه خود که هدف راکت نیروهای حماس قرار گرفته است.
در حالی که یک حمله راکتی دیگر از غزه به سوی جنوب اسرائیل انجام شده است، سازمان جهاد اسلامی فلسطین گزارش‌های روز یک‌شنبه مبنی بر «سپردن تعهد به دولت حماس برای قطع حملات راکتی به اسرائیل» را تکذیب کرد.

روز یک‌شنبه اعلام شد که جهاد اسلامی فلسطین در راستای پاسخ‌گویی به درخواست اسماعیل هنیه به قطع حملات راکتی تعهد داده، اما به گزارش رسانه‌های فلسطینی، داوود شهاب، سخنگوی این سازمان، روز دوشنبه گفت که «راکت‌ها بخش جدایی‌ناپذیر مقاومت است».

آخرین راکت نیروهای فلسطینی روز دوشنبه از نقطه‌ای در شمال باریکه غزه به اطراف آبادی اسرائیلی «شاعار هنگب» در صحرای نگب غربی شلیک شد.

این حمله همزمان با آخرین شب از عید هشت‌روزه پسح یهودیان موجب وحشت اهالی شد. در شب آغازین این عید نیز یک حمله راکتی دیگر به این منطقه صورت گرفته بود.

در حالی که حمله راکتی جدید آسیب جانی یا زیان مالی نداشته است، ارزیابی می‌شود که ارتش اسرائیل به آن واکنش نشان دهد. اسرائیل به این گونه حملات در اعیاد مهم یهودیان حساسیتی زیاد دارد. در عین حال سیاست ارتش اسرائیل پاسخ‌گویی به هر یک از حملات راکتی، فارغ از میزان آسیب جانی یا زیان مالی ناشی از آنهاست.

اسرائیل می‌گوید که از سال‌ها پیش سراسر نوار غزه را ترک کرده و بنابراین دلیلی برای حملات راکتی بیشتر از غزه به اسرائیل وجود ندارد.

حملات راکتی به اسرائیل از پس از عملیات نظامی مرگبار ژانویه سال ۲۰۰۹ ارتش اسرائیل به غزه موسوم به سرب مذاب به‌شدت کاهش یافته بود، اما این حملات در سه هفته اخیر تا حد زیادی از سرگرفته شده، و کشته شدن یک کارگر خارجی در یک مزرعه اشتراکی اسرائیلی سرآغازی برای شدت گرفتن این تنش تلقی شده است.

در طول ماه مارس گذشته ۳۵ راکت و پنج خمپاره اسرائیل را نشانه گرفت، و نیز در شش مورد با سلاح سبک از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک صورت گرفته است.

در این میان نیروهای سلفی و وهابی که سازمان حماس در غزه را «معتدل» می‌دانند و با دستورات دولت حماس برای قطع حملات راکتی مخالفند، بیشترین مسئولیت راکت‌پرانی‌های اخیر را بر عهده گرفته‌اند.

از سوی دیگر اما ارتش اسرائیل مسئولیت نهایی را بر عهده حماس دانسته و نیروی هوایی اسرائیل واکنش‌های شدیدی به حملات راکتی نشان داده است. هفته گذشته از جمله دو کودک فلسطینی زخمی شدند.

در همین زمینه روز جمعه سران تشکل‌های فلسطینی عضو «جبهه مقاومت» در سوریه با حضور خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، رخدادهای اخیر را بررسی کردند.

در حالی که خالد مشعل در نشست جمعه سوریه از «احتمال جنگ جدید» سخن گفت، دولت حماس در غزه تشکل‌های مسلح فعال در غزه را به قطع حملات راکتی فرا خواند «تا بهانه‌ای جدید به اسرائیل برای عملیات نظامی تازه در غزه» داده نشود.

با وجود تنش‌های اخیر، ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه برای نخستین بار در چهار سال اخیر، به ده کامیون امکان داد که با عبور از گذرگاه‌های مشترک با غزه لباس و کفش وارد این باریکه کنند.

از ژوئن سال ۲۰۰۶ که گیلعاد شالیط، سرجوخه اسرائیلی، به اسارت حماس در غزه درآمده است، اسرائیل ورود برخی از کالاها به غزه را از گذرگاه‌ها ممنوع کرده – هرچند که در راستای پاسخ‌گویی به «نیازهای انسانی»، هر هفته بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ کامیون حامل مایحتاج اساسی و دارو و سوخت از اسرائیل به غزه می‌رسد.
XS
SM
MD
LG