لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

پرسش سناتورهای آمریکایی از پنتاگون در مورد روابط موشکی ایران


جان کیل، یکی از سناتورهای نویسنده نامه به پنتاگون
جان کیل، یکی از سناتورهای نویسنده نامه به پنتاگون
چهار سناتور آمریکایی روز دوشنبه در نامه‌ای به وزارت دفاع آمریکا خواستار پاسخ به این پرسش شدند که آیا «افراد یا سازمان‌هایی در روسیه» به جمهوری اسلامی در طراحی و تولید موشک‌های بالیستیک کمک می‌کنند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری فرانسه که نسخه‌ای از این نامه رسمی را در اختیار دارد، پرسش این چهار سناتور مبتنی بر اطلاعاتی است که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در گذشته منتشر کرده‌اند.

در این نامه اشاره شده است که بر اساس ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا «افراد یا سازمان‌هایی روسی به طور مستقل هم‌چنان به ایران در زمینه برنامه ساخت موشک‌های بالیستیک کمک می‌کنند».

آن طور که در نامه چهار سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی آمده است، کمک روس‌ها «در کنار کمک‌های چین و کره شمالی، به جمهوری اسلامی این توانایی را داده است که در زمینه تولید موشک‌های بالیستیک به سوی خودکفایی حرکت کند».

این سناتورها که به گفته خبرگزاری فرانسه «غالبا از سیاست‌های کاخ سفید در زمینه امنیت ملی انتقاد می‌کنند» در نامه خود به مقامات پنتاگون نوشته‌اند: «دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز در سال ۲۰۱۰ این ارزیابی را تایید کرده‌ است. آیا شما با این ارزیابی موافقید؟»

متن نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که در یک گزارش محرمانه سازمان ملل به تبادل «مداوم» فن‌آوری موشک‌های بالستیک بین دو کشور ایران و کره شمالی اشاره شد.

در گزارش محرمانه سازمان ملل همچنین اشاره شده بود که تبادل غیرقانونی فن‌آوری بین ایران و کره شمالی «از طریق یک کشور همسایه» صورت گرفته است.

بعدا شماری از دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به طور غیررسمی اشاره کردند که این «کشور سوم» جمهوری خلق چین بوده است.

جمهوری اسلامی ایران و چین هر دو این اتهام را رد کرده‌اند.

جان کیل، مارک کرک، جان باروسو، و جیم دمینت، سناتورهای جمهوری‌خواه، در نامه خود به پنتاگون همچنین خواستار دسترسی داشتن به اسناد و مدارک مذاکرات آمریکا و روسیه درباره پروژه سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا شده‌اند.
XS
SM
MD
LG