لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

نویسندگانی از سراسر دنیا به دفاع از کوندرا برخاستند


در پی متهم شدن میلان کوندرا، نویسنده چکی، به خیانت در حق یک مخالف سیاسی در دوران کمونیسم، نویسندگانی سرشناس از سراسر جهان به حمایت از او بیانیه‌ای صادر کردند.


به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، یازده نویسنده امضاکننده این بیانیه در حمایت از کوندرا نوشته‌اند: «شرافتِ یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان زنده دنیا به دلایلی نامعلوم و قابل‌تردید لکه‌دار شده است.»


جی. ام. کوئتزی، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳، و همچنین سه برنده دیگر نوبل ادبیات نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند: اورهان پاموک، نیدین گوردیمر، و گابریل گارسیا مارکز.


در بیانیه این نویسندگان، که در بین آنها نام فیلیپ راث، نویسنده آمریکایی، و سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی، نیز دیده می‌شود ادعای یک مجله چاپ جمهوری چک محکوم شده است.


هفته‌نامه چک‌زبان «رسپکت» در شماره ۱۳ اکتبر خود ادعا کرد که میلان کوندرا، که اکنون به نقدهای شدیداللحن خود بر نظام کمونیستی شهره است، در سال ۱۹۵۰ محل اختفای یکی از جاسوسان ایالات متحده به نام میروسلاو دوورژاچک را به پلیس لو داده است. دوورژاچک پس از دستگیری ۱۴ سال را در زندان سپری کرد.


کوندرای ۷۹ ساله در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری چک این حمله را «ترور شخصیت یک نویسنده» خواند و گفت: «من از این خبر غیرمنتظره واقعا شگفت‌زده‌ام؛ من تا همین دیروز از این ماجرا چیزی نمی‌دانستم. من اصلا این مرد را نمی‌شناختم.»



امضاکنندگان بیانیه، ضمن اشاره به این‌که شخص کوندرا این اتهامات را تکذیب کرده است، از «حرکت هماهنگ ایراد تهمت و افترا» علیه نویسنده «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» ابراز خشم کرده‌اند.


امضاکنندگان بیانیه، ضمن اشاره به این‌که شخص کوندرا این اتهامات را تکذیب کرده است، از «حرکت هماهنگ ایراد تهمت و افترا» علیه نویسنده «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» ابراز خشم کرده‌اند.


در بیانیه نویسندگان سرشناس همچنین آمده است که «گواهی یک فرد دانشگاهی معتبر و سرشناس اهل پراگ آشکارا کوندرا را از این اتهام مبرا می‌سازد». به نام این فرد دانشگاهی در بیانیه اشاره نشده است.


دیگر امضاکنندگان این بیانیه عبارت‌اند از ژان دانیل، نویسنده و روزنامه‌نگار یهودی فرانسوی، کارلوس فوئنتس، رمان‌نویس مکزیکی، خوآن گوی‌تیسولو، شاعر و رمان‌نویس اسپانیایی، پی‌یر مورتانس، نویسنده بلژیکی، و خورخه سمپرون، نویسنده اسپانیایی.


پیش‌تر رادیو پراگ اعلام کرده بود که «ديليا»، آژانس هنرمندان چک، نمايندگی آقای کوندرا را بر عهده گرفته و هيأت تحريريه رسپکت نیز اعلام کرد که شکایتی را از این آژانس به نمایندگی از کوندرا دریافت کرده‌اند.


سال گذشته همزمان با اولين چاپ رمان «سبکی تحمل ناپذير هستی» به زبان چک، جايزه ادبيات جمهوری چک نیز به میلان کوندرا تعلق گرفت. اين کتاب در ايران با نام «بار هستی» منتشر شده است.


XS
SM
MD
LG