لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

عباس بار دیگر مذاکره با اسرائیل بدون توقف خانه‌سازی را رد کرد


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در دیدار با جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا، فشارهای واشینگتن را برای از سرگیری مذاکرات سیاسی با اسرائیل بدون توقف کامل ساخت و سازها در قدس شرقی رد کرد.

محمود عباس در این دیدار که روز پنج‌شنبه در شهر رام‌الله، مقر رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی، انجام شد، به ژنرال جیمز جونز گفت که در دیدار (هفته آینده) با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، تاکید خواهد کرد که در شرایطی که اسرائیل به خانه‌سازی در قدس شرقی ادامه می‌دهد، حکومت خودگردان به پای میز مذاکره بازنمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس گفت: «تشکیلات خودگردان خواهان هیچ تضمینی نیست، اما می‌گوید اسرائیل باید هرگونه ساخت و ساز را برای یک دوره زمانی مشخص متوقف کند. تنها در این صورت گفت‌وگوها فورا از سرگرفته می‌شود.»

محمود عباس ملقب به ابومازن تاکید کرد که «اگر آمریکا قادر نباشد اسرائیل را برای اجرای این خواسته زیر فشار بگذارد و بخواهد از راه شدت بخشیدن فشار به فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات موجب احیای روند صلح شود، با مقاومت مسئولین فلسطینی روبه‌رو می‌شود».

با وجود این، ابومازن تاکید کرد که «به صلحی که براساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی به دست آید، پای‌بند است»، و این خواسته را تکرار کرد که «گفت‌وگوها با اسرائیل از مرحله تفاهم‌های پیشین از سرگرفته شود».

آخرین دور مذاکرات اسرائیلی - فلسطینی در زمان نخست وزیری اهود اولمرت انجام شد. در آن مذاکرات که دو ماه پیش از انتخابات «کنست» اسرائیل صورت گرفت، اهود اولمرت برای بازگرداندن ۹۷ درصد از کرانه باختری به فلسطینی‌ها ابرازآمادگی کرد و گفت برای سه درصد باقی‌مانده نیز اسرائیل می‌تواند زمین‌های دیگری را با فلسطینی‌ها معاوضه کند.

محمود عباس در دیدار روز پنج‌شنبه خود با ژنرال جیمز جونز گفت: «اگر نتانیاهو حاضر باشد تعهد اولمرت را در مورد مبادله اراضی اجرا کند، ولو تغییرات جزئی در تعهد اولمرت بدهد، فلسطینی‌ها حاضر به اجرای آن هستند.»

به گزارش صوت فلسطین، صائب عریقات، مسئول مذاکرات در سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دستیار ارشد ابومازن، گفته است که ژنرال جیمز جونز در دیدار پنج‌شنبه حامل پیام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بود، پیامی که تاکید دارد آمریکا اندیشه «دو ملت، دو کشور» را راهکار کلیدی حل نزاع خاورمیانه می‌داند و در این راستا فعالیت خواهد کرد.

دولت اسرائیل از دو ماه پیش ساخت و ساز برای یهودیان در کرانه باختری را برای یک دوره ده ماهه به حالت تعلیق در آورد، اما این تعلیق شامل خانه‌سازی در شرق اورشلیم نمی‌شود.

فلسطینی‌ها تاکید دارند که قدس شرقی باید پایتخت کشورمستقل فلسطینی باشد.

احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، هفته گذشته در نشست اتحادیه عرب گفت: «در آخرین دیداری که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در قاهره داتش، آقای نتانیاهو گفت آمادگی اصولی دارد که در مذاکرات نهایی صلح، شرق اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطینی مورد بحث قرار دهد.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای در واکنش به این سخنان وزیر خارجه مصر نوشت: «آقای ابوالغیط نظر شخص خود را درباره مذاکرات آقای نتانیاهو با رئیس جمهوری مصر بیان کرده است.»

قراراست جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، که در روزهای اخیر در بروکسل با مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا درباره تلاش‌های صلح اسرائیلی- عربی گفت‌وگو کرده، هفته آینده در چارچوب تلاشی دیگر برای از سرگیری روند صلح به منطقه بیاید.
XS
SM
MD
LG