لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

«۸۰۰ میلیارد تومان برای محرم‌سازی مدارس دخترانه»


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران از «مرگ تدریجی تالاسمی‌ها» به دنبال جایگزینی یک دارو از سوی وزارت بهداشت، و اختصاص «۸۰۰ میلیارد تومان برای محرم‌سازی مدارس دخترانه» خبر داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین واکنش احمدی‌نژاد به افشای اختلاس بزرگ را مورد توجه قرار داده و البته همزمان بر نقش مقام‌های دولتی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی تاکید کرده، و آن را «نتیجه ‌فشار ‌جریان ‌انحرافی دولت به ‌مدیران ‌بانک‌ها‌» عنوان کرده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین از گفته‌های رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره «شبکه‌های اجتماعی» و «اینترنت چمدانی» خبر داده‌اند.

«مرگ تدریجی تالاسمی‌ها» به دنبال جایگزینی یک دارو

روزنامه تهران امروز از «مرگ تدریجی تالاسمی‌ها» خبر داده و نوشته است که اغلب موارد مرگ بیماران تلاسمی بر اثر جایگزین کردن داروی دسفوناک به جای داروی دسفرال از سوی وزارت بهداشت روی داده است.

این روزنامه یادآوری کرده است که «دو سال پیش که داروی «دسفوناک» به یک‌باره بعد از ۳۰ سال جایگزین داروی «دسفرال» شد اعتراض‌های زیادی از سوی جامعه پزشکان و بیماران تالاسمی بلند شد» و «آنها این دارو را باعث اختلال در کبد، کلیه و قلب بیماران اعلام کردند، اما مسئولان وزارت بهداشت اعتقاد داشتند که بیمار به زودی با داروی تزریقی جدید که قرار است در دفع و جذب آهن به او کمک کند کنار می‌آید»، اما اکنون «با گذشت دو سال تنها تعداد شکایت بیماران تالاسمی درباره عوارض این دارو زیاد شده است».

تهران امروز با تاکید بر این که «برخی از بیماران تالاسمی می‌گویند که این دارو به مرگ تالاسمی‌ها منجر می‌شود»، از قول احمد شیبانی رئیس سازمان دارو و غذای وزارت بهداشت نوشته است که «داروی دسفوناک» از «سال ۸۸ به میزانی بیش از نیاز داخلی وارد کشور شد و در آن زمان مطالعات بالینی برای بررسی کیفیت دارو صورت نگرفت» و حالا «وزارت بهداشت بعد از دو سال از ورود دسفوناک به کشور و مصرف آن توسط تالاسمی‌های سراسر کشور تصمیم گرفته تا مطالعات روی آن انجام دهد و در صورت مثبت بودن تاثیر آن به توزیع آن ادامه دهد».

تهران امروز با اشاره به این که حتی پس از جایگزینی ناگهانی «داروی دسفوناک» با «داروی دسفرال» از سوی وزارت بهداشت، داروهای بیماران تالاسمی به اندازه کافی تامین نمی‌شود، تاکید کرده است که «اعضای انجمن تالاسمی ایران از مسئولان خواستند تا با توزیع منظم داروهای تالاسمی از مرگ تدریجی افراد مبتلا به تالاسمی جلوگیری کند».

روزنامه تهران امروز از قول بیماران تالاسمی نوشته است که «متاسفانه در برگ فوت بیماران، علت فوت را بیماری تالاسمی می‌‌نویسند در صورتی که تالاسمی باعث مرگ هیچ‌ کس نمی‌شود، بلکه عدم مدیریت درست و کمبود داروی مفید باعث مرگ تدریجی بیماران تالاسمی می‌شود».

واکنش احمدی‌نژاد به افشای اختلاس بزرگ؛ ‌قرار بود بی‌سروصدا پیگیری کنیم

«اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» برای ششمین روز متوالی در روز پنج‌شنبه نیز همچنان یکی از تیترهای صفحه نخست روزنامه‌های جام جم، کیهان، رسالت، تهران امروز، جمهوری اسلامی، دنیای اقتصاد و جهان صنعت را به خود اختصاص داده است.

