لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

دانشگاه آزاد با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به دولتی‌ها رسید


روزنامه‌های خراسان، شرق و رسالت از «هشدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عربستان درباره حمایت این کشور از تحریم نفتی» خبر داده‌اند، و روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم به طور ضمنی از احتمال حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان خبر داده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک چهارشنبه گزارش داده است که سرانجام با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شد و به این ترتیب ریاست دانشگاه آزاد با ثروت ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی به دولتی‌ها رسید.

روزنامه کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی خبر داده است که ایران به محلی برای صادرات مواد مخدر صنعتی به کشورهای جنوب شرق آسیا تبدیل شده است، اما این اقدام از سوی «قاچاقچیان غرب آفریقا» در ایران صورت می‌گیرد.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت گزارش‌هایی از «رکوردشکنی سکه» و عبور قیمت سکه از ۷۵۰ هزار تومان منتشر کرده‌اند.

«هشدار علی‌اکبر صالحی به عربستان درباره حمایت از تحریم نفتی»

روزنامه‌های خراسان، شرق، و رسالت از «هشدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عربستان درباره حمایت از تحریم نفتی» خبر داده‌اند.

به گزارش روزنامه خراسان، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر نفت عربستان سعودی در خصوص افزایش تولید نفت در صورت تحریم نفت ایران به مقامات ریاض هشدار داده است که «از گفتمان نسنجیده بپرهیزند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفته است که اگر اظهارات اخیر مقامات عربستان به منزله نظر رسمی آنها باشد، «به آنها توصیه می‌کنیم که مقداری با تامل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند» و «انتظار داریم کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان که ما همواره اعلام کرده‌ایم بهترین روابط با آنها را خواستار هستیم، از گفتمان‌های نسنجیده پرهیز کنند».

روزنامه شرق نیز «هشدار نفتی صالحی به ریاض» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «با وجود آن که تحرکات غرب برای اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی با باز کردن چتر دیپلماسی در خاورمیانه و تلاش برای یارگیری از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس» ادامه دارد، ولی «تهران هنوز به صرافت برای آغاز رایزنی‌ها به منظور مقابله با هر نوع تهدید و تحریم نیفتاده» و البته «امکان خطاب و صدور اخطار از راه دور را از خود دریغ نکرده است».

این روزنامه نیز از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که «اگر اظهارات وزیر نفت عربستان سعودی‌ در مورد آمادگی برای جایگزینی فوری حدود دو میلیون بشکه از صادرات نفت ایران واقعا نظر رسمی ریاض باشد، علائم دوستانه‌ای نیست» و مقامات ریاض باید «از گفتمان نسنجیده بپرهیزند» و «مقداری با تأمل و عقلانیت بیشتری نسبت به مسائل منطقه واکنش نشان دهند».

روزنامه شرق یادآوری کرده است که «در طول یک هفته اخیر، دو مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی دو اخطار جداگانه برای مخاطب اصلی دور تازه رایزنی‌های بین‌المللی در خاورمیانه صادر کردند» و پیش از علی‌اکبر صالحی «نخستین اخطار از این دست از جانب محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، صادر شد».

این روزنامه از قول نماینده ایران در اوپک نوشته است که «اگر کشورهای نفتی حاشیه خلیج‌فارس، برای جایگزینی نفت ایران چراغ سبز نشان دهند، هر اتفاقی که بیفتد این کشور‌ها عاملان اصلی اقداماتی هستند که برای تحریم نفتی ایران انجام می‌شود».

روزنامه رسالت از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم نیز طی سرمقاله‌ای با تیتر «شیر فلکه‌ها را می‌بندیم» به طور ضمنی عربستان سعودی را به برخورد تهدید کرده و نوشته است که «آمریکایی‌ها و غرب در برخورد با انقلاب اسلامی وارد فاز جدیدی شده‌اند» و «این فاز را می‌توان بازی با آتش نامید، چنان که شرکای غرب در منطقه هم ظاهرا در حال و هوای همگرایی با اقدامات جدید هستند».

روزنامه رسالت این سخن علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان در گفت‌ؤگو با سی‌ان‌ان را مورد اشاره قرار داده که گفته است «برای جبران نفت ایران، کافی است شیر فلکه‌ها را باز کنیم».

این روزنامه به طور ضمنی «غرب» و نیز عربستان سعودی را به حمله نظامی تهدید کرده و نوشته است که «در ایران ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هوا، دریا و زمین دست به ماشه فقط منتظر یک فرمان هستند» و «اگر صبر ملت ایران به سر آید ناچار رجوع خواهد کرد به سمت همه ظرفیت‌هایی که هر نوع دفاع را مشروع جلوه می‌دهد و قاعدتا در این رجوع هیچ مرزی را نیز برنمی‌تابد».

رسالت همچنین نوشته است که «حرف ما با آمریکایی‌ها روشن است اما یک کلمه‌ هم باید به برخی از کشورهای عرب خلیج‌فارس گفته شود و آن این که وقتی دو پهلوان در میدان با هم مبارزه می‌کنند عاقلانه نیست چند بچه بیایند در میدان هارت و پورت کنند و بیم آن رود که زیر دست و پا له شوند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم ایران که قادر است تنگه هرمز را برای تنبیه متجاوز در شرایط جنگی ببندد، «قطعا قادر خواهد بود صادرات نفت عربستان را به زیر عدد انگشتان یک دست در بشکه برساند» و اگر ایران «نتواند نفت خود را بفروشد به همه کسانی که در این توطئه شریکند نیز اجازه نخواهد داد نفت خود را بفروشند» و «آنها نه تنها نمی‌توانند نفت تحریمی ایران را جبران کنند، بلکه باید برای رسیدن به ظرفیت تولید کنونی حداقل دو سال برای سر و سامان دادن به تاسیسات نفتی خود وقت صرف کنند».

