لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

اعتراض لرها به چاپ کاریکاتوری در کیهان


ماهنامه کيهان کاريکاتور در آخرين شماره خود(شماره ۱۷۵-۱۷۶ /مهر و آبان ۱۳۸۵) طرح روی جلد خود را به يک کاريکاتور از حميد بهرامی اختصاص داد که اعتراض مردم لرستان را بر انگيخت.
ماهنامه کيهان کاريکاتور در آخرين شماره خود(شماره ۱۷۵-۱۷۶ /مهر و آبان ۱۳۸۵) طرح روی جلد خود را به يک کاريکاتور از حميد بهرامی اختصاص داد که اعتراض مردم لرستان را بر انگيخت.

در پی گسترش اعتراض عمومی در لرستان به چاپ کاريکاتورهايی که توهين به لرها قلمداد شده، در مجله کيهان کاريکاتور و ماهنامه دختران ، مديرمسئول هفته نامه سپاس که سه ماه پيش اقدام به چاپ کاريکاتوری مشابه کرده بود ، به اتهام اهانت به قوم لر بازداشت شد.

شورای تامين استان لرستان نيز شامگاه گذشته با انتشار بيانيه ای خطاب به مردم اين استان ، دانشجويان، استادان و دانشگاهيان از آنان خواست تا با توجه به «حساسيت شرايط زمانی» و «حفظ بردباری خود»، آن چه اين اطلاعيه «نقشه شوم دشمنان»خوانده را نقش بر آب کنند.

اين اطلاعيه بدون نام بردن از کيهانکاريکاتورتنها هفته نامه سپاس را عامل این «توطئه» معرفی کرده است.


منابع خبری در لرستان و برخی از شهرهای لرنشين استان خوزستان می گويند که اعتراضات به کاريکاتور مندرج در شماره آبان ماه کيهان کاريکاتور همچنان ادامه دارد.

معترضان اعلام کرده اند تا عذر خواهی رسمی کاريکاتوريست و توضيح کيهان کاريکاتور ، دو هفته نامه سپاس، ماهنامه دختران و برخورد قانونی با اين نشريات به اعتراض خود ادامه می دهند.

قتل «ای تی» به دست لرها

ماهنامه کيهان کاريکاتور در آخرين شماره خود(شماره ۱۷۵-۱۷۶ /مهر و آبان ۱۳۸۵) طرح روی جلد خود را به يک کاريکاتور از حميد بهرامی اختصاص داد ه که اعتراض شماری از مردم لرستان را بر انگيخت.

به نوشته سايت لور در اين کاريکاتور به طورمستقيم يکی از لباس های ويژه مردم لر مورد استهزاء قرار گرفته است.


اين کاريکاتور دو مرد لر را نشان می دهد که يکی با اندامی بسيار تنومند، در حالی که با غرور بر روی زمين نشسته و تفنگی در آغوش دارد در حال کشيدن چپق است .


مرد ديگری که بسيار لاغر و کج اندام است ، با چهره ای بسيار زشت در حالی که گرزی به دست دارد به سمت موجود فضايی هاليوودی، ای تی، متمايل است.

هر دو مرد اين کاريکاتور ملبس به چوغا و شلوار دبيت اند که لباس لری و اغلب رايج در ايل بختياری است.


يک سگ که همراه با مرد گرز به دست به موجود فضايی پارس می کند، يک پسر بچه نشسته و يک سياه چادر عشايری در يک بيابان خشک و لم يزرع بخش های ديگری از اين کاريکاتور هستند.

سايت ها و وبلاگ نويسان لر می گويند: « تاکنون لباس هيچ يک از اقوام ايرانی در نشريات رسمی کشور اين چنين دستمايه استهزاء نشده است و اين اقدام ماهنامه بين المللی کيهان کاريکاتور در ميان نشريات ايران بی سابقه است.»

آنچه اين کاريکاتور را کاملا به لرها مربوط می کند خطوط مخصوص چوغا است که نشان می دهد مقصود کاريکاتوريست کيهان، به طور دقيق لرها بوده اند.

در حالی که انتشار اين کاريکاتور از اواخر آبان ماه اعتراضاتی را در لرستان در پی داشت، ماهنامه دختران نيز اقدام به چاپ کاريکاتور مشابهی از يک مرد لر کرد.

انتشار همزمان اين کاريکاتورها سبب شد که در چند روز اخير گروهی از دانشجويان در خرم آباد با تجمع در برابر استانداری لرستان خواهان توضيح مسئولان کيهان کاريکاتور و ماهنامه دختران،عذر خواهی اين دو کاريکاتوريست از مردم لر و توضيح مقامات کشور نسبت به توهين های پياپی به مردم لر در نشريات کيهان کاريکاتور، سپاس، دختران و صدا و سيما شوند.

رييس مجلس و ماجرای «عقب ماندگی تاريخی»

گسترش اعتراضات مردمی در لرستان گروهی از نمايندگان لرستان و خوزستان را وا داشت تا اعتراض ها ی خود را در صحن علنی مجلس نيز مطرح کنند.