روزنامه شرق گزارش داده است که «یک روز پس از آن که سایت‌های خبری نامه رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری در خصوص تسریع در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان به گروه امیر منصور آریا، عامل اصلی اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی، را منتشر کردند، محمود احمدی‌نژاد در اردبیل دولت خود را پاک‌ترین دولت تاریخ خواند و از قوه قضاییه خواست عوامل ‌اختلاس سه ‌هزار میلیاردی را از هر جریان و گروهی که هستند، ‌شناسایی و به او معرفی کند».

به نوشته شرق، احمدی‌نژاد در «پاسخ به منتقدان» و «درباره پرونده سه‌ هزار میلیارد تومانی» ادعا کرده است که «اختلاس‌گر را خودمان گرفتیم حالا متهم شده‌ایم».

روزنامه جام جم نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه گزارشی از «واکنش محمود احمدی‌نژاد به پرونده اختلاس» منتشر کرده، و از قول رئیس دولت نوشته است که «‌قرار شد بی‌سروصدا ‌اموال این افراد را شناسایی و مسدود کنیم؛ اما یکی خبر را زود‌تر داد و یک ‌باره دیدیم قلم‌های خبیث برای فراری دادن مجرمان پشت پرده شروع به متهم کردن خود دولت کردند».

به نوشته این روزنامه، احمدی‌نژاد همچنین گفته است که «از رئیس ‌قوه قضاییه درخواست می‌کنم این موضوع را در دستور کار قرار داده و با تعیین عناصر مورد اطمینان مشخص کنند که چه کسانی پشت پرده سوء‌استفاده از این بانک حضور دارند و آنان را تحت هر عنوان و در هر لباسی که در دولت، مجلس یا بخش‌های دیگر حضور داشته باشند» دستگیر و مجازات کنند.

روزنامه‌های رسالت و کیهان وابسته به جناح حاکم نیز از قول رئیس دولت نوشته‌اند که «قوه قضائیه متخلفان بانکی را مجازات کند.» روزنامه رسالت البته این را هم نوشته است که احمدی‌نژاد گفته «اشکالی ندارد کسی وام بگیرد و کارخانه بخرد».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک شماره بیست و چهارم شهریور با اشاره به «اولین اظهارنظر» رئیس قوه مجریه درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، نوشته است که «احمدی‌نژاد دولت خود را پاک‌ترین دولت» توصیف کرده و «از قوه قضائیه خواسته تا عوامل این فساد بزرگ را به او معرفی کنند».

روزنامه ابتکار تهدید ضمنی احمدی‌نژاد در قبال افشای نقش مقام‌های دولتی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را مورد توجه قرار داده، و از قول وی نوشته است که «ما به احترام رهبری و مردم سکوت کرده‌ایم؛ اما بدخواهان بدانند سکوت عدالت همیشگی نخواهد بود».

به نوشته روزنامه ابتکار، این اظهارات احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که «برخی از اصول‌گرایان» به صراحت اعلام می‌کنند که «نزدیکان احمدی‌نژاد با اختلاس این مبلغ هنگفت از سیستم بانکی کشور قصد داشته‌اند آن ‌را برای انتخابات آینده مجلس خرج کنند»، و «مشخصاً از توصیه‌نامه‌هایی سخن می‌گویند که اسفندیار رحیم مشایی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور برای متهم اصلی اختلاس، خطاب به مسئولان بانکی نوشته و خواستار همکاری آنان شده است».

«اختلاس بزرگ، نتیجه‌ فشار ‌جریان ‌انحرافی دولت به ‌مدیران ‌بانک‌ها‌ست»

همزمان با واکنش محمود احمدی‌نژاد به افشای نقش مقام‌های دولتی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، روزنامه تهران امروز در شماره پنج‌شنبه طی چند گزارش، یادداشت و مصاحبه به بررسی ابعاد مختلف «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» و نقش مقام‌های دولتی در آن پرداخته است.