روزنامه رسالت در عین حال نوشته است که جمهوری اسلامی برای «بستن شیر فلکه‌های نفت عربستان از دست غیبی استفاده می‌کند» و «این دست در جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس» بار‌ها خود را نشان داده است.

«رکوردشکنی در بازار سکه ادامه دارد»

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت گزارش داده‌اند که «رکوردشکنی در بازار سکه ادامه دارد».

روزنامه جهان صنعت نوشته است که «پس‌لرزه ابهام در مصوبه شورای پول و اعتبار» منجر به افزایش قیمت طلا شد و «سکه به آستانه ۸۰۰ هزار تومان رسید».

این روزنامه از «ابهام در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره افزایش سود بانکی» و «فضای امنیتی حاکم بر بازار ارز» به عنوان دو دلیل رکوردشکنی‌های پیاپی بازار خبر داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز گزارش داده است که روز سه‌شنبه قیمت سکه طرح جدید با ۶۴ هزار تومان افزایش تا ۷۴۵ هزار تومان بالا رفت» و «سکه طرح قدیم هم با ۶۰ هزارتومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه تا ۷۵۵ هزار تومان بالا رفت و رکورد جدیدی ثبت کرد».

این روزنامه از «بلاتکلیفی بازار در مقابل مصوبه افزایش نرخ سود» و «انتشار اخبار اظهارنظر مقامات نفتی عربستان» بار دیگر موج بلندی از افزایش قیمت را متوجه بازار سکه کرد.

دانشگاه آزاد با ثروت ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی به دولتی‌ها رسید

روزنامه تهران امروز در تیتر یک چهارشنبه گزارش داده است که سرانجام با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شد.

به نوشته این روزنامه، «آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد منابع مالی دانشگاه آزاد به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است». و «این رقم برای برخی‌ها آن قدر وسوسه‌کننده بود که در ۶ سال گذشته تلاش کنند کرسی ریاست این دانشگاه را در دست بگیرند».

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این که «انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد از دو جهت برای دو طیف مهم بود»، نوشته است که «یکی طیف نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که بالاخره بعد از مدت‌ها توانستند کرسی ریاست دانشگاه آزاد را در دست بگیرند»، اما در سوی دیگر «طیف نزدیک به هاشمی رفسنجانی که بعد از نزدیک به ۳۰ سال، مدیریت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان اسلام را از دست دادند».

روزنامه مردمسالاری نیز در یکی از عناوین اصلی شماره چهارشنبه نوشته است که «بالاخره با اعلام رای شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی ‌به تصویب نهایی رسید تا بدین ترتیب در حالی که همچنان حاشیه‌های نشست هیئت امنای این دانشگاه در اخبار شنیده می‌شود رفتن عبدالله جاسبی از صندلی ریاست قطعی شود».

این روزنامه ضمن مروری بر سوابق تشکیل دانشگاه آزاد و درگیری درون‌جناحی برای تصاحب آن از قول محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته است که «در جلسه شورا، فرهاد دانشجو» با رای قاطع اکثریت اعضا به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد انتخاب شد.

روزنامه مردمسالاری یادآوری کرده است که جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در حالی در ۲۱ دی‌ماه برگزار شد که «در انتهای جلسه فقط ۵ نفر از ۹ نفر در جلسه حاضر بودند و حتی خروج هاشمی رفسنجانی از جلسه هم نتوانست عاملی باشد تا ریاست دانشگاه آزاد با بررسی بیشتری انتخاب شود».

فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیات و فناوری در دولت محمود احمدی‌نژاد است. کامران دانشجو در هنگام انتخابات بحث‌برانگیز انتخابات معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور بود.

قاچاق مواد مخدر صنعتی از ایران به کشورهای شرق آسیا

روزنامه کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی خبر داده است که ایران به محلی برای صادرات مواد مخدر صنعتی به کشورهای جنوب شرق آسیا تبدیل شده است، اما این اقدام از سوی «قاچاقچیان غرب آفریقا» در ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم در سومین نشست بین‌المللی گروه کاری پروژه شیشه گفته است که «قاچاقچیان غرب آفریقا که در گذشته کوکائین وارد ایران کرده و از آنجا هروئین ترانزیت می‌کردند، امروزه باندهای ترانزیت مواد روان‌گردان و شیشه راه‌اندازی کرده‌اند».

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفت که «قاچاقچیان غرب آفریقا از طریق ویزای گردشگری وارد ایران می‌شوند و اقدام به ترانزیت مواد مخدر می‌کنند».

اسماعیل احمدی مقدم میزان مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران را اعلام نکرده، اما گفته است که «کشورهای مقصد نیز برای کاهش تقاضا هیچ اقدامی نکرده‌اند» و «انتظار داریم کشورهای مقصد مواد مخدر به ویژه در شرق آسیا اقدامات کاهش تقاضا را انجام دهند».

به نوشته کیهان، فرمانده نیروی انتظامی همچنین با انتقاد از کشورهای شرق آسیا گفت که «اگر اقدامات کاهش تقاضا در این کشور‌ها به خوبی انجام شود،‌طبیعتاً قاچاق مواد از کشور (ایران) به این مقاصد نیز کمتر خواهد بود».

کیهان همچنین از قول اسماعیل احمدی مقدم نوشته است که در ۹ ماهه اخیر «۳ هزار و ۵۸۲ کیلوگرم مخدر صنعتی شیشه توسط پلیس کشف شده است» و «این آمار بیانگر نشان می‌دهد که کشف شیشه نسبت به سال ۸۹ افزایش دو برابر شده است».
XS
SM
MD
LG