فتح‌ اله‌ حسنوند و قدرت ال ل ه ايمانی‌ از خرم‌ آباد ، محمود رضا حسنوند از سلسله‌ و دلفان ‌، مهدی شاهرخی‌ نماينده‌ پلدختر ، عليمراد جعفری‌ از گچساران‌ و باشت‌ ، اميدوار رضايی‌ نماينده‌ مسجد سليمان ، ‌ امامی‌ راد نماينده‌ کوهدشت‌ ، حسين پايی‌ نماينده ‌درود و ازنا و مرتضی‌ موسوی‌ نماينده‌ اليگودرز چهارشنبه گذشته طی نذکری به‌ وزير ارشاد درمورد توجه‌ ودقت‌ بيشتر در جهت‌ حفظ وحرمت‌ اقوام‌ مختلف‌ اصيل‌ ايرانی‌ و جلوگيری‌ از فتنه‌ انگيزی‌ واختلاف‌ بين‌ اقوام‌ تذکر دادند.

دامنه اعتراضات مردم و دانشجويان زمانی افزايش يافت که هم نمايندگان استان لرستان و هم غلامعلی حداد عادل ، رييس مجلس در هنگام قرائت اين تذکر از بردن نام قوم لر سرباز زد و تنها به گفتن عبارت «يکی از اقوام» بسنده کرد ند .



رييس مجلس شهريور ماه گذشته نيز در سفر به نور آباد لرستان گفته بود «عقب ماندگی‌های تاريخی که حاصل قرنها فراموشی است را نمی‌توان در عرض ۲۰ سال جبران کرد» و تاکيد کرده بود که « در طول تاريخ، منطقه لرستان بخت و اقبال پيشرفت و توسعه را نيافته است ».

اگر چه سخنان حداد عادل در همان زمان نيز انتقادات تند برخی از نخبگان لرستان را بر انگيخت اما آنها اعلام کرده اند که استفاده رييس مجلس در سخنان چهارشنبه از عبارت « عشاير غيور» به جای « قوم لر» خود مويد اين نظر است که حداد عادل بارديگر بر عقب ماندگی لرها تاکيد کرده است.

کيهان در رفت!

در حالی که اعتراضات اخير نسبت به درج کاريکاتور در مجله کيهان کاريکاتور و ماهنامه دختران در حال اوج گرفتن بود، هيات نظارت بر مطبوعات چهارشنبه گذشته اعلام کرد که با تشکيل جلسه ای فوق العاده دستور توقيف هفته نامه سپاس را صادر کرده است. اين هيات اما در بيانيه خود از کيهان کاريکاتور نامی نبرد.

ساعت ۲۳ شب پنج شنبه نيز دادستانی تهران با انتشار اطلاعيه ای که بر روی خروجی ايرنای لرستان قرار گرفت، از بازداشت محمدرضا سعيدی پور مدير مسئول هفته نامه سپاس خبر داد. دادستانی تهران در اطلاعيه خود اتهام مديرمسوول سپاس را توهين به يکی از اقوام غيور ايران «قوم لر» عنوان کرده است.

تلاش مقامات کشور برای آرام کردن معترضان زمانی موجب خشم بيشتر آنها شد که دادستانی تهران و مقامات کشور به جای عذر خواهی و توضيح مديران موسسه کيهان، اقدام به بازداشت مدير مسئول هفته نامه سپاس کردند که به نوشته خبرگزاری ايرنا سه ماه پيش کاريکاتور مشابهی را چاپ کرده بود.

مديران موسسه کيهان تاکنون از دادن هر توضيحی در باره کاريکاتور منتشر شده در روی جلد کيهان کاريکاتور خود داری کرده اند و اين درحالی است که روزنامه کيهان روز چهارشنبه از« اعتراض مردم لرستان در اهانت يک مجله به شهروندان لری » خبر داد،اما در خبر خود به جای مردم لرستان از قول رييس دادگستری اين استان نوشت : « رئيس کل دادگستری لرستان اهانت به مردم لر در مجله سپاس را موجب جريحه دار شدن احساسات پاک مردم اين استان دانسته و گفته شورای تأمين اين موضوع را دنبال کرده و تقاضای مردم مبنی بر برخورد قانونی با اهانت کنندگان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده است ».

به رغم انکار کيهان، منابع خبری در استان لرستان خبر داده اند که حميد بهرامی کاريکاتوريست کيهان، يک هفته پيش در نامه ای خطاب به معترضان، برخورد آنها را احساساتی خوانده، و با دادن توضيحاتی عذرخواهی و تاسف خود را « از رنجيده شدن برخی نگاه های ظريف و دلسوز ايل بختياری» ابراز داشته است.

خطر چاپ کاریکاتور

درج يک کاريکاتور در ايران جمعه اواخر خرداد ماه گذشته منجر به توقيف چهار ماهه روزنامه ايران و اعتراضات گسترده در مناطق آذری نشين شد که با سرکوب گسترده حکومت همراه بود.

بيستم شهريور ماه نيز روزنامه شرق به خاطر درج کاريکاتوری که هيات نظارت آن را توهين به محمود احمدی نژاد تلقی کرد، توقيف شد.

با اين حال منابع خبری اعلام کرده اند که در جلسه فوق العاده هيات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، به توصيه برخی اعضا و برای خارج کردن موسسه و روزنامه کيهان از آماج اعتراضات مردم لرستان، تصميم بر آن شده تا دو هفته نامه سپاس که سه ماه پيش کاريکاتور مشابهی درج کرده بود، توقيف و مدير مسئول، سردبير و کاريکاتوريست آن بازداشت و به عنوان عامل توهين به قوم لر معرفی شوند .


XS
SM
MD
LG