از جمله حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی به روزنامه تهران امروز گفته است که «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» اخیر «نتیجه ‌فشار ‌جریان انحرافی به ‌مدیران ‌بانک‌ها‌ست».

حمیدرضا فولادگر با تاکید بر وجود «ردپای سیاسی در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی»، اعلام کرده است که علاوه بر این اختلاس، «جریان انحرافی دولت» با «دخالت در واگذاری ‌مدیریت شرکت‌های خودروسازی و صنعت‌گری، تأسیس برخی بانک‌های خصوصی و ارائه تسهیلات بانکی و وام‌های کلان برای پشتوانه حرکت سیاسی خود به ‌دنبال منابع اقتصادی است».

رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که «برخی مسئولان مجلس، دستگاه‌های اطلاعاتی، بازرسی و نظارتی از اقدامات اقتصادی و فعالیت‌ جریان انحرافی اطلاع ‌داشتند»، اما «علت حساس شدن دلسوزان نظام در یک سال اخیر به جریان انحرافی، انحراف فکری آنهاست».

روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که در حالی که «چندان تعهدی نسبت به پاسخ‌گویی میان مقامات اقتصادی و بانکی کشور وجود ندارد»، اما در چند روز اخیر «فشار‌ها به مسئولان نظام بانکی» و از جمله «محمد جهرمی مدیرعامل فعلی بانک صادارات و وزیر سابق کار دولت احمدی‌نژاد» برای استعفا افزایش یافته است.

روزنامه جهان صنعت طی سرمقاله‌ای با تیتر «لطفا این بار سکوت را بشکنید» نوشته است که «اختلاس سه میلیاردی با توجه به شرایط اقتصادی کشور به خودی خود تعجب‌برانگیز است، اما زمانی که رئیس‌جمهور در جمع مردم قرار می‌گیرد و رسما می‌گوید سکوتش در این‌باره مدت‌دار نخواهد بود و اگر از سوی وی تاکنون توضیحی داده نشده به خاطر مقام رهبری بوده است، شگفتی به وجود آمده چند برابر می‌شود».

این روزنامه با یادآوری سکوت چند هفته‌ای احمدی‌نژاد در قبال اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نوشته است که رئیس ‌دولت «حتما می‌داند که سکوت در چنین پرونده‌هایی جز افزایش ابهام و شایعه نتیجه دیگری در بر ندارد، بنابراین جا داشت به صحنه می‌آمد و برای مردم توضیح می‌داد که به کدام دلیل در دولت وی اختلاسی در این حجم و اندازه صورت گرفته است».

این روزنامه همچنین با اشاره به تهدیدات مکرر و چندین ساله احمدی‌نژاد درباره «شکستن سکوت»، خطاب به وی نوشته است که «بد نیست رئیس دولت به این موضوع توجه کند که این بار اتفاقا باید به خاطر مقام رهبری واکنش نشان می‌داد، نه این که سکوت کند».

جهان صنعت همچنین فرافکنی رئیس دولت در قبال اختلاس بزرگ را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که «احمدی‌نژاد به عنوان بالا‌ترین مقام اجرایی کشور مسئول‌ترین فرد در این رابطه به حساب می‌آید».

روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیل سیاسی هفته خود با تاکید بر این که «فضای این هفته به شدت تب‌دار مسائل مالی و اقتصادی بود» نوشته است که «سرانجام غده چرکین بی‌انضباطی‌های مالی سال‌های اخیر به شکل تخلفات گسترده، سر باز کرده و خود را نشان داد».

این روزنامه از «نامشخص بودن وضعیت صندوق توسعه ملی و میلیارد‌ها دلاری از منابع نفت و گاز» و «ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات» به عنوان دو مورد از «ده‌ها مورد دیگر که هنوز رسانه‌ای نشده» یاد کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی همزمان با واکنش احمدی‌نژاد به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، «فهرست شرکت‌های دولتی واگذارشده به امیر منصور آریا» را منتشر کرده و نوشته است که «از ۳۰ اردیبهشت ۸۸ تا دوم خرداد ۸۹ مجموعاً بخشی یا کل سهام چهار شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی به مجموعه سرمایه‌گذاری منتسب به امیر منصور آریا، عامل اصلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات واگذار شده است».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «مجموع ارزش چهار شرکت واگذار شده به عامل اصلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان بوده» و «این واگذاری‌ها شامل ۹۶ درصد از سهام ماشین‌سازی لرستان، ۹۵ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) و ۳۹.۵ درصد از سهام فولاد اکسین بوده است».

«۸۰۰ میلیارد تومان برای محرم‌سازی مدارس دخترانه»

روزنامه شرق خبر داده است که وزارت آموزش و پرورش «۸۰۰ میلیارد تومان» برای «هزینه محرم‌سازی مدارس دخترانه» اختصاص داده است.

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی و معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش، به این روزنامه گفته است که «برآورد اولیه» وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه «رقمی حدود ۸۰۰‌ میلیارد تومان تا یک‌ هزار میلیارد تومان است».

این مقام وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در حال حاضر ۳۱ میلیارد تومان برای «محرم‌سازی مدارس دخترانه» تخصیص یافته، گفته است که «اگر قرار باشد تنها دیوار‌ها را بلند کنیم، شادابی به وجود نمی‌آید» و «ما معتقدیم با طراحی دقیق و معماری صحیح می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند».

مرتضی رئیسی «مدارس با حیاط مرکزی» را به عنوان معماری مورد نظر مقام‌های وزارت آموزش و پرورش برای مدارس دخترانه معرفی کرده و گفته است که در این معماری مخصوص مدارس دخترانه «حیاط مدرسه در وسط و اطراف آن کلاس‌های درس و آزمایشگاه قرار می‌گیرد، یعنی ساختمان مدارس به گونه‌ای است که ساختمان‌های اطراف به آن اشرافیتی ندارند».

روزنامه شرق با اشاره به این که مقام‌های آموزش و پرورش در حالی از بودجه «۸۰۰ میلیارد تومانی برای محرم‌سازی» سخن می‌گویند که هم اکنون «۴۰ درصد مدارس کشور ناایمن هستند»، نوشته است که مقام‌های این وزارتخانه ادعا می‌کنند که «با ساخت دیوار‌های بلند و استتار دختران در حیاط‌های مرکزی می‌توانند شادی را به مدارس دخترانه تزریق کنند».

نگرانی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از «شبکه‌های اجتماعی» و «اینترنت چمدانی»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که رئیس سازمان پدافند غیرعامل روز چهارشنبه «شبکه‌های اجتماعی» را به «جاسوسی» متهم کرده، و گفته است که «باید جلو حرکات جاسوسی اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی را بگیریم».

غلامرضا جلالی که «سرتیپ سپاه پاسداران» و در حال حاضر «رئیس سازمان پدافند غیرعامل» است با این ادعا که «دشمنان ما در تلاش‌اند با استفاده از فضای شبکه‌های اجتماعی، امنیت اجتماعی داخلی کشور را به هم بریزند» تاکید کرده است که «ما باید جلو برخی حرکات با هدف جاسوسی اطلاعات از شبکه اجتماعی را بگیریم».

این عضو سپاه پاسداران با ابراز نگرانی از توسعه اینترنت و به ویژه نگرانی از «اینترنت چمدانی» گفته است که «باید قوانین شفاف و دقیقی را در زمینه دفاع سایبری وضع کنیم، چرا که اگر‌ دشمن بر روی خیلی از موضوعات تمرکز کند، می‌تواند موثر باشد».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، غلامرضا جلالی با اعلام این که «توسعه شبکه‌های اجتماعی مثبت با بسیج تمام ظرفیت‌های داخلی برای حضور در وب می‌تواند در این راستا موثر باشد» گفته است که برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی از هشت ماه پیش «بسیج هم به این حوزه ورود پیدا کرده است».
XS
SM
MD
LG