لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

اوج گیری بحران عدم پذیرش پناهندگان سودانی در اسراییل


عدم پذیرش درخواست پناهندگی سودانی ها موجب شد تا گروهی از آنها در اسراییل تظاهرات کنند.
عدم پذیرش درخواست پناهندگی سودانی ها موجب شد تا گروهی از آنها در اسراییل تظاهرات کنند.

روز پنج شنبه ، شورش هزاران آواره سودانی که هفته هاست در مرز مصر و اسراييل سرگردانند، با برخورد نيروهای امنيتی مصری سرکوب شد و در جريان درگيری ها، چهار پناهجوی سودانی کشته شدند.


اين پناهجويان که بعد از آغاز جنگ های داخلی در سودان از اين کشور گريخته اند، در تلاش بودند تا به اسراييل پناهنده شوند، اما از آنجا که يهودی نيستند، اسراييل با درخواست پناهندگی آنها موافقت نکرده و بخش بزرگی از آنها حتی نتوانستند به خاک اسراييل وارد شوند.


اعتراض و تجمع پناهجويان سودانی در مرز مصر و اسراييل، در روز جمعه نيز ادامه دارد و آوارگان سودانی کماکان خواهان آن هستند که بتوانند به خاک اسراييل وارد شوند.

همزمان وضعيت گروه کوچکی از اين پناهجويان که به اسراييل وارد شده اند نيز در ابهام قرار دارد، چرا که اسراييل کماکان از پذيرش درخواست پناهندگی اين افراد نيز به دليل دينشان، خودداری می کند.


وضعيت مبهم اين پناهجويان موجب شد تا روز جمعه، ۶۳ نماينده پارلمان اسراييل درنامه ای از دولت اين کشور بخواهند تا زمانی که کشور سومی حاضر شود اين آوارگان را به عنوان پناهنده بپذيرد، از اخراج آنها خودداری کند.


بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود که نسبت به پيروزی خود در انتخابات بعدی اسراييل ابراز اطمينان می کند، درشمار نمايندگانی است که اين نامه را امضا کرده است.


گزارش ها حاکی است که اسراييل روزانه دهها نفر از آوارگان سودانی را، هنگام تلاش برای ورود به خاک اسراييل، در نقاط صحرائی و به شدت سوزان اين منطقه نزديک به خط استوا، شناسائی می کند و به خاک مصر بر می گرداند.


گزارش های سازمان های مدافع حقوق بشر حاکی است که اين افراد، عموما بعد از ماهها آوارگی و سرگردانی، عمدتا با پای پياده توانسته اند خود را به مرز اسراييل و مصر برسانند.


بر اثر بحران دارفور که از سال ۲۰۰۳ شدت گرفت، بيش از ۲۰۰ هزارنفر از مردم اين منطقه کشته شدند و بر اساس آمار رسمی نزديک به دو ميليون نفر نيز خانه و کاشانه خود را در جنگ از دست دادند و در کشورهای اطراف آواره شده اند.


همزمان برخی منابع سودانی و حقوق بشری می گويند که شمار کشته ها، مجروحين و آوارگان، بسيار بيشتر از آمار رسمی است.


ضمن اینکه انتقاد از آنچه «نقض گسترده حقوق انسانی درسودان و نقاط بحرانی آن کشور» خوانده می شود، همچنان ادامه دارد.


سيما ثمر، نماينده ويژه کميسيون حقوق بشر سازمان ملل در امور سودان، روز پنجشنبه دريک کنفرانس خبری اعلام کرد، هيچ گونه بهبودی درکارنامه حقوق بشر دولت سودان ديده نمی شود.


XS
SM
MD
LG