لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با مداخله نظامی آمریکا در عراق


به رغم درخواست دولت نوری المالکی از آمریکا برای مداخله نظامی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه اول تیرماه با اقدام نظامی آمریکایی‌ها در عراق مخالفت کرد.

روز یکشنبه اعلام شد که سه شهر دیگر در استان انبار و در نزدیکی مرز سوریه به دست نیروهای داعش افتاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خامنه‌ای، در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی و همچنین روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها، به بحران عراق پرداخت و گفت عراقی‌ها خود می‌توانند حملات اخیر را دفع کنند.

رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرد: «ما با دخالت آمریکایی‌ها و دیگران در مسائل داخلی عراق به شدت مخالفیم و آن را تایید نمی‌کنیم زیرا معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان شاء الله آن را تمام خواهند کرد.»

دولت نوری مالکی که از حمایت ایران برخوردار است پس از سقوط پی در پی شهرهای عراق و پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد، از آمریکا خواست که با حملات هوایی مانع پیشروی این شبه‌نظامیان شود.

در همین حال درباره همکاری ایران و آمریکا برای عقب زدن داعش در عراق، در میان سیاستمداران دو کشور اختلاف نظر وجود دارد. برخی نمایندگان کنگره خواستار همکاری با ایران و برخی دیگر نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالیست که به گفته مقام های ایران و آمریکا، هفته‌ گذشته دیپلمات‌های دو کشور در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین گفت‌وگو داشته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه آمریکا را به سوء استفاده از «جهالت‌ها و تعصب‌های
تعدادی عوامل بی اختیار» در عراق متهم کرد و گفت: « آمریکا از روال کنونی در عراق یعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعیین گزینه‌های مورد اعتماد مردم، راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند.»

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هفته گذشته با اعلام بی‌خبری از طرح آمریکایی‌ها در عراق گفته بود: «آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از ما برآید ما آمادگی داریم.»

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که دو کشور ممکن است با یکدیگر تبادل اطلاعات در مورد عراق داشته باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه به نقل از مشاوران قانونگذاران آمریکایی گزارش داد که در کنگره آمریکا این تصور وجود دارد که هنوز ساز و کار تبادل اطلاعاتی آمریکا و ایران نهایی نشده است.

همین خبرگزاری افزوده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در صبحانه کاری که با کمیته روابط خارجی سنا داشت، از پاسخ به اینکه آمریکا چگونه می‌خواهد با ایران همکاری کند، خودداری کرد.

همکاری علنی ایران و آمریکا می‌تواند حساسیت بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان را برانگیزد.

شماری از قانونگذاران آمریکایی خواستار کناره‌گیری نوری مالکی شده‌اند. این قانونگذاران آمریکایی و شماری از سیاستمداران عراقی به ویژه سنی‌ها، مالکی را متهم می‌کنند که نتوانسته دولتی فراگیر و بدون جهت‌گیری‌های فرقه‌ای داشته باشد. نوری مالکی که از حمایت ایران برخوردار است در انتخابات اخیر پارلمانی عراق، توانست بر رقبای خود پیشی بگیرد.
XS
SM
MD
LG