لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

شرط روسيه: ماهانه ۲۰ تا ۲۵ ميليون دلار برای نيروگاه بوشهر


روسيه می گويد «ایران تا کنون نهصد میلیون دلار بابت احداث نیروگاه بوشهر به روسیه پول داده است.»
روسيه می گويد «ایران تا کنون نهصد میلیون دلار بابت احداث نیروگاه بوشهر به روسیه پول داده است.»

رييس شرکت دولتی روسی مسئول احداث نيروگاه هسته ای بوشهر در جنوب ايران، اعلام کرد که ايران بايد برای ساخت اين نيروگاه، ماهانه ۲۰ تا ۲۵ ميليون دلار به روسيه بپردازد.


سرگی شماتکو ريیس شرکت دولتی اتمستروی اکسپورت روسیه، در بیانیه ای که روز سه شنبه 12 دسامبر منتشر کرد، برای ادامه عملیات ساختمانی و راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر در جنوب ایران صریحا شرطی عمده قایل شد.


آقای شماتکو در این بیانیه می گوید: «ایران تا کنون نهصد میلیون دلار بابت احداث نیروگاه بوشهر به روسیه پول داده است.»


این بیانیه که خبرگزاری رویانووستی آن را منتشر کرده، صریح ترین نشانه اختلاف مالی روسیه و ایران بر سر مسايل هسته ای است.


بر پایه توافق اخیر تهران و مسکو تحویل سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر باید از اوایل بهار آینده آغاز شود، اما آقای شماتکو می گوید: «تهران در پرداخت تعهدات مالی خود به روسیه نه تنها این پا و آن پا کرده که مسکو را به پرداخت وامی یکصد و چهل میلیون دلاری به ایران وادار کرده است، و از همین رو، عملیات راه اندازی نیروگاه بوشهر بر پایه برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، تنها با وفای ایران به پرداخت آن تعهدات ممکن خواهد بود.»


برخی از ناظران، تعلل تهران در پرداخت هزينه ها را نشانه ناخشنودی احتمالی تهران از موضع جدید روسیه درباره پیشنویس قطعنامه پیشنهادی اروپا برای تحریم و مجازات بین المللی ایران به حکم شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته اند.


ایران و روسیه، همچنین بر پسماند سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر نیز با یکدیگر اختلاف دارند.


بر پایه توافق تهران و مسکو سوخت نیروگاه بوشهر با فروش اورانیوم غنی شده در روسیه به ایران تامین خواهد شد. با این حال تهران پسماند سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر را فرآورده ای قیمتی می داند و معتقد است که روسیه برای دریافت این فرآورده باید مبالغی به ایران بپردازد.


روسیه، متقابلا می گوید اگر این استدلال پذيرفته شود، باید همچنین پذيرفت که بازمانده سوخت نیروگاه های هسته ای، به دلیل تشعشعات هسته ای آن، فرآورده ای بسیار خطرناک است و نگهداری از آن به هزینه ای سنگین نیاز دارد.


در نتیجه، به گفته روسیه، ایران باید مبالغی برای انبار کردن این فرآورده خطرناک به روسیه بپردازد که رقم آن بی گمان کمتر از رقم لازم برای خرید پسماند سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG