لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

«پنتاگون در ایران ماموریت شناسایی داشته است»


روزنامه «نیویورک تایمز»، چاپ آمریکا، روز دوشنبه در مقاله ای ادعا کرد که « پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۴ تاکنون ۱۲عملیات سری علیه گروه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و پاکستان و چند ماموریت شناسایی در خاک ایران داشته است.»



این روزنامه آمریکایی به نقل از شش مقام عالی‌رتبه نظامی و سیاسی در دولت جرج بوش، خبر داد که ‌ این عملیات‌ نظامی بنا بر حکم محرمانه‌ای به انجام رسیده است که دونالد رامسفلد، وزیر سابق دفاع آمریکا، با تایید رییس جمهوری آمریکا امضا کرده است.


این مقامات عالی‌رتبه تاکید کرده‌اند که بر اساس این حکم هیچ حمله‌ای به خاک جمهوری اسلامی صورت نگرفته، اما اشاره کرده‌اند که نیروهای آمریکایی با احکام محرمانه دیگر، چند ماموریت شناسایی در خاک ایران داشته‌اند.


روزنامه « نیویورک تایمز» می‌نویسد که « ارتش آمریکا طبق این حکم اجازه داشته است در هر نقظه‌ای از جهان به شبکه القاعده حمله کند و در کشورهایی که با ایالات متحده در جنگ نیستند نیز عملیات داشته باشد. با این وجود هر یک از این عملیات‌ها نیاز به تاییدیه رسمی دولتی نیز داشته است.»


یک مقام عالی‌رتبه دولت بوش به «نیویورک تایمز» گفته است که در این حکم رسمی به نام ۱۵ تا ۲۰ کشور اشاره شده است، از جمله سوریه، پاکستان، یمن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس. این حکم به طور کلی هر کشوری را که شبه‌نظامی‌های القاعده در آن فعالیت دارند یا پناه گرفته‌اند شامل می‌شود.


به گفته یک مقام سابق سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، در یکی از این عملیات‌ها نیروهای آمریکا به یک مجموعه نظامی در منطقه «باج‌ور» پاکستان حمله کرده‌اند.


روزنامه « نیویورک تایمز» می‌نویسد:« منابعش جزییات دیگری را در مورد این حملات سری فاش نکرده و فقط اشاره کرده‌اند که این حملات در سوریه و پاکستان و کشورهای دیگر انجام شده است.»


بیش از ده ماموریت دیگر نیز به دلیل خطر زیاد، مسائل دیپلماتیک، یا شواهد و مدارک ناکافی لغو شده است.


کاخ سفید، وزارت دفاع و ارتش آمریکا تماس‌های روزنامه نیویورک تایمز را بی‌پاسخ گذاشته و در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG