لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

بان کی - مون: باید به اراده مردم ایران احترام گذاشت


بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل
بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل
بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه ضمن اشاره به این که وقایع پس از انتخابات ایران را دقیقا زیر نظر دارد خواستار آن شد که به اراده مردم ایران احترام گذاشته شود.

آقای بان اعلام کرد: «موضع من و سازمان ملل آن است که خواسته‌های اصیل و مشروع مردم ایران محترم شمرده شود.»

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، نیز روز دوشنبه در اولین واکنش خود به وقایع اخیر در ایران گفت که تهران باید در مورد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری به «پرسش‌های جدی» پاسخ دهد.

آقای براون گفت: «روش برخورد دولت جمهوری اسلامی با بحران پس از انتخابات ایران می‌تواند تعیین‌کننده مناسبات تهران با جامعه بین‌الملل باشد.»

در حالی که صدها هزار ایرانی روز دوشنبه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران و چندین کشور دیگر حاضر شده‌اند، گوردون براون می‌گوید: نوع واکنش دولت محمود احمدی‌نژاد به «اعتراض‌های مشروع» مردم بر روابط ایران با جهان در آینده اثر خواهد گذاشت.

بر اساس نتایج رسمی که وزارت کشور دولت نهم روز شنبه گذشته اعلام کرد، محمود احمدی‌نژاد به عنوان برنده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ظاهر شد، اما حامیان میرحسین موسوی و خود او می‌گویند آرای آنها را دزدیده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت در انتظار آن است که ببیند بررسی شکایات نامزدهای ریاست جمهوری ایران به نتایج آن به کجا خواهد انجامید.

شورای نگهبان که مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بر عهده دارد اعلام کرده است که در عرض ۱۰ روز به دو شکایت رسمی که از آقایان موسوی و کروبی دریافت کرده رسیدگی خواهد کرد.

کاخ سفید نیز که به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکنون در اعلام موضع نسبت به ناآرامی‌های اخیر در ایران بسیار محتاط عمل کرده «تا به دخالت در امور ایران متهم نشود» روز دوشنبه بار دیگر «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت کنونی در کشور ابراز کرد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «طبیعتا نگرانی ما از آن چه در ایران می‌بینیم هم‌چنان به قوت خود باقی است.»

دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز پیشتر در روز دوشنبه گفته بود که سرکوب اعتراضات مردمی در ایران توسط دولت نهم «بیانگر خشونت یک حکومت نسبت به ملت خود» است.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج این انتخابات واکنش‌های فراوانی را در سراسر جهان به دنبال داشته است.
XS
SM
MD
